Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Advertisements

Præsentation til forældremøder
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Informationsaften for forældre og elever
Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Orientering forældremøde 10. klasse

EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Max 3 forsøg på eud.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Forældre-information
Efterskolernes Vejlederkonference
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Velkommen til TECHCOLLEGE
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015

Paradigmeskift for EUD Før reformen Alle kunne starte Ingen kvalifikation-krav Individuelle forløb Ingen begrænsning på omvalg 95 % - EUD skulle få de sidste med EUD ikke ungdoms-uddannelser Kvantitet frem for kvalitet Efter reformen Ikke for alle (PTE) Adgangskrav og overgangs-krav Faste forløb 3 valg Andre skal tage sig af de svageste Ungemiljøer Kvalitet fremfor kvantitet

Fire klare mål: Flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen. Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse. Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige, som de kan. Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.

Reformens hovedelementer Et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø Enklere og mere overskuelig struktur Bedre videreuddannelsesmuligheder Fokusering af vejledningsindsatsen Ny attraktiv vej fra ufaglært til faglært for voksne på 25 år og derover Klare adgangskrav Ny erhvervsrettet 10. klasse (EUD10) Mere og bedre undervisning, herunder kompetenceløft Styrket uddannelsesgaranti Ny Kombineret Ungdomsuddannelse

Bedre videreuddannelsesmuligheder Alle erhvervsuddannelser med en normeret varighed på mindst 3 år vil give adgang til erhvervsakademiuddannelserne. A, B og C-niveau på EUD sidestilles med gymnasiale fag ift. at opfylde specifikke adgangskrav på videregående uddannelser. Bedre overgang til professionsbacheloruddannelser og universitetsbacheloruddannelser.

Mere og bedre undervisning Tech College Aalborg underviser 28 timer ugentligt. Undervisningen i grundforløbet omfatter motion og bevægelse gennemsnitligt 45 minutter pr. undervisningsdag. Styrkelse af praksisrelateret undervisning Øget brug af niveaudeling og talentspor, fx udbud og udvikling af fag på flere niveauer. Bedre sammenhæng mellem skole og praktik i hovedforløbet.

Enkel struktur, 4 hovedområder: Nye hovedområder Gamle indgange 1) Omsorg, sundhed og pædagogik Sundhed, omsorg og pædagogik Krop og stil 2) Kontor, handel og forretningsservice Merkantil 3) Fødevarer, jordbrug og oplevelser Mad til mennesker Dyr, planter og natur 4) Teknologi, byggeri og transport Strøm, styring og it Bil, fly og andre transportmidler Bygge og anlæg Produktion og udvikling Medieproduktion

TCAA-fagretninger og uddannelser Teknologi og velfærd (hovedområde 4) Mad, oplevelser og stil (hovedområde 1 og 3) Landbrug, dyr, planter og natur (hovedområde 3) El, byggeri og energi Elektriker Data og kommunikations-uddannelsen Elektronik- og svagstrøms- uddannelsen VVS-energi-uddannelsen Gastronom Tjener Bager - Konditor Detailslagter Receptionist Ernæringsassistent Frisør Kosmetiker Tandklinikassistent Landbrugs uddannelsen Anlægsgartner Dyrepasser Skov og naturtekniker Greenkeeper Vvs-energi-uddannelsen Tømrer Bygningsmontage-tekniker Teknisk designer Bygningsmaler Murer Vindmølleoperatør Elektronik- og svagstrøms-uddannelsen Ejendomsservice- tekniker Serviceassistent Anlægsstruktør, bygningsstruktør og brolægger Uddannelsen foregår på AMU Nordjylland

TCAA-fagretninger og uddannelser It, web og medier (hovedområde 4) Konstruktion, produktion, og biler Biler og byggeri –Hadsund Teknologi og mad - Hobro (hovedområde 3 & 4) Web-integrator Grafisk tekniker Digital media Mediegrafiker Data og kommunikations-uddannelsen Frontline PC-supporter Personvogns-mekaniker Lastvognsmekaniker Industrioperatør Automatik og procesuddannelsen Produktør Smed CNC-tekniker Industritekniker Teknisk designer Havne- og terminaluddannelsen  Lager- og terminaluddannelsen Vejgodstransport-uddannelsen Personbefordrings uddannelsen Lastvogns-mekaniker Tømrer Byggemontage-tekniker Entreprenør- og landbrugsmaskin-uddannelsen Elektriker Gastronom Ernæringsassistent Tjener Bager Detailslagter Uddannelsen foregår på AMU Nordjylland

