Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
”Find talentet” - introduktion
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Artikler om annoncehajer Hvad kendetegner en annoncehaj ? Markedet Etiske retningslinier. Nyt initiativ fra FDIM Sådan undgår du falske fakturaer. Løsblad.
Sprog/billeder på Internettet
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Pinpoint.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Usability analyser med defgo.net®
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Introduktion til CURIS
Øvelse Udvælg et websted som du/I mener har en dårlig informationsarkitektur (gruppe eller individuelt)
Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Panelundersøgelser Hvad kan man måle med elektroniske spørgeskemaer ?
Virksomhed Linnea Jacobsen 2. semester uge 5 + 8: Visuel Identitet.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Readability test i praksis Gitte Matzen. Baggrund Parallelregistrering indsendt nov Original: Ukompliceret kendt tabletprodukt (hvor der ikke.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Kundeundersøgelser for NFS Udvikling BHT siden 2002 Nye NFS ruter siden 2008 Idag Undersøgelser på 8 ruter - årlige, halvårlige, kvartals 13 resultatrapporter.
Usability metoder Usability Februar Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Milles Univers Indhold og design tager afsæt i at det er Milles skabbog som hun selv skriver / har skrevet.
Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008.
Online Kalender Afsluttende projekt 2011 Af Jacob Weng Gruppe medlemmer: Kasper Jørgensen og Lasse Mejsner Informationsteknologi
Nyere usability testmetoder web-adfærd, personalisering og adaptivitet.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Tekst til nettet Digitale Medier E /11. MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Tekst på nettet Opsummering på kursets.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Metoder og produktion af data
Fake news, research og kildekritik
Tjek altid “om os”-siden
Opret fremmed kursus Blå kurser: Fremmed kurser
Fake news, research og kildekritik
Fake news, research og kildekritik
Præsentationens transcript:

Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch

Klassiske & Nye metoder Focus på videnskabelighed Afledt fra psykologi og sociologi Papir, blyant og (video)-båndoptager Isoleret fra produktet Eksterne konsulenter Fokus på effektivitet Afledt fra marketing- research Anvender de digitale medies muligheder for dataopsamling Integreres i produktet (ex. auto- rapportering fra logs m.m.) Intern kompetence

Eksempler på nyere metoder ”Lost-our-lease” test (Krug kap. 9) Log-analyser og ”Most-Wanted- response” Pop-up spørgeskemaer Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk kvalitets-tjek (Ivory & Hearst, Bobby-test) Eye track analyser (næste gang)

”Lost-our-lease test” Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: –test konkurrenternes sider under projektplanlægningen –test ”get it” og navngivning med grov-skitser –test ”get it” og basal navigation med udkast til side- designs –test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype –test ”get it” og nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = kr.

Net-paneler danske internetbrugere Kønsfordeling afspejler nettet Opdelt på uddannelse, indtægt, by, arbejde m.m. Rekrutteret via ”Det Præmier som incitament

Proceduren Spørgsmål og opgaver aftales med opdragsgiveren Spørgeskema sendes ud pct. svar inden for 48 timer Bearbejdede tal efter én uge

Eksempel

Indsamlingsflow

Kvantitative data

Brugerkommentarer ”Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret” –Brugerkommentar til (Februar 2001, 552 respondenter)

Brugerkommentarer ”Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret” –Brugerkommentar til (Februar 2001, 552 respondenter)

Brugerkommentarer ”Jeg har flere steder fundet tåbelige stavefejl, og det gør, at jeg ikke har lyst til at se mere på sitet. Uprofessionelt!” ”Det ligner noget, praktikanten har klasket sammen i frokostpausen” –Brugerkommentarer til forsikringssite (Januar 2001, 724 respondenter)

Brugerkommentarer ”Det er svært at gennemskue, hvad der ligger bag navnene på menuerne, f.eks. Rejsetype, rejseforum, rejsetjenester. Hvad er det og hvad er forskellen?” ”Når man klikker på ”priser” i menuen, forventer man at blive præsenteret for nogle priser, ikke en vejledning” –Brugerkommentarer til rejsesite (April 2001, 378 respondenter)

Kvalitative kommentarer

Automatisk kvalitets-tjek Ivory og Hearst har lavet en crawler som automatisk gennemgår 157 målepunkter, eksempelvis: –Tekst elementer: Hvor meget og hvor svært? –Link formatering: Understreget - farvevalg? Gennemgået 639 sites og kan med 94 % sikkerhed afgøre, om siden var blevet bedømt som god, middel eller dårlig af dommere i WEBBY- konkurrencen

Automatiske prediktorer for gode sider anvender font <= 9 siderne har en begrænset brug af farver ingen ord i italic inde i teksten mange interaktive objekter (eksempelvis søgefelt) (og derfor lav score på tilgængelighedstests) begrænset brug af reklamer mange links bredde frem for dybde i info- arkitekturen

Rettelser til Cockton Figur 2: marker Nuisance i følgende felter: 1,6 1,7 2,7 3,3 4,10 7,4 7,6 8,7 8,9 9,2 9,5 10,1 10,5 11,5 12,9 13,4 14,6

Rettelser til Cockton