Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

Udsagnsordets/verbets bøjning
Introforløb i grammatik
Omskrivning med ”to do”
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Introforløb i grammatik
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Krænkelse og håndhævelse. 2© Plougmann & Vingtoft Skruekravet 1. An elongated fastening means adapted to be inserted into an object and comprising an.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tillægsord Et tillægsord er et ord der lægger sig til navneord, stedord eller sætningsdel, for at fortælle noget om det/den.
Biord fortæller om tid, sted, måde eller grad.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
”To have”.
How to boost students´ vocabulary via reading
Arbejdsglæde.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Nægtelser i det franske sprog
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
SÆTNINGSANALYSE.
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Adjektiv - Adverbium Facts and rules.
Delprøve 1, december 2011.
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
….at være eller …… …… ikke at være.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Ordklasser.
Tryk på F5-tasten for at starte!
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
SELV KONTROL MED MATEMATIK 1.Print ud på A4 papir (enkelt side kopieret) 2.Hæft evt i det ene øverste hjørne 3.Lad børnene selv folde hvert A4 papir på.
Gletsjer Dannelse af is fra snekrystal til gletsjeris Kilde: Luis María Benítez.
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Ordklasser.
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
QUÍMICA INGLÊS INSTRUMENTAL AULA 3 PREDICTING, LAY-OUT, TYPOGRAPHICAL CLUES, BACKGROUND KNOWLEDGE.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
0) Problemstilling: hvad er det jeg undersøger?
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Digitale fællesskaber
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Fædre – mellem individ og fællesskab. Konferencen Far i den moderne familie Afholdt af Center for Børneliv Mandag d. 21/ Kvalitativ forskning om.
Forvægt og bagvægt i sætningen
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
THE MENTORING JOURNEY.
Tryk på F5-tasten for at starte!
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Få styr på ordklasserne
. Oh, store Gud med fem vers
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Skole / School School is fun.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
SOME eller ANY START
Præsentationens transcript:

Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå Lav navneskilte – hvor kommer I fra, hvilket niveau engelsk

De basale sætningsfunktioner Subjekt (grundled) Reelt og foreløbigt/formelt Verballed (udsagnsled) Objekt (genstandsled) Direkte og indirekte Adverbialled (biordsled) Prædikat (omsagnsled) Subjektsprædikat og objektsprædikat Hvad er I mest vant til at kalde dem – Latin, dansk? Skriv symbolerne på tavlen

Subjekt - Grundled Substantiv (navneord) Dog, house, man, woman Proprium (egennavn) Sara, John, Elvis, McDonald’s, God (alle navne) Pronomen (stedord) I, you, he/she/it, we, you, they Findes ved at spørge: ”who (verballed?)” Der skelnes mellem reelt og foreløbigt subjekt 3 typer ord oftest subjekt Mere info om ordklassen i den tilsvarende time Nemmest at finde verballedet først.

Verballed - Udsagnsled Verbum (udsagnsord) eat, pray, love Sammensat: was eating, has eaten, etc. The boy writes, I sing, winter is coming Nemmest at finde først ved at lede efter verber.

Objekt - Genstandsled Direkte objekt (genstandsled) Genstand for subjektets (grundleddets) handling Består ofte af substantiv eller pronomen Findes ved at spørge ” what/who?”(subjekt)(verballed) She brings a present, it’s raining men, I love you Indirekte objekt (hensynsled) Genstand som objektet har en effekt på Findes ved at finde leddet i sætningen som er ”modtager” af objektet. Kan være abstrakt. The man gave Sansa a necklace. The queen gave the feeding the peasants some thought.

Prædikat - Omsagnsled Subjektsprædikat (omsagnsled til grundled) Beskriver subjektet Substantiv eller adjektiv Ses ofte ved beskrivende verber (is, looks, seems, appears, becomes etc.) Objektsprædikat (omsagnsled til genstandsled) Beskriver objektet

Adverbialled - Biordsled Alle andre led end de nævnte Blandt andet: Præpositionsled – Forholdsordsled Består af en præposition + en styrelse The robbers break into the bank, he travels into the wild, she bought the dress on impulse Adverbialled skal ikke analyseres videre, men kan markeres med symbol A. Hvis det indeholder en præposition, er det et præpositionsled og markeres derfor med en bølge under hele leddet. STOP OG LAV OPGAVER

Hvad er forskellen på objekt og prædikat? Objektet (genstandsled) kan ikke sammenlignes med subjektet Lisa has a dog Lisa = dog (falskt) Prædikatet (omsagnsled) kan sammenlignes med subjektet/objektet Max is a dog Max = dog (sandt) Lisa has a brown dog dog = brown (sandt)

Foreløbigt subjekt –grundled Forekommer i sætninger med 2 subjekter Kan kun være it og there It is annoying when you do that. There is a castle on a cloud. Ikke at forveksle med it = den og there = der (som refererer til enbestemt ting eller et bestemt sted. It came towards me with its huge claws. There I can go to get some peace.

Foreløbigt objekt/genstandsled Forekommer, når der er to direkte objekter i en sætning Kan kun være it They found it pointless to stay any longer. I took it for granted that you would visit me. Skelnes fra foreløbigt subjekt ved at undersøge, om leddet bedst kan sammenlignes med et subjekt eller et objekt.

Afbrudte led Nogle gange består leddene af flere ord, som er adskilt af andre sætningsled. Verballeddet er nogle gange delt i to med et andet sætningsled imellem. I sådanne tilfælde markeres sammenhængen mellem de to dele med to bindestreger: o- -o Adverbialleddet kan ligeledes være delt i to, og det markeres på samme måde: A- -A