TCAA-fagretninger og uddannelser Konstruktion, produktion, og biler EUX (hovedområde 4) El, byggeri og energi EUX Personvogns-mekaniker Lastvognsmekaniker Automatik og procesuddannelsen Smed Industritekniker Elektriker Data og kommunikations-uddannelsen Vvs-energi-uddannelsen Tømrer Murer

Grundforløb 1 og 2: Grundforløb 1 er for unge der kommer direkte fra 9. kl. og 10.kl. Grundforløb 2 er for unge under 25 år, som har været i gang med andet siden grundskolen. Grundforløbet kan bestå af to dele - hver af 20 ugers varighed. Grundforløb 1: giver almene og brede erhvervsfaglige kompetencer. Det skal også give bedre tid, grundlag og kompetence til at træffe det endelige uddannelsesvalg. Grundforløb 2: er målrettet hovedforløbet i en specifik erhvervsuddannelse. Unge, der ikke begynder inden for et år efter 9. eller 10. klasse, begynder direkte på grundforløb 2.

Adgangskrav til grundforløb 1 Eleven har opnået: Karakteren 2 i gennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve i henholdsvis dansk og matematik De nødvendige personlige og sociale kompetencer. (Uddannelsesparate) OBS! Eleven kan kun påbegynde grundforløb 1 én gang.

Optagelsesprøve/revurdering Senest 17. juni indtastes dansk- og matematikkarakter i optagelse.dk Indkaldelse til og afholdelse af optagelsesprøve Senest 8. juli modtager eleven skriftlig svar på resultat af optagelsesprøven Hvis eleven ikke optages på baggrund af prøven sendes uddannelsesplan til UU med kopi til eleven

Grundforløb 1 Indhold i grundforløb 1 Grundforløbets første del indledes med 2 ugers erhvervsintroducerende undervisning. Derefter vælger eleven endelig fagretning. Fagretninger: Udbydes af skolerne og er tematiseret indenfor hovedområderne Indeholder erhvervsfaglige karakteristika, der giver eleverne indblik i de enkelte uddannelser Viser som hovedregel hen mod flere konkrete erhvervsuddannelser

Fag på grundforløb 1, EUD Erhvervsfag 1 Afklaring af uddannelsesvalg Parat til job Erhvervsfag 2 Arbejdspladskultur Praktikpladssøgning Samfund og sundhed - samarbejde, normer, adfærd og regler - ansøgning, plan for søgning - arbejdsliv, personliv, borger i et demokratisk samfund, sundhed Erhvervsfag 3 Arbejdsplanlægning Faglig dokumentation Faglig kommunikation Innovation Metodelære - arbejdsplan, ressourcer, tid og samarbejde - arbejdssedler, egenkontrol - evaluering af egen arbejdsproces, metode og resultat - forstå og anvend faglige udtryk og begreber - overveje og vurdere nye ideer, alternative muligheder - søge information - modtage kunder - læse opgaver: f.eks. opskrift, manual, procedurebeskrivelse - valg af fremgangsmåde til at udføre en opgave - serviceydelse (kundebetjening) Valgfag Støttefag Bonusfag Grundfag - boglig og/eller praktisk læring - fordybelse, fagkonkurrencer (Skills m. v.) - andre fag end de obligatoriske eller fag på et højere niveau - niveau 2 Dansk E eller C

Fag på grundforløb 1, EUX Erhvervsfag 1 Afklaring af uddannelsesvalg Parat til job Erhvervsfag 2 Arbejdspladskultur Praktikpladssøgning Samfund og sundhed - samarbejde, normer, adfærd og regler - ansøgning, plan for søgning - arbejdsliv, personliv, borger i et demokratisk samfund, sundhed Erhvervsfag 3 Arbejdsplanlægning Faglig dokumentation Faglig kommunikation Innovation Metodelære - arbejdsplan, ressourcer, tid og samarbejde - arbejdssedler, egenkontrol - evaluering af egen arbejdsproces, metode og resultat - forstå og anvend faglige udtryk og begreber - overveje og vurdere nye ideer, alternative muligheder - søge information - modtage kunder - læse opgaver: f.eks. opskrift, manual, procedurebeskrivelse - valg af fremgangsmåde til at udføre en opgave - serviceydelse (kundebetjening) Grundfag Tre fag på C-niveau - dansk - engelsk - samfundsfag

Grundforløb 2, er for elever der: Har gennemført grundforløb 1. Er frafaldet grundforløb 1. Er under 25 år og ikke kommer direkte fra folkeskolen (mindst et kalenderår efter afslutning). Har en uddannelsesaftale. Er over 25 år uden erhvervserfaring eller forudgående uddannelse.

