IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE www.ann-e-knudsen.dk. Dødt nervevæv www.ann-e-knudsen.dk Test af den levende hjerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE?
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
HJERNER OG MOTIVATION
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
HJERNER, LEG OG LÆRING PIGER
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen
Lærings- og praksisfortællinger:
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
God trivsel = God læring
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE
Specialpædagogisk massage
BESVÆRLIGE BØRN! VANSKELIGE FORÆLDRE?
ADHD- også alt det andet !
Om feedback og tilbagemeldinger
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Forening af krop og sind
Relationer – børn og voksne
Forældresamarbejde PUC Taarnby d. 22 marts 2012
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Pædofili Pædofili.
Inklusion og rummelighed
Jesper Karle Speciallæge i psykiatri, dr. med.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Stress & konflikt November 2012 Stress –og konfliktforståelse Psykolog
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
HJERNER, LÆRING OG MOTIVATION
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SundTrivsel · Universitetsparken 7 · 4000 Roskilde · · Resultater fra spørgeskemaundersøgelse 2010.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Robusthed Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning.
Om helbredelse og hvordan. Karin Kühl  62 år – efterlønner siden 1/  2 voksne børn: Christian (27) og Maria (29)  Kom til levende tro på Jesus.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram.
Grethe Lindbjerg Sørensen – Rundt om det affektive Grethe Lindbjerg Sørensen – Klar, parat, vælg – er de unge klar? Valg og.
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Test af den levende hjerne
Børn og unge med komplekse traumer
Robusthed. ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for at lære.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Post traumatisk belastningsreaktion
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
28. September 2017 “Udviklende øjeblikke” Af Rikke Yde Tordrup FB : psykologisk konsultation.
Læge Poul Lundgaard Bak
Det går ud over børnenes hjerner!
Post traumatisk belastningsreaktion
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE

Dødt nervevæv Test af den levende hjerne

Hjerneaktivitet ved opgaveløsning Pige og drengeproblemer? Sproglig deltest

Analog

Omsorgssvigt Skrøbelige børn Betydningsfulde voksne SVAG BASE, TRYG ARENA – ikke alle sår er synlige

Relation og hjerneudvikling

GSR og det limbiske system Frederik Peter Lundin Tests

SVIGTENDE KONCENTRATION – PÅTRÆNGENDE ERINDRINGER Krop og hjerne i alarmberedskab

ADHD For høj og for lav hjernestammeaktivitet Jakob, Frederik, Anders og ”lille Lise”

STRESS OG RESTITUTION Stress og pandelap Celledød i hippocampus ”Blackout” – ”tæl ænder” PTSD - Når traumer bliver kroniske 

Overlevelseskompetance At blive set ”Name the Devil” Mønsterbrud

Børn klarer katastrofer bedre end voksne Piger – følelsesmæssige kriser Drenge – mestre, handle Erindringer reaktiveres af sansninger Humørsvingninger (vrede og angst) Skam og skyld TRAUMER ÆNDRER HJERNEN, MEN DET GØR RELATION OGSÅ

Koncentrationstid – én til én kontakt Affekt – effekt Strategisk intelligens – altid syndebuk Mønster test Adfærdsændring Hvordan skelner man børn? Neurologi eller opvækst?

EMPATI – et tveægget sværd Svært ved at sige fra Overtager andres problemer  Følelsesmæssig udmattelse Stress Compassion Fatigue! Målet: forstå andres følelser uden at opleve dem Giv hjernen en fridag