Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Leg og læring med digitale medier i dagtilbud
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Udvikling af digital kultur
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Vores erfaringer med at bruge iPad i det pædagogiske arbejde.
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Digitale medier og mobning
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
- En fortælleforestilling for børnehaven
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
11. september 2001 IT-rettigheder v/Susanne Hjortgaard Christensen.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
 2 elever fra hver klasse fra 4. klasse og op.  2 hold, et hold pr halv år.  Samme organisering som et elevråd.  Kort ansøgning.  Klasselærere er.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Videndeling og sikker kommunikation
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
BørneIntra - intranet og hjemmeside for dagtilbud
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Børn og pædagoger i en digital verden
Office365 – Bliv klar (få evt
Planlægning, proces og evaluering
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Webetik Om ophavsret, kopiering og brug af billeder fra internettet i skoleopgaver og på hjemmesider.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
læse- skrivevanskeligheder
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børneruden – en del af MinRude Her får du informationer fra børnehuset: - Billeder - Dagbøger fra hverdagen - Nyheder fra børnehuset - Opslag (fx husk.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
- Kom tættere på dit barns skolegang
Workshop for it-supportere i Moodle og PraxisOnline 23. oktober 2015
Den pædagogiske læreplan
Organisering & Opgaver v/Kirsten Kåg Mortensen, projektleder
Opdatér dine programmer
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
GUIDE TIL LOGIN PÅ SKOLEBORDET
Information om Aula til forældre
Information om Aula til forældre
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte? Uni login til alle ansatte i Børn og Unge Kørsel af materialer Kompetenceudvikling indenfor pæd. it Udlån

Unilogin! Administrator: Martin Østergård Mortensen Telefon mobil 41 85 75 18 E-mail: cflonline@mbu.aarhus.dk OBS: Det er KUN tilladt at skrive til denne mailadresse som leder fra sin Outlookmail Al henvendelse til Martin vedr. UNU- LOGIN skal derfor gå gennem din nærmeste leder Fælles personlig kode: Unilogin: Fælles adgang – med personlig kode til forskellige digitale platforme: Booking af materialer fra Center for Læring, CFLonlinie, materialeplatformen – der arbejdes på at det også skal bruges til børneintra, medarbejderportalen – herunder kursusportalen mm. Unilgin er udleveret til Dagtilbudslederen i maj/juni – for videre omdeling til det pæd. Personale. Hvis det imidlertid ikke er blevet brugt i mere end et halv år er det gået i dvale og skal genaktiveres – gøres ved at kontakte administrator indenfor 0 – 6 år: Martin Østergård Mortensen på telefon:

Unilogin Smartaarhus CFLonlinie Børnetube Booking – Center for læring Børneintra Kursus portalen Medarbejder portalen

Kørsel Kørsel af de materialer som Dagtilbudene kan låne – kørers ud til læringscenteret (tidligere skolebiblioteket) på den nærmeste distriksskole, hvor de så kan afhentes og igen afleveres efter endt lån.

Booking af materialer fra CFL Gå ind på Center for Læring Aarhus kommunes hjemmeside – her finder I i højre magien det faneblad som i skal bruge til at booke materialer – det er i den forbindelse at I nu kan bruge jeres uni login.

Vigtigt! Ved 1. booking kontakt: Bent Sejersen Mobil: 29 20 42 44 Booking af materialer Vigtigt! Ved 1. booking kontakt: Bent Sejersen Mobil: 29 20 42 44 Bruge unilogin til at booke materialer med. Bent sørger for at jeres unilogin bliver koblet til det dagtilbud/afdeling som I er ansat i. Så sikre vi at vi ved hvor materialerne skal køres hen. Han hjælper også med at vise jer/fortælle jer hvordan I booker materialerne.

