© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Funktioner Grundbegreber.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Farm N Visning og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Dataopsamling og GPS-styring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SEO PÅ AU.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.

Representations for Path Finding in Planar Environments.
Gruppe semester 2004 Fremlæggelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af jernbanekapacitet | 28. august 2007 | Opgørelse af jernbanekapacitet Alex Landex.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
© Copyright CTT 2005 Center for Trafik og Transport Trafikdage på AUC | | Opdatering af model for Hovedstads- regionen Christian Overgård Hansen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Nye genetiske parametre for ydelse Anders Fogh og Kevin Byskov.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Fundamentale datastrukturer
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Storbytrafik - Indledningssession ved Trafikdage på AUC | 28/03/2015 |
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Præsentationens transcript:

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier for kollektive trafikprojekter Jonas Lohmann Elkjær Andersen Alex Landex Otto Anker Nielsen

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |2 Disposition  Baggrund  Formål  Fremgangsmåde  Projekter  Trafikmodellering  Samfundsøkonomiske tidsværdier  Transportministeriets anbefalede tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Case fra København  Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Tidsberegninger  Resultater  Konklusioner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |3 Baggrund  Samfundsøkonomiske analyser bruges i vurderingen af kollektive trafikprojekter  Rentabilitet  En af de vigtigste beslutningsparametre  Tidsbesparelser som følge af et forbedret kollektivt trafiksystem er ofte den største samfundsøkonomiske benefit  Høje tidsbenefits er derfor vigtige for projekternes rentabilitet  Kollektive infrastrukturprojekter udviser sjældent samfundsøkonomisk rentabilitet, kan skyldes faktorer som:  Utilstrækkelig samfundsøkonomisk metode  Mangelfuld optimering af det kollektive trafikprojekt  For lave eller utilstrækkelige samfundsøkonomiske tidsværdier Især når udgangspunktet er trafikmodeller med høj kompleksitet

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |4 Formål  At undersøge hvilken indflydelse forskellige samfundsøkonomiske tidsværdier har på tidsbenefit af infrastrukturelle kollektive trafikprojekter, herunder at undersøge:  Hvad de nye forventede anbefalede tidsværdier vil betyde for de samlede tidsbenefit  Hvad differentierede værdier for rejsetid betyder for de samlede tidsbenefit

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |5 Fremgangsmåde  Sammenligningsgrundlag er de eksisterende samfundsøkonomiske tidsværdier anbefalet af Transportministeriet  Derudover undersøges to andre sæt af tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Differentierede rejsetidsværdier  Tidsværdierne anvendes i en praktisk orienteret undersøgelse af to kollektive trafikprojekter  Projekterne trafikmodelleres  Tidsbenefit af projekterne vurderes og sammenlignes for alle sæt af tidsværdier

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |6 Disposition  Baggrund  Formål  Fremgangsmåde  Projekter  Trafikmodellering  Samfundsøkonomiske tidsværdier  Transportministeriets anbefalede tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Case fra København  Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Tidsberegninger  Resultater  Konklusioner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |7 Kollektive trafikprojekter  Praktisk analyse  Kollektive projekter i Hovedstadsområdet  Letbaneprojekter  Tværgående ringbaner  Realistiske fremtidsprojekter  Helt ny kollektiv infrastruktur  Illustrerer pointerne ved at anvende differentierede rejsetidsværdier  Letbaner mere attraktive end busser

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |8 Ring 2½  Fra Friheden st. til Lyngby st.  Forbindelse til alle radiale S-banelinjer  20 stop  10-minutters drift i dagtimer  Buslinje 200S nedlægges  24% rejsetidsbesparelse fra ende til ende sammenlignet med 200S

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |9 Ring 3  Fra Ishøj st. til Lyngby st.  Forbindelse til alle radiale S-banelinjer  26 stop  5-minutters drift i dagtimer  Buslinje 300S nedlægges på afgange mellem Ishøj st. og Lyngby st.  16% rejsetidsbesparelse fra ende til ende sammenlignet med 300S

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |10 Disposition  Baggrund  Formål  Fremgangsmåde  Projekter  Trafikmodellering  Samfundsøkonomiske tidsværdier  Transportministeriets anbefalede tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Case fra København  Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Tidsberegninger  Resultater  Konklusioner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |11 Trafikmodellering  Anvendes til at evaluere de samfundsøkonomiske effekter af letbaneprojekterne (tidsbesparelser)  Modeldatabasen bygger data fra Hovedstadsområdet  Køreplansdata fra Rejseplanen  Vejnet fra Krak  Zonestruktur og turmatricer fra OTM 4.0

