Lederdyder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Social kapital – rig på relationer
Anerkendende refleksion
Kreativitet og innovation i ALT
Livets Ord April 2012.
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Pligtetik.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Lærerprofessionen - en definition.
PSS-Promoting Social Skills
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Livets Ord Juni 2011 ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode,
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Introduktion til mindfulness den 2. februar 2013.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Strategisk Safari To be perfectly frank, I’m not nearly as smart as you seem to think I am.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Etisk dilemma – to definitioner
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Maskulinitet.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Kodeks for offentlig topledelse
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Læring, kommunikation og samarbejde
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Kunst og lederskab Poiein Paschein Poiesis Mimesis.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Lederdyder. Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
De 6 kerneprocesser i ACT
Poiein Paschein Poiesis Mimesis
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Længsel Temadag om menneskets følelser
Ansvarlig.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sygeplejeetisk Råd PK Generalforsamling november2018.
Præsentationens transcript:

Lederdyder

1. Leder-dyd FÆLLESSKABETS TJENER PLATONS 3 LEDER-EGENSKABER: a. TROPHÉ: ANSVARSFØLELSEN Overfor ORGANISATIONEN SOM HELHED Overfor DEN ENKELTE b. THERAPEIA: ANERKENDELSEN AF DEN ENKELTE MEDARBEJDERS STYRKER OG SVAGHEDER REALISTISK FEED-BACK HJÆLP TIL SELV-HJÆLP c. EPIMELEIA (CURA): OMSORG for DEN ENKELTES LIV INDENFOR OG UDENFOR ORGANISATIONEN

2. Leder-dyd AUTONOMI FULD AFKLARING OMKRING SIT VALG AF LEDERROLLEN AUTARKI: EVNEN TIL AT VÆLGE OG FASTHOLDE SINE EGNE PRINCIPPER FOR FÆLLESSKABETS SKYLD NORMATIV BEVIDSTHED NORMATIV AFKLARING ETISK INTEGRITET (MORALSK POLITIKER, IKKE POLITISK MORALIST) DIALOGISK VILJE TIL UBETINGET AT REDEGØRE FOR LEGITIMITET AT STRÆBE MOD INDRE HARMONI

3. Leder-dyd RETSKAFFENHED (EPIEIKEIA, AEQUITAS) BILLIGHED TROSKAB MOD LOVENS ÅND – IKKE MOD DENS BOGSTAV AT KUNNE GIVE EN NØGTERN, SOBER, SAGLIG OG STØTTENDE KRITIK AT KUNNE MODTAGE KRITIK ÆRLIGHED STORSINDETHED GENERØSITET TILLID

4. Leder-dyd PHRONESIS: VISDOM DEINÓTES: REALISME UTOPISK KRAFT BALANCEN MELLEM PSYKOLOGISK SANS OG PRINCIPFAST HANDLEN DEINÓTES: EVNEN TIL AT FORVANDLE TANKE TIL HANDLING TEORI TIL PRAKSIS REALISME UTOPISK KRAFT

5. Leder-dyd DØMMEKRAFT EUBULIA: DET SAMFUNDSMÆSSIGE OVERBLIK OG DEN HISTORISKE VIDEN OG SANS MULIGHEDSSANS META-FAGLIGHED IMAGINATIO: DEN SKABENDE VURDERING DESTRUKTIONEN AF DE RETORISKE MASKINER DIALOGISK MINIMALISME

6. Leder-dyd MAIEUTIK EMPATHI ALTID AT KUNNE SÆTTE SIG I DEN ANDENS STED DIALOGISK KONSEKVENS LYDHØRHED MENNESKELIG VARME AT GIVE RUM TIL SELV-LEDELSE RESPEKT FOR RUMMET MELLEM OS

7. Leder-dyd KAIRO-PATHOS: FORNEMMELSE FOR ØJEBLIKKET SITUATIONS-FORNEMMELSE KONTEKST-BEVIDSTHED TÅLMODIGHED STANDHAFTIGHED AT VISE SIG VÆRDIG TIL BEGIVENHEDEN CHOROLOGISK KAPACITET: FORNEMMELSE FOR STEDET I TIDEN OG TIDEN I STEDET

8. Leder-dyd EPIBOLÉ: INTUITION ENTHYMEMA ABDUKTION AT OPDYRKE OG FORÆDLE SIN ERFARING

9. Leder-dyd EUFORI ”EVNEN TIL AT BÆRE DET UBEHAGELIGE MED ET LET SIND” VIRKELIGHEDSSANS AT SKABE ENTHUSIASME OG BEGEJSTRING UDEN TAB AF FRIHED POIETISK SANS HÅB

10. Leder-dyd HERMENEIA: FORMIDLINGSEVNE AT FASTHOLDE, STYRKE OG GIVE MENING AT KUNNE OG VILLE FORKLARE AT SKABE FORSTÅELSE AT UDRYDDE MENINGS-MANIPULATION OG INDOKTRINERING AT MODGÅ TOTALITARISMEN PROTO BRANDING HUMANISME

11. Leder-dyd AT FORESTÅ ORGANISEREN AT TJENE PROCESSEN AT LADE NYE FORMER BLIVE TIL AT VÆRE VOGTER FOR EN NY ORDEN AT ERKENDE, AT STRUKTURER ALTID BÅDE MÅ FORESKRIVE OG BESKYTTE

12. Leder-dyd EKSEMPLICERING AF ETHOS AT GØRE DET, MAN SIGER AT VÆRE DET, MAN GØR AT FORENE RETTIGHED OG PLIGT AT HENVISE TIL DET UBETINGEDE