Pædagogisk temakasser Vi har pt. Kasser fordelt på 81 emner kategoriseret indenfor de 6 læreplanstemaer. Der bliver løbende udviklet nye kasser. Hver kasse består af: Relevant litterat til børn. Hvis det er muligt en grøn mappe med faktaviden til de voksne – små artikler, evt. fagbøger mm. En rød mappe med aktivitets forslag. En gul mappe med evt. sange. Og så vil der altid være konkreter. Kasserne kan lånes for 7 uger af gangen. De kan bookes forlods – så når I laver jeres pædagogisk planlægning eks. I et årshjul kan I samtidig forberede det ved at booke det materiale i mener vil være relevant i forhold til tema og emne. Vi har taget et par eksempler med.

Booking af materialer CFL Udover temakasserne kan I også booke: kuffert med 4 Ipad – prøve af undersøge mulighederne. Wii, Det fortællende tæppe med tilhørende kuffert af ipad, højtaler, høretelefoner. På grund af størrelsen bliver det – helt undtagelsesvis - kørt ud til den enkelte afdeling, taske med højtaler og projekter mm. For de her udlån gælder det at de afhentes og afleveres på Center for læring og kan kun lånes i 14 dage af gangen.

Booking af materialer CFL Billede af it kufferten – Der udover kan vi komme ud med en it kuffert fyldt med pædagogisk it redskaber til inspiration til hvad man kan – og hvordan man med hjælp af forskellige nye redskaber kan arbejde med pædagogisk it – så dagtilbuddet opfylder de lovmæssige forpligtigelser. Kopling med pædagogisk læreplan ved at give eksempler: Talestang – tilgang til egen person – eller krop og bevægelse – selvhjulpenhed – billeder af rækkefølgen i garderoben. Lup – natur og naturfænomener

Børn og digitale medier i en pædagogisk praksis Computer Digitale kameraer Tablets/iPad Smartboard Smartphones/iPhone Wii spil Intro it kufferten med andre digitale redskaber Vidensbrønden Pædagogiske vinkler: Digitale medier er fælles betegnelsen for forskelligt udstyr, så som computer, smartphones m.m. Hvordan vi kan bruge dem så de på sigt kommer til at give mening ind I en pædagogisk praksis – ja det er nødvendigt at I rent fagligt er med til at udvikle metoder I praksis – det kan kun gøres ved at begynde at bruge det – der er ikke på forhånd givet nogen fast recept på det. med digitalisering af eksempelvis al offentlig korrospondance, stilles der I lovgivningen krav om, at alle børn skal stifte bekendtskab med digitale redskaber allerede medens de går i et dagtilbud. Det krav kan også ses i lyset af, at vi som offentlig institution er forpligtet til at sikre at alle børn får de bedst mulige betingelser for læring og udvikling igennem hele deres opvækst. Så derfor skal dagtilbuddet også kunne tilbyde børn erfaring med, at håndtere og agere I og med de digitale redskaber, som nu er almindelige tilgængelige. Her tænkes især også på gruppen af socialt udsatte børn. De børn som vi i dag møder I vores dagtilbud er såkaldte digitale indfødte. Det betyder, at de er født ind I en digital kultur og tidsalder – det er og vil fortsat være en væsentlig del af deres fremtidige livsbetingelser. Digitaliseting er ikke længere et valg – det er et vilkår. Dvs. Det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt anvendelsen af elektroniske medier skal implanteres, men om hvornår og ikke mindst hvordan. 
I dag drejer det sig om anvendelsen af iPad og afprøvning af forskellige apps. (Kort intro, kufferter med iPad, gennemgang og afprøvning af apps).

Børn og digitale medier Faglige begreber Funktionelle App Didaktiske/Lærings App Underholdning – spil? Vi skelner mellem tre faglige begreber – funktionelle – didaktiske/lærings, - og de rene underholdnings app. I en pædagogisk kontekst vil vi her sætte fokus på de to første Vi vil senere introducere jer til forskellige eksempler på de to første kategorier. En funktionel App – ligger næsten i betegnelsen – den har flere funktioner, som lægger op til at børn og voksne kan være selvproducerende. Lave bøger, film, collager mm. En didaktisk App – har et fast læringsmæssig intention indlagt. Det kan være at lære noget om farver, tal, bogstaver, natur ect. Den kan lægge op til at øve og træne specifikke færdigheder. Underholdning – spil er ofte den kategori som børn allerede har stiftet bekendt skab med. Der er mange spil som også kan have et lærings perspektiv, men de er ofte kendetegnet af, at det er et enkelt mands spil, hvor barnet ofte sidder alene med sig selv og spiller