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |12 Rutevalgsberegning  Udføres via Traffic Analyst  Extension til ArcGIS  Udføres på morgenmyldretiden ( )  På tre turformål  Bolig-arbejde  Erhverv  Andet

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |13 Workflow ved trafikmodellering  Den nuværende situation modelleres  Letbanen kodes og køreplanen indtastes  Bustilpasning foretages  Situationen med letbane modelleres  Nye turmatricer som følge af trafikspring dannes  Situationen med letbane og nye turmatricer modelleres  De to letbaneprojekter beregnes hver for sig efter ovenstående fremgangsmåde  Output: Bl.a. LoS-matricer  Tid mellem alle zonepar fordelt på rejseelementer

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |14 Disposition  Baggrund  Formål  Fremgangsmåde  Projekter  Trafikmodellering  Samfundsøkonomiske tidsværdier  Transportministeriets anbefalede tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Case fra København  Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Tidsberegninger  Resultater  Konklusioner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |15 Samfundsøkonomiske tidsværdier  Bruges til samfundsøkonomiske tidsberegninger af kollektive projekter  Prissætning af de tidsbesparelser der opnås  Indgår som benefit i den samfundsøkonomiske analyse  En samfundsøkonomisk tidsværdi angiver det beløb en rejsende er villig til at betale for at undgå et bestemt rejseelement per tidsenhed  Eksempelvis 120 kroner per time for ventetid for pendling  Varierer efter turformål  Alle tidsværdier opgives her i år 2004, der dermed bliver kalkulationsår for alle beregninger  Sikrer sammenligningsgrundlag  Korrigeret for inflation  Alle tidsværdier opgives i kroner per time

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |16 Transportministeriets anbefalede tidsværdier  Til brug ved samfundsøkonomiske analyser af kollektive trafikprojekter

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |17 De forventede nye anbefalede tidsværdier  Estimat  Samme værdi for ikke-erhvervs ture

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |18 Disposition  Baggrund  Formål  Fremgangsmåde  Projekter  Trafikmodellering  Samfundsøkonomiske tidsværdier  Transportministeriets anbefalede tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Case fra København  Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Tidsberegninger  Resultater  Konklusioner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |19 Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Der er forskel i attraktivitet af transportmidler  Banetransport mere attraktiv end bustransport  Den såkaldte skinnefaktor eller baneeffekt  Beror på faktorer som bl.a. komfort og rettidighed  Rejsende kan være villige til at acceptere en længere rejsetid hvis rejsen foretages med tog frem for bus  I rutevalgsberegningen bruges differentierede værdier for rejsetid  For at simulere forskelle i rejsendes præferencer for transportmidler

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |20 Problemstilling ved samme værdi for rejsetid (2)  I de samfundsøkonomiske tidsberegninger tages der ikke hensyn til attraktivitet af transportmidler  Én samlet værdi for rejsetid  Tages ikke hensyn til attraktivitet af transportmidler kan det resultere i at forbedringer i det kollektive trafiksystem giver negative tidsbenefits  Lavere totale tidsbenefits

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |21 Problemstilling ved samme værdi for rejsetid (3)  Eksempel på negative tidsbenefits ved infrastruktur forbedring

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |22 Case fra Storkøbenhavn

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |23 Case – Resultat fra rutevalgsberegning  Case eksemplet i et rutevalgsudtryk  (GC = P Rejsetid Rejsetid + P Ventetid Ventetid + P Skiftetid Skiftetid): A  C  B GC = 15,99 A  D  B GC= 15,91  Ruten A  D  B har laveste cost  => valg af denne rute i rutevalgsberegnig

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |24 Case – Samfundsøkonomisk tidsberegning  Samfundsøkonomisk tidsberegning af case eksemplet fra København (med de nuværende anbefalede tidsværdier):  (60 Kr./time (22 min/60) Kr./time (5 min/60))  – (60 Kr./time (23 min/60) Kr./time (5 min/60)) = -1 Kr.  Disbenefit på 1 krone selvom denne rute er valgt pga. højere nytte  Den nye metrolinie kan derved resultere i et samfundsøkonomisk tab af tidsbenefit, selvom der ikke foretages ændringer i bussystemet

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |25 Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Udledt fra rutevalgsparametre og skaleret til niveau med de samfundsøkonomiske tidsværdier anbefalet af Transportministeriet

