Hvad er en flodbølge? Flodbølge hedder tsunami på Japansk. Det udtales soo-ná-mee. Tsunami betyder ”havne-bølge”. Tsunamibølger bliver fejlagtig også kaldt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Jordens bane om solen Fortæl om jordens bane – hvilken form har den, hvor stor er den, hvor lang tid tager det jorden at gennemløbe den? Jordens bane er.
Les meilleures photos de
Børns sociale liv med digitale medier
At bruge disse to ord rigtigt
Psykisk arbejdsmiljø i undervisningen
”Intet” af Janne Teller
Rungsted Gymnasium.
Bevidst undervisning i billeder
Torsdag den 2. april, 2009 Jeg har optaget min sidste video Jeg vil ikke vise jer flere.
Kommunikation af resultater
TSUNAMI.
Den gode klasse Forældrenes rolle
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Opgaver og svarark – til individuel brug
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Digitale medier og mobning
Børn og sorg - og sprældøde døde
Følelsesmæssige reaktioner efter at have fået en hjertesygdom
Billedbøger.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Anonym Digital Rådgivning
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
På grupperejse i cyberspace
Fagets formål, fokus og fagmål
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Kommunikation / it.
Mindre grimt, tak.
Hvordan opstår en tsunami?
Join.me/webkursus. * Vi kan nu ramme de html-elementer vi vil… * Lad os få placeret vores “kasser”/strukturelle elementer * Dertil bruger vi en række.
Dagens øvelse # 7 Kend din målgruppe og lær at skrive til dem på nettet.
Pinpoint.
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN.
Relationer – børn og voksne
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Intern kommunikation PR og presse
Tegneserier  .
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Maksimal nytte af LandbrugsInfo Kongressen Planteproduktion 2004 Herning den 14.
1.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
video. Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi: Alle over 15 år skal have NemID og Digital Postkasse efter november.
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Måneformørkelsen 21/ Jørgen Albertsen Greve Gymnasium Set fra Palma på Mallorca Længdegrad: Øst 02 o :31’:56’’ Breddegrad: Nord 39 o :31’:03’’
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Verdens værste bødler Sagprosa.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Min fætter BR min fætter
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
GeoGebra 1 Mål: Du kan tænde og slukke for algebravindue og tegneblok.
En APP til unge som er i tvivl om deres seksualitet - Lavet af Melani
Hvad er nyhedskriterier?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Oplægsstruktur Hvem er jeg? Erfaring og uddannelse
Præsentationens transcript:

Hvad er en flodbølge? Flodbølge hedder tsunami på Japansk. Det udtales soo-ná-mee. Tsunami betyder ”havne-bølge”. Tsunamibølger bliver fejlagtig også kaldt for tidevandsbølger.

Hvordan opstår den? Tsunamibølger kommer på grund af undersøiske jordskælv. De kan også opstå som følge jordskred, vulkanudbrud og eksplosioner.

Illustration - stil

Illustration - eksempel

Ekspert-chat En ekspert man kan spørge

Hvordan kan man hjælpe Ved at samle ind Eksempler på nødhjælpsarbejde

Vinkler: Naturvidenskabelige: Om tsunamier, undersøiske jordskælv … lav forsøget… Menneskelig: Følge en lokal person i samme aldersgruppe – hvordan var livet før, hvordan er det nu? Opbyggelig: Lommepenge til genopbygning af skole … venskabsklasser … Geografisk / historisk: Tranquebar – set fra en familie med børn i aldersgruppen.

Opbyggelig: Lommepenge til genopbygning af skole … venskabsklasser … Personlig identifikation Forståelse gennem handling

Mediet: Webcam Pengebarometer Videodagbog Chat/mail Almene nyheder! Baggrundsstof Integration af skolefag

http://www. redbarnet. dk/Default. asp http://www.redbarnet.dk/Default.asp?ID=3434&M=News&PID=11051&NewsID=736

5 billeder der linker til video-optagelser af personlige historier. Børn fra hhv Sri Lanka, Indien, Thailand, Indonesien og Danmark, der fortæller beretninger om katastrofen og dens følger for dem og deres familier.

Indledende målgruppe overvejelser Børn mellem 9-14, som kan læse. I forhold til målgruppen vil vi forsøge at slå på naturkatastrofen som fænomen frem for død, ødelæggelse. Da målgruppen netop er børn mener vi at det vigtigt ikke at skræmme men at oplyse. Hvordan gør man så alvorligt og tragisk et emne til et mere børnevenligt? Sprog: Mange punkter, faktabokse, billeder, tegneserier, Intro http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/12/jsp/flframeset.jsp?a=362521&d=144&redirectTo=/content/1/c6/36/25/21/Tsunami.swf&mediaType=flash&mediaFile=Tsunami.swf Start med at se jorden fra rummet. Fortæl om denne fredelige blå planet. Zoom ind, og fortæl om den naturlige evolution Zoom mere ind, fortæl om jordskælv Zoom under havets overflade og fortæl om jordskælv der Vis hvad der så skete 26. december 2004 Figur: Vi ønsker en figur som storyteller, som rapporter. Tager derned og finder ud af mere. Interviewe forskellige Emner Hvad er en tsunami? Hvorfor opstår den? (grafisk præsentation) - Før og efter billeder – (Sober billedserier uden lig) Kan det ske i DK? Menneskelige konsekvenser: Konsekvenser for miljø og dyreliv. Historien om dreng 10 år, der fortæller. Pige, der fortæller Mediernes dækning af tsunami: Hvad så du fjernsyn? Hvad synes du om det? Man må godt slukke for fjernsynet (Gode råd i forhold til medier) Hvad kan jeg gøre: Diskussion om, hvorvidt det er godt. Medmenneskeligt ansvar. Skal være funky. Slut.