1- Brug 2- Dannelse 3- Tidsangivelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Les verbes en -ER Que constatez-vous ?
Advertisements

1.La Grammaire For at se en oversigt over alle de grammatiske emner højreklikkes på musen og vælges Gå til dias Eksemplerne er taget fra Carte Blanche.
Les meilleures photos de
Den lille Mads.
Udsagnsordets/verbets bøjning
At bruge disse to ord rigtigt
Information om tysk/fransk
FC Horsens – Ternevej 83 – 8700 Horsens – Limone Cup 2013 Praktiske oplysninger Vi gi´r dig oplevelser med og uden bold Det er med stor.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Omskrivning med ”to do”
Datid Den franske datid er kompliceret p.g.a., at der er hele 3 datider: L’imparfait Le passé composé Le passé simple Forskellene mellem l’imparfait på.
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Tillægsord Et tillægsord er et ord der lægger sig til navneord, stedord eller sætningsdel, for at fortælle noget om det/den.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Gerundium og Perfektum
Konjunktiv Introduktion.
1.Marcel Pagnol: L’eau des collines
Nægtelser i det franske sprog
1- Utilisation 2- Formation 3- Tidsangivelser
1. Moussa Lô in ”Porte Paroles” Hvorfor har denne nat været super? fordi de har fanget mange fisk Hvor sender de størstedelen af de store fisk hen? De.
L’enterrement de ma mère
1.Annie Saumont: Les Loukoums
1.Krzysztof Kieslowski: Bleu, 1993
1. Tekst De første 14 sider af No Limits læses på ”normal vis” – evt. ud fra Arbejdshæfte til No Limits, (Kim Boje, Liljeforlaget 2001).
Koncernsprog og forventninger til høflighed i s
PRÆSENS -AR VERBER -AR VERBER Hablar = at spise Jeg spiser = hablo
Hvornår bruger man hvad?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
  la France Février Estelle Le Bonnec-
Dansk – fransk Menulære
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Hvorfor formentlig ja tak til gruppeeksamen i sprogfag?
….at være eller …… …… ikke at være.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ordklasser.
Futuro Futuro (fremtid) kan laves på 2 måder på spansk.
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Ordklasser.
Le passé composé Perfektum 1.
Les aliments Qu´est-ce que tu manges pour être en forme?
Cours 8 Analyse syntaxique - descendante - ascendante - par programmation dynamique.
Avoir (at have) J’ai jeg har Tu as du har Il /Elle a han/hun har
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
1.g PRÆTERITUM.
Tidligere sprogstart i engelsk og fransk – længere læringsforløb.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Brug PresentMe me/index.html.
Forvægt og bagvægt i sætningen
Bedømmelse af de nye prøver Indledning Opgavernes karakter Vægtning Tilfældighed Fri sproglig produktion Karakter skala Delprøve 2.
Sct. Jørgens Skole Om hvad vi bruger af materialer i timerne. Der her er vores skema.
PETER WIDELL LEKTOR AARHUS UNIVERSITET ARTS 18. JULI 2013 SPROGET PETER WIDELL 18. JULI 2013 ASPEKT – TEMPUS - MODUS 1.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
At bruge disse to ord rigtigt
Lavet af: Cecilie, Fiona og Laura
Une glace, s’il vous plaît !
I Les angles orientés. 1°) Définition et notation :
Joken der bringer dig held og lykke!
Min sommerferie Da vi fik fri fra skole skulle vi til Ebeltoft,
Hvordan forbereder vi vores elever til mundtlig eksamen?
Joken, der bringer dig held!
Min sommerferie Min sommerferie var jeg i Italien. jeg kørte i gennem Tyskland på de lange motor veje og Østrig de var flote bjerge og så Italien da vi.
De ansatte fra kontoret
Tryg sjove og brugbare løsninger . Vi har brug for jeres hjælp til
Digital dannelse - Digital Genial
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Præsentationens transcript:

1- Brug 2- Dannelse 3- Tidsangivelser Fremtid på fransk 1- Brug 2- Dannelse 3- Tidsangivelser Lærfransk.dk

1- Brug Fremtid bliver anvendt til at beskrive noget som vil ske senere. Det er tre måder at udtrykke på fransk. Lærfransk.dk

2-1- Nærfremtid (på engelsk “going to” + verbum) På fransk dannes nærfremtig sådan: aller i nutid + navneform af udsagnsordet (Verber der ender med “ER”, “IR” og “RE”) Je vais jouer au foot Tu vas manger une pizza Il, Elle, On va faire le ménage Nous allons prendre un thé Vous allez finir nos devoirs Ils, Elles vont regarder un film Lærfransk.dk

Exemples Demain au foot j’irai jouer fatigué Elle sera ce soir Mardi elle partira En Italie en voyage Lærfransk.dk

2-2- Almindelig fremtiddannelse (Pådansk, vil/skal + udsagnsord) På fransk dannes fremtidsformen med: Navnemåde af udsagnsordet + endelse eks: jouer + ai, as, a, ons, ez, ont Je manger ai Tu organiser as Il, elle, on choisir a Nous aimer ons Vous décider ez Ils, elles voyager ont Obs: Verber, der ender med re - e eks: entendre je entendrai Lærfransk.dk

Exemples Je vais au foot jouer Tu vas manger une glace Elle va du shopping faire Lærfransk.dk

2-3- Brug af nutid Fremtiden kan også dannes ved at anvende nutid Exemples: Ce week-end, je reste à la maison. L’année prochaine, je pars en Italie. Lærfransk.dk

2-4- Uregelmæssige verber Her en lille liste over uregelmæssige udsagnsord: Être ser + endelser Avoir aur + endelser Aller ir + endelser Faire fer + endelser Pouvoir pourr + endelser Savoir saur + endelser Vouloir voudr + endelser Venir viendr + endelser Exemples: Je serai, tu seras, il/elle/on sera, nous erpons, vous serez, ils/elles seront Lærfransk.dk

3- Tidsangivelser Demain (I morgen) Après (bagefter) Ce soir (I aften) Cet après-midi (I eftermiddag) Ensuite (bagefter) Plus tard (senere) Pendant les vacances (I ferien) Le week-end prochain (næste weekend) L’année prochaine (næste år) Lærfransk.dk