Det senmoderne samfund

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

DLF ind i debatten om fremtidens skole
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Dannelse og livsduelighed i et arbejdsmarkedsperspektiv
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Socialisation og identitet
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Almen dannelse vs. skoledannelse
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Sociologi – Individ og samfund
DEN VIRKELIGE VIRKELIGHED
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Danmark i en globaliseret verden
Samfund og teknologi (B-niveau)
Musiksociologi Music Management
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Inklusions- og eksklusionsmekanismer i unges hverdagsliv
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Hermansen Læringens univers.
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Introduktion til ideologiske forgreninger
Det senmoderne samfund
Børn og pædagoger i en digital verden
Ungebasen.
Samfundstyper … og Familietyper + Identitetsdannelsen
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Thea, Line, Amanda, Jacob, Dan og Nicoline
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
1. lektion: Danmark i verden
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Revolution og Romantik
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Sygepleje og fagidentitet
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Specialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser Ann-Dorte Christensen & Lars Skov Henriksen.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
BALTORPSKOLEN Skoleåret 2015/2016.
Kapitel 11: Bekæmpelse af ulighed og social ulighed
Vision mission værdier handleplaner
En introduktion til sociologiens genstandsområde med særlig fokus på socialisering, social arv og 1.
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
Socialisering og identitetsdannelse.  Socio -> det sociale ||| Logi -> læren om  Sociologi undersøger det der sker mellem mennesker, mens psykologi.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Vælgerne og politiske skillelinjer Fra industrisamfund til servicesamfund.
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
I DENTITETSDANNELSE I BØRNEHAVEN : Pædagogik. 1) Teori: opsamling fra opgaven. 2) Praksis: Ny case om P. 3) Analyse. 4) Diskussion og spørgsmål.
Hvad er sociologi? En introduktion til sociologiens genstandsområde med særlig fokus på socialisering, social arv og.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Talent 2014 lektion 3 v/ Jan Holm Ingemann
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Det senmoderne samfund Sociologi

Det senