Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy Hovedregning Gange Geometri Diverse
Advertisements

Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Skattereformen - i hovedtræk.
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
Dansk lov om luftfartskvoter  I løbet af 12 måneder fra ikrafttrædelse af direktivet.  Direktiv om luftfartskvoter er et ændringsdirektiv til det gældende.
Vedvarende energi til husstande
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Hvordan hænger det sammen K/S og ApS: Husejer Udlejer HOB Lejer lokaler Butik/Udstilling Frivillige bidrag Andre aktiviteter Kan det løbe rundt?
Dataopsamling og GPS-styring
N Nuværnde hus uden garage: 107,0 m² Tilbygning: 63,3 m²
Indtægter (indtjening)
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Hvorfor? V. direktør Per Grønbæk, Sønderjysk Lndboforening
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
15.1 Den lineære metode Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
Jeopardy.
Beskæftigelseskravet
Resultater af forsøg med stigende mængder kvælstof
Type 2 Diabetes Sociale forhold Emne: Sociale forhold Formål
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Claus Timm, Stefan Frello og Morten Nilsson
Procent til decimaltal
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
LC-lederoverenskomsten
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Orientering om forslag til ny kontingentstruktur.
12. Valg af afsætningsalternativ
Virksomhedens ide og mål
15.2 Saldometoden Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Grønne regnskaber Søren Kolind Hvid Landscentret | Planteavl.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Jeopardy Ikast Vestre Skole
Europæiske udstødningsnormer for motorkøretøjer
Prisudviklingen på kort sigt Future markedet.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Regler for gylleseparering og afbrænding af husdyrgødning
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Egenbetaling på sygeplejeartikler til sårbehandling i Odder Kommune.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Driftslederens betydning for driftsresultatet Afdelingsleder Torben Wiborg.
Præsentation.
Grunde til at jeg elsker dig
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Radrensning – en del af strategien mod ukrudt i majs
Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår?
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
Af Josephine 5z PROCENT% HVAD ER PROCENT? Procent = 100 dele fx 67% af x 9 = 603 =9,00%
Mulig merpris ved eksport ?
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
19.3 Indsamling og analyse af miljødata
26.4 Samlede omkostninger Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil.
Velkommen til åbning af Planteproduktion 2004 Aktuelle udfordringer for dansk planteproduktion. Er der plads til den i det åbne land? v/ fødevareminister.
Husstandsmøller / solceller
Prisdiskrimination af 2. grad
Landskonsulent Christian Haldrup
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
VELKOMMEN TIL LANDSPLANTEAVLSMØDET OG PLANTEKONGRES 2010.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.
Biomasseproduktion i det økologiske sædskifte
Bilbranchens generalforsamling 2009
Præsentationens transcript:

Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?

Fra værdiafgifter til miljøafgifter Engangsafgifter ved registrering Værdiafgifter CO 2 afgifter Miljøafgifter Skrotningsafgift Halvårlige afgifter Vægtafgifter Afgifter med udgangspunkt i drivmidler 2

Kommissorium Finansministeriet (FMR) nedsatte i 2006 et udvalg til revision af engangsafgifter for biler Kommissorium: Hvordan kan en del af de værdibaserede bilafgifter ændres til miljøafgifter, uden at bilens værdi derved ændres for meget? Ny afgiftslov med virkning fra 1. juni

Formål med afgiftsloven Formål med 2008-afgiftsloven: Omlægning fra værdiafgifter til miljøafgifter Præmiere miljøvenlige biler med lavt CO 2 udslip med en lavere engangsafgift Første trin i afgiftsændringen for person- og varebiler: Ca. 80 % værdiafgift Ca. 20 % CO 2 afgift Næste trin: Gradvis øgning af CO2 afgiften og tilsvarende sænkning af værdiafgiften. Loven skal efter planen revurderes i

Afgiftssatser Afgiftssatser for person- og varebiler: Værdiafgift: Personbiler:Varebiler: 50% af første kr.20% af afgiftspligtig værdi 75% af værdi over kr. CO2 afgifter: CO 2 udslip (g/km):CO 2 afgift (kr/g): Til og med 120 gkr. 20,- Mellem 121 og 140 gkr. 200,- Mellem 141 og 180 gkr. 300,- Over 181 g kr. 400,- 5

Miljøafgift Lastbiler ov kg TTV og busser ov kg TTV: Fritaget for værdiafgift Betaler miljøafgift med udgangspunkt i bilens Euronorm: Euro Vkr. 20pr. kW Euro IVkr. 50pr. kW Euro IIIkr. 300pr. kW Euro IIkr. 600pr. kW Euro Ikr. 900pr. kW Eksempel: Bus Euro III og Euro V med 350 kW motor: Euro III350 kW * 300=kr Euro V350 kW * 20=kr

Skrotningsafgift I forbindelse med registrering betaler bilejer kr i skrotningsafgift Udbetaling sker ved indlevering af bilvrag til godkendt modtagestation Udbetaling Kr til bilejer Kr til modtagestation 7

Betalte bilafgifter Fordeling af betalte afgifter i de første 2 år efter ny lov: 1/ til1/ tilDiff. 31/ / Tus. kr.%Tus. kr.%Tus. KrPros. Værdiafgift % % % CO 2 afgift % % % Miljøafgift 4110,7 % % % Ekstraord. miljøafg. 1630,3 % % Nyreg. personbiler % Nyreg. varebiler % Samlet nyreg. P og V biler –12% 8

CO 2 udslip i person- og varebiler 9

CO 2 udslip i personbiler i Finland 10

Fra værdiafgifter til miljøafgifter Sammenfattende Værdiafgiften faldet med ca. -11 mio. kr. (-24%) i andet afgiftsår med forholdsvis samme antal nyregistrerede personbiler CO 2 afgiften faldet med ca. -1,4 mio. kr. (-10%) i andet afgiftsår med -12% færre nyregistrerede person- og varebiler CO 2 udslippet for personbiler er faldet fra 170 g/km i 2008 til 145 g/km i 2010 CO 2 udslippet for varebiler varierer fra 150 g/km til 215 g/km i takt nyregistrering af henholdsvis små og store varebiler. 11

Fra værdiafgifter til miljøafgifter Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark? Fald i værdiafgiften fra første til andet år, med samme antal nyregistrerede personbiler, er en klar indikation om, at forbrugeren køber billigere personbiler med mindre forurenende motorer (hænger måske sammen med finanskrisen?) Som tabellen med CO 2 udslip for person- og varebiler viser, er CO 2 udslippet fra år 1 faldet med 25 g/km for personbiler Import af brugte lastbiler og busser, der ikke opfylder de nyeste Euronormer, er udelukket på grund af differentierede satser i henhold til Euronorm og motorstørrelse 12

Fra værdiafgifter til miljøafgifter Konklusion Erfaringerne med den nye bilafgiftslov de første 2 år er, at loven som økonomisk styreinstrument, har en klart positiv effekt på et mindre CO 2 udslip fra personbiler at loven som økonomisk styreinstrument, er med til bevidstgøre forbrugeren om, at købe billigere personbiler med mindre forurenende motorer at loven som økonomisk styreinstrument, har en klart positiv effekt på at udlukke import af brugte, forurenende lastbiler og busser, der ikke opfylder de nyeste Euronormer 13

Fra værdiafgifter til miljøafgifter Næste trin Gradvis øgning af CO 2 afgiften og tilsvarende sænkning af værdiafgiften Hvor meget? Hvornår? Omlægning af vægtafgiften (halvårlige bilafgifter) til en miljøafgift med udgangspunkt i bilens udslip Hvordan? Hvornår? 14