Pædagogisk læreplan og tablet http://www.bupl.dk/paedagogik/digitale_insti tutioner/guide_apps?OpenDocument (BUPL hjemmeside ) www.lege-apps.dk (Søren Gundelach) http://www.emu.dk/omraade/dagtilbud Udfordringen er, at der kommer mange apps på marked, det er nødvendigt at lære at sortere. Der kommer ca. 200 nye apps om dagen og i forhold til langt de fleste så er der ingen kvalitetssikring. På Bupl hjemmeside under pædagogik – digitale institutioner finder I mange gode tip til pæd. Arbejde med tablets. Her finder I også en guide til forskellige App der understøtter den pæd. Læreplan. Hav opmærksomhed på kvaliteten f.eks. har Dansk pædagogisk Forum ved Søren Gundelach beskrevet hvad der kendetegner en god app (www.lege-apps.dk) Dansk Pædagogisk Forum har et fagpanel (pædagogisk personale) til at udvælge og beskrive de apps der ligger på hjemmesiden www.lege-apps.dk. En god app skal kunne skabe og producere, skal kunne lære fra sig + øve og træne færdigheder skal – kan have en social værdi Essensen er at gøre børnene til producenter i stedet for kun at være konsumenter (forbrugere) I kan også finde anmeldelser af gode lærings app på BUPL hjemmeside – vis eks. Den sidste side er den vi kalder for EMU (elektronisk mødested for undervisning under undervisningsministeriet) Der er nu kommet selvstændige sider målrettet 0 – 6 år. Her findes gode ideer til arbejdet med den pædagogisk læreplan og specifikt omkring pædagogisk it for 0 – 6 år. Evt. vise dem hvordan de via søgning kommer ind på en af siderne – og selv lade dem gøre det!

Retningslinjer Kommet en pcece fra Børn og Unge omkring retningslinjer for brug og opbevaring af billeder. Mange gode og klare eksempler fra daglig praksis så det er blevet overskueligt – hvad må/kan man – hvad kan man ikke!! God ide at have den down loadet – og evt. lagt et sted så man ved at nye medarbejdere bliver orienteret.

Skabelon samtykkeerklæring I forlængelse af pjecen er der også udarbejdet samtykkeerklæring som kan bruges. Sørg for at alle forældre har udfyldt og at de opbevares i institutionen så alle medarbejdere kan orientere sig.

Børn og digitale medier Portrætbilleder må ikke offentliggøres. Der menes fotos, hvor formålet er at afbillede en eller flere bestemte personer. Det er f.eks. fotos af de enkelte børn i institutionen og fællesbilleder Situationsbilleder må du godt offentliggøre uden samtykke - fx en gruppe af legende børn, hvor selve situationen i fokus og ikke personerne Der er forskellige regler i lovgivning som vi skal have fokus på - Obs. på lovgivning og persondataloven – husk tilladelse fra forældrene når der offentliggøres foto og video. Brug af foto – hvordan? Opbevaring Etik – etiske overvejelser Når vi taler om brug af foto og etik er det ikke anderledes end de overvejelser som praksis altid har skullet have med i baghovedet ved brug af foto og ´deling´ af oplysninger – men nu skal fokus skærpes pga. den mangfoldighed – spredning i forhold til den måde vi nu kan dele billeder på nettet ect.

Børn og digitale medier Refleksionsspørgsmål: Hvordan bruger jeg selv medier? Hvad kan jeg lide at bruge medier til? Underholdning, spil, informationssøgning, planlægning osv.? Hvordan kan jeg bruge det i forhold til børn? Hvad har jeg lyst til at gøre med digitale medier i dagtilbuddet? Refleksionsspørgsmål – tænk over spørgsmålene og tag gerne debatten med kollegaerne hjemme i personalegruppen.