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |26 Case – Tidsberegning med differentierede rejsetidsværdier  Samfundsøkonomisk tidsberegning af case eksemplet fra København (med tidsværdier differentieret efter transportmidler):  (72 Kr./time (22 min/60) Kr./time (5 min/60))  – (56 Kr./time (5 min/60) + 72 Kr./time (18 min/60) Kr./time (5 min/60)) = 0,13 Kr.  Benefit på 0,13 kroner i overensstemmelse med den nytte der opnås ved at vælge pågældende rute

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |27 Generel forøgelse af tidsbenefit med differentierede værdier  Opgradering af det kollektive system til højere klasse  => større tidsbesparelser (pga. lavere tidsværdier)  Eksempelvis en ny letbane i stedet for en eksisterende bus  Eksempel: Rejsetid bus: 10 min, Rejsetid Letbane: 8 min  Samfundsøkonomisk tidsbenefit med de nuværende tidsværdier:  (60 Kr./time (10 min/60)) – (60 Kr./time (8 min/60)) =2,0 Kr.  Samfundsøkonomisk tidsbenefit med de differentierede værdier:  (72 Kr./time (10 min/60)) – (61 Kr./time (8 min/60)) =3,9 Kr.  Underbygges af at flere vælger skinnebåren trafik (skinnefaktor)

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |28 Disposition  Baggrund  Formål  Fremgangsmåde  Projekter  Trafikmodellering  Samfundsøkonomiske tidsværdier  Transportministeriets anbefalede tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Case fra København  Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Tidsberegninger  Resultater  Konklusioner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |29 Tidsberegninger  Output fra rutevalgsberegninger (LoS-matricer)  For basis situationen og letbane situationen  Beregnes med Rule-of-the-Half  Implementerer nye rejsende  Tidsbenefit = (C0 – C1) N0 + ½ (C0 – C1) (N1 – N0) = ½ (C0 N0 – C1 N0 + C0 N1 – C1 N1)

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |30 Disposition  Baggrund  Formål  Fremgangsmåde  Projekter  Trafikmodellering  Samfundsøkonomiske tidsværdier  Transportministeriets anbefalede tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Case fra København  Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Tidsberegninger  Resultater  Konklusioner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |31 Resultater  Opgivet for morgenmyldretiden ( )  Etablering af letbane giver følgende samfundsøkonomiske tidsbenefit beregnet med de eksisterende tidsværdier:  Ring 2½: Kr.  Ring 3: Kr.  Bruges som sammenligningsgrundlag

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |32 Resultater – De forventede nye tidsværdier  Forøgelse af tidsbenefit  Høj forøgelse på fritidsrejser  Pga. opskrivning af tidsværdi  Generel forøgelse på 18%  Udregnet for basis situation

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |33 Resultater – Differentierede rejsetidsværdier  Forøgelse af tidsbenefit  Højere end for de forventede nye tidsværdier  Generel forøgelse på under 1%  Udregnet for basissituation  Ingen generel forøgelse af niveauet som følge af højere tidsværdier  Forøgelsen må stamme fra de differentierede rejsetidsværdier  Underbygger de teoretiske eksempler

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |34 Disposition  Baggrund  Formål  Fremgangsmåde  Projekter  Trafikmodellering  Samfundsøkonomiske tidsværdier  Transportministeriets anbefalede tidsværdier  De forventede nye anbefalede tidsværdier  Problemstilling ved samme værdi for rejsetid  Case fra København  Differentierede rejsetidsværdier efter transportmidler  Tidsberegninger  Resultater  Konklusioner

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |35 Konklusioner  De forventede nye anbefalede tidsværdier har et højere niveau end de nuværende tidsværdier og forøger dermed tidsbenefits for de undersøgte projekter  Forøgelse på omkring 20% kan forventes  Differentierede rejsetidsværdier forøger tidsbenefits på trods af samme niveau som de nuværende tidsværdier  Forøgelserne varierer, men er væsentlig højere end 20%  Værdierne passer bedre til rutevalget i trafikmodellering  Formodes at afspejle virkelige rejsepræferencer Mere realistiske  Paradoxet med negative tidsbenefits på trods af forbedringer undgås  Kun betydning ved opgradering til transportmiddel af højere klasse

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 |36 Perspektivering  Begge sæt af tidsværdier forøger tidsbenefit  Bedre mulighed for samfundsøkonomisk rentabilitet af kollektive projekter

© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier for kollektive trafikprojekter Jonas Lohmann Elkjær Andersen Alex Landex Otto Anker Nielsen