Støjreducerende asfalt, international status Seniorforsker Hans Bendtsen Vejdirektoratet Vejteknisk Institut Trafikdage på AUC august 2006
Hvem er VI? Asfaltafdelingen (FPA) Hans Jørgen Ertman Larsen Akustisk kompetence: Bent Andersen Hans Bendtsen Jørgen Kragh Lars Ellebjerg Larsen Sigurd N. Thomsen Belægningsteknologi: Carsten Nielsen Erik Nielsen Bjarne Schmidt Jørn Råberg Mf.
Regeringens vejstøjstrategi fra 2004: 28 % af alle boliger over 55 dB Ligger primært langs kommunevejene Derfor lokalt problem med lokal løsning Støjreducerende belægninger effektive til prisen Belægninger vælges lokalt Integration af støj i planlægning
Baggrund Asfaltindustrien reklamerer med støjreducerende belægninger Status for forskning og udvikling med fokus på støjreducerende tyndlagsbelægninger Nogle vejforvaltninger har nu støj med som aktiv parameter ved belægningsvalg
Vibrations genereret støj Ujævnheder på vejoverfladen Genererer vibrationer i dæk Udsendes som støj under 1500 Hz Jævn overflade med små kubiske sten reducerer støj
Aerodynamisk støj Luft pumpes ud mellem dækmønster blokke og suges ind igen Højfrekvent støj over 1000 Hz Støjreduktion: –Åben overfladestruktur –Drænasfalt –Tyk drænasfalt
Overflade teksturens betydning: Fujikawa et. al. Japan De højeste punkter på vejoverfladen skal have den samme højde (reducere X) Afstanden mellem de højeste punkter skal være lille (reducere H) “Hullerne” mellem belægningens toppunkter skal forøges (forøge MPD) X H MPD
Lille stenstørrelse Kubiske sten Stort indbygget hulrum God komprimering Drænasfalt Tyndlagsbelægninger Reference Tæt asfaltbeton Støjreduktion:
SILVIA.DK projektet Vejdirektoratet Vejteknisk Institut/Vejdirektoratet Miljøstyrelsen Asfaltbranchen repræsenteret ved NCC Skanska Asfalt Københavns kommune Århus kommune Randers kommune DRI-DWW noise abatement Program
Tyndlagsbelægninger på bygader Reference AB11 Åben asfaltbeton (AB6å) Split Mastics Asphalt (SMA6) Kombinationsbelægning (TBk6).
Måleprogram Støj SPB metoden Støj CPX metoden Tekstur med laser Trafik sikkerhed (friktion)
Resultater år 0 og år 2 Personbiler ved 60 km/t 2,71,91,51,3ref. Støjreduktion år 2 0,60,31,0-0,10,2 Stigning år 0 – 2 70,170,971,371,572,8 År ref. Støjreduktion år År 0 TBk6SMA6+AB6åAB8t AB11t
Forsøg på motorvej 110 km/t Vejdirektoratet 2004 DRI-DWW noise abatement Program M10 ved Solrød
Belægningstyper M10 ved Solrød
Støjreduktion AB11tTBk8AB8åSMA8SMA6+ PersonbilerRef.2,2 dB3,0 dB0,4 dB1,6 dB Lastbiler 2 aksler Ref.2,8 dB2,7 dB1,7 dB1,1 dB Lastbiler flere aksler Ref.1,8 dB2,3 dB1,2 dB1,1 dB Index år 0Ref.2,2 dB2,8 dB0,8 dB1,4 dB Index år 1Ref.1,0 dB2,3 dB0.0 dB1,5 dB
Konklusion De første støjreducerende tyndlagsbelægninger er udviklet! Støjreduktion dB både på bygader og motorveje! Både ABå, SMA og TBk er mulige udgangspunkter for støjoptimering! Langtidserfaringer med støjdæmpning og holdbarhed mangler Erfaringer med drift mangler Et virkemiddel der dog allerede nu kan anvendes! Metode for støjtest af asfaltarbejder på vej!
Videre udvikling EU projektet SILENCE Yderligere optimering at tyndlag til bygader (forsøg i København start 2007) DRI-DWW noise abatemet program (Holland) Yderligere optimering af tyndlag til landeveje/motorveje (forsøg ved Herning start 2006)
Vejstøjsseminar – 10. november 2006 I København Om praktisk brug af støjreducerende belægninger