Futures and sustainabilities - Perspectives and Tools Steen Svendsen, Futurist Public Futures / House of Futures.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Danish National Adaptation.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Drivhuseffekten The greenhouse effect Klima og drivhuseffekt
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Magtteori I 7. September 2005.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Enterprise Strategy Program
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
CS 3800 Switch/Router Lab Project Introduction
A Constitutional Monarchy, Parliamentary Democracy, & Federation
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Futures and sustainabilities - Perspectives and Tools Steen Svendsen, Futurist Public Futures / House of Futures

12.30 – 13.15Futures and sustainabilities - perspectives and tools – 14.30Walk and exercise - back casting – 15.30Plenary work shop - working with your own project, mapping the regional trends Program

Fremtiden er givet Fremtiden er usikker Fremtiden skabes ForståelseFremtidenMange fremtider Din/jeres ønskelige fremtid FormålAt forudsige fremtiden Risikovurdering, udarbejdelse af alternative fremtider, mulighedsrum Definering og realisering af den ønskelige fremtid TilgangeDen sandsynlige fremtid Den sandsynlige og de mulige fremtider Den ønskelige fremtid AdfærdTilpasserProaktivVisionær, skabende Tre tilgange til fremtiden

The Future is Certain “The Future” The Future is Uncertain “Futures” The Future is Created “The Preferred Future” ApproachThe probable future The probable and possible futures The preferred future PrinciplePredicting the future Outlining alternative futures Defining and realising the preferred future PurposeTo identify consequences To outline possibilities and risks To outline pathways, backcasting BehaviourAdaptationProactiveVisionary Favoured Methods Quantitative, trend analyses, Prognosis Qualitative trend analyses, exploratory scenarios Normative scenarios, future workshops, backcasting, visioning

”Sense of opportunity” Holdninger til fremtiden ”No sense at all” ”Sense of urgency”

The Future is certain The possible future Method: Prognosis

The Future is uncertain The probable and possible futures Method: Scenarios

We realize, that when we put our minds to it, we can develop technology, organizations, political institutions and business models that allow us to prosper in ways that do not jeopardize planet Earth. Collectively, we are approaching a state of global stewardship in which we manage out rationally, like any sensible landowner would his property. Vi indser, at når vi tror på det, kan vi udvikle teknologier, organisationer, politiske institutioner og forretnings- modeller, der giver os mulighed for at udvikle os på måder, der ikke truer planeten Jorden. Kollektivt nærmer vi os en tilstand global forvaltning, hvor vi styrer rationelt, som enhver fornuftig grundejer ville styre sin ejendom. Scenario #1: MAN-MADE WORLD

We realize that everything is nature, and so are we. We are one with Mother Earth, and we share a common biology and collective consciousness. On a deeper level, these are the sources of meaning that we all tap into, regardless of nationality, religion or culture. Vi indser, at alt er natur, og det er vi også. Vi er ét med Moder Jord, og vi deler en fælles biologi og kollektive bevidsthed. På et dybere plan, er dette kilder til mening for os alle uanset nationalitet, religion eller kultur. Scenario #2: POWER OF NATURE

MAN-MADE WORLD ”There is nothing wrong with the world that can’t be cured by what is right in the world” Science tells us we are in the Anthropocene Steadily accumulating data and knowledge We rationally apply the capacity at our disposal –Political, corporate, technological, economic, knowledge People and science Stewardship

THE POWER OF NATURE ”We are part of the world and to save it we need to start with ourselves” We are rooted in nature We tap into deep sources of meaning Movements and currents – in dialogue and mutual inspiration We seek fulfillment Extension of individualization, immaterialisation, reflexive society Humankind is maturing and becomes an organic part of life on Earth

The fundamental and the winning agendas The Winning - Visions, non-material values - Qualitative measurement e.g. changing belief, mind shifting - Focus on new thinking, leadership - Next practice - New infrastructure, new societies - Software (belief systems) The Fundamental - Fundamental requirements and material values - Quantitative measurement e.g. behavioral change - Focus on legality, precedent, management - Best practice - Resilience - Hardware (technologies) Public Futures The interplay between the two agendas are crucial

The Future is created The preferred future Method: Visioning, backcasting

Present Future Stage 1 Stage 2Stage 3 Barriers and opportunities for realizing the vision Vision of your organization/ project Concrete initiatives, and action now Backcasting - from vision to action public futures

Stage 1 Vision for your organization/ project “Futures from the heart.“ Bezold. A vision is an expression of a desire to shape the future. A vision is about what we want. It is a preferred future that could become reality. A inspiration that gives meaning and direction in everyday life to project staff and stakeholders. Common frame of reference in everyday life.

Present Future Stage 1 Stage 2Stage 3 Barriers and opportunities for realizing the vision The vision of your organization/ project Concrete initiatives, and action now Backcasting - from vision to action Stage 1 Stage 2Stage 3 List 3-4 barriers and 3-4 opportunities for for realizing the vision Formulate a headline and 2-3 lines List 2-4 initiatives and actions