Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Digitalpost Facility Management 2013
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
NemID har en offentlig digital signatur
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Sådan kommer I i gang med digital signatur
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Forskellige skriftlige teksttyper: Notater og meddelelser
Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Convergens / Mads Anker Højlund
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
NemKonto Verdens første fælles udbetalingssystem er på trapperne.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Datasikkerhed og Kryptologi Ivan Damgård, Datalogisk Institut, Århus Universitet.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Domstolsstyrelsen August 2006
Niveau af Autenticitetssikring PIP ERFA møde 4. juni 2008.
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
10. sep Nordjyllands Amt Digital Signatur Kristian Alstrup Baden  Den Digitale Amtsgård ”Den Digital Amtsgård” Digital Signatur.
Markedskommunikation
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Digital signatur i Aalborg Kommune Nordjyske eDage 10.sept Joan Rasmussen,IT-Kontoret projektleder.
Ny regering, nye tider – dag 1
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Digital Forvaltning (44405) Arbejdsgange1 Interne Eksterne Forandringer Projekter Mobile arbejdspladser.
Onsdag 5. september 2007 Telefoni Telefoner i Gribskov - anvendelse - betjening – kultur 18. januar 2007 onsdag 5. september 2007.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
CAPTIA ESDH Elektronisk Sagsbehandling og DokumentHåndtering Fremtidens digitale værktøj i Grønlands Selvstyre judr dok. nr
Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsens fælles indberetningsportal – hvordan? Sven-Åge Westphalen Chef for Analyse & Data, Servicestyrelsen.
E-handel og online service
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
IT-politik og sikkerhed
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Nye digitale løsninger
Databehandleraftaler
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Præsentationens transcript:

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning2 Digital Forvaltning – hvad?  I den interne arbejdssituation  Over for andre myndigheder  Over for borgeren

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning3 Digital Forvaltning - hvordan  Strategier for overgang til digital forvaltning  Tekniske/fysiske krav  Forandringer i organisationen  Forandringer i arbejdsgange  Nye muligheder

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning4 Digital Forvaltning – hvornår?  e-dag2  Hvad, hvordan, hvornår…..?

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning5 Sikker  Sikker Sikker Fordele for borgerne Sikker Fordele for myndigheden

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning6 Sikker  De fleste myndigheder kan umiddelbart kommunikere sikkert via med borgerne.  Kravet er blot en -adresse og et e- mail-system internt hos myndigheden. En lang række henvendelser fra borgere og virksomheder kan klares via . Det vil bl.a. give disse fordele:

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning7 Sikker Fordele for borgerne Oplever hurtigere reaktionstid, fordi en er fremme på få sekunder i modsætning til et brev Oplever større åbenhed og tilgængelighed, fordi borgerne føler som en mindre formel måde at kommunikere på Borgerens identitet er garanteret, og det er muligt at hemmeligholde indholdet af en ved hjælp af kryptering

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning8 Sikker Fordele for myndigheden Sparede udgifter til porto, kuverter, brevpapir osv. Betydelige personalemæssige besparelser ved posthåndtering - både ved klargøring og forsendelse af post Mindre papirdynger hos sagsbehandlere Bedre image som en lettilgængelig og tidssvarende myndighed Sikring af afsenders identitet og mulighed for krypterede s.

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning9 Log-on-tjenester  Log-on-tjenester Fordele for borgerne  Log-on-tjenester Fordele for myndigheden

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning10 Log-on-tjenester Med Digital Signatur kan man entydigt identificere en borger. Derfor kan man også uden risiko give vedkommende adgang til hans eller hendes egne data i myndighedens it-systemer. Evt. også give lov til at ændre disse. Besparelsesmulighederne og serviceforbedringerne er også i dette tilfælde betydelige:

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning11 Log-on-tjenester Fordele for borgerne Ingen ventetid ved skranken. Borgerne kan betjene sig selv på alle tidspunkter af døgnet Kommunikationen kan foregå hjemmefra Der spares porto og besvær

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning12 Log-on-tjenester Fordele for myndigheden Færre henvendelser fra borgerne både telefonisk, skriftligt og ved personligt fremmøde hos myndigheden Lettelse i sagsbehandlingen hos personalet, da informationer ikke skal findes frem manuelt

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning13 E-blanketter  E-blanketter E-blanketter Fordele for borgerne E-blanketter Fordele for myndigheden

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning14 E-blanketter Borgere og virksomheder udfylder selv information via en hjemmeside. Blanketterne tjekker indtastede data og indsætter automatisk oplysninger, der allerede er kendte. Væk fra langsom og dyr sagsbehandling: borgeren ringer efter blanket. Omkostninger ved at sende den til borgeren. Tidsspilde for begge parter, hvis der mangler oplysninger, så blanketten skal frem og tilbage igen. Tastearbejdet, som myndigheden skal lave for at lægge sagen ind i databasen. Det kræver et Elektronisk Sags- og Dokumenthåndterings-system, der strukturerer de data, der skal arbejdes med. Til gengæld giver det betydelige besparelser:

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning15 E-blanketter Fordele for borgerne Borgerne føler, at sagsgangen bliver hurtigere og mindre besværlig Mindre arbejde ved udfyldelse af blanketter/formularer Større sikkerhed for, at blanketten er korrekt udfyldt Mindre risiko for, at afgørelsen på en sag trækker ud

Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning16 E-blanketter Fordele for myndigheden Mindre sortering og fordeling af indgående post Sagsbehandlere undgår manuelle arbejdsrutiner som f.eks. journalisering Tiden kan bruges mere effektivt på egentlig sagsbehandling