Grundforløb 2, 20 uger Adgangskrav Grundforløb 2 er rettet mod et specifikt hovedforløb. Grundforløbet afsluttes med en grundforløbsprøve. Grundforløbsprøven kan bestå af en praktisk prøve og en prøve i udvalgte fag. Grundforløbsprøven skal være bestået for at give adgang til hovedforløbet.

Grundforløb 2 Det faglige udvalg formulerer optagelseskrav til hovedforløb, de fastsættes i uddannelsesbekendtgørelsen. Optagelseskravene kan bestå af: 1. Grundfag, med niveau, bestå- eller evt. karakterkrav (fx elektriker: Fysik E, dansk E, matematik D skal bestås eller bygningsmaler: Naturfag E, dansk E skal bestås) 2. Krav om faglig viden og faglige færdigheder i relation til hovedforløbet 3. Kompetencekrav svarende til certificering (f.eks. hygiejne, rulle- og bukkestillads)

Uddannelsesaftale/SKP Model EUD Uddannelsesaftale Adgangsbegrænsning Uddannelsesaftale/SKP August/oktober/ januar/marts Januar/august Løbende Grundforløb 1 20 uger Unge som har afsluttet grundskolens 9. eller 10. kl. inden for de seneste 12 mdr. Grundforløb 2 20 uger Hovedforløb Andre unge under 25 år Grundforløb 2 20 uger Hovedforløb Over 25 år EUV Grundforløb 2 20 uger Hovedforløb

Grundforløbsmodel TCAA 20 + 20 uger Hovedområder: Teknologi, byggeri og transport. . Fødevarer, jordbrug og oplevelser. Uddannelsesvalg Adgangsbegrænsning Uddannelses aftale Omsorg, sundhed og pædagogik. . Grundforløb 1 Valg af fagretning Grundforløb 2 Rettet mod et specifikt hovedforløb Erhvervsfag 2 (4 uger) Erhvervsfag 3 ( 6 uger) Grundfag ( dansk) ( 4 uger) Valgfag ( 4 uger) NB! EUX grundfag 8 uger ( ingen valgfag) i alt 18 uger Erhvervsfag 1 2 uger Efter 9./10. klasse Ordinære forløb eller EUX-forløb Uddannelsesspecifikke-fag 12 uger Grundfag ( 4 uger) Valgfag ( 4 uger) Uddannelsesspecifikke-fag 12 uger C-niveau i 3 grundfag 20 uger 20 uger 20 uger

Grafisk fremstilling af EUX-forløb Grundforløb Hovedforløb Grundforløb 1 Grundforløb 2 Hovedforløb 8 uger: C-niveau i dansk, engelsk og samfundsfag 12 uger: erhvervsfag 8 uger grundfag: C-niveau i matematik, og yderligere 2 grundfag 12 uger: Uddannelses specifikke fag Eux-bevis Efter 9./10. klasse Evt. Adgangs-begrænsning Uddannelsesaftale/ skolepraktik Gymnasial eksamen Alle som ikke kommer direkte fra 9. eller 10. kl. starter på grundforløbets del 2.

EUD reform 2015 - afgørende ændringer Før optagelse Tech College Aalborg: Skærpet opmærksomhed på uddannelsesparathed og adgangskrav I grundforløbet på Tech College Aalborg: Brede erhvervsfag Erkendelsesfag Metodefag Dannelsesfag

EUD reform 2015 - afgørende ændringer Grundforløb 1: Kun én gang Giver adgang til alle uddannelser Dansk niveau E Grundforløb 2: - Flere grundfag Højere niveauer Beståelseskrav som adgang til hovedforløbet Max 3 gange 20 uger på alle uddannelser

Debat ved bordene Hvordan kan vi – optimalt set – samarbejde, så vi kan leve op til regeringens målsætning om flere unge i erhvervsuddannelserne? Hvad ser du som muligheder og udfordringer i den nye reform?

Kontakt os Anne Juul Uddannelsesleder på Agri, Auto, Metal og Mariagerfjord College Tlf.: +45 7250 5499 Mail: anju@agricollege.dk Tina Lindegaard Uddannelsesleder på Media, Technology og Construction College Tlf. : +45 2526 6516 Mail: tlp@tcaa.dk Lisa Svensson Uddannelsesleder på Dental, Style&Wellness og Food College Tlf.: +45 2526 6768 Mail: lbsv@tcaa.dk Nyeste viden om hvordan vi gør på Tech College Aalborg vil være at finde på http://techcollege.dk/

BESØG OS! BESØG OS! ÅBENT HUS 24. JANUAR KL. 10- 13 Vi holder åbent hus d. 24. januar 2015 kl. 10 – 13 på alle skolens afdelinger. Informationsaftner om EUX på Øster Uttrup Vej 1 : 13. januar 2015 kl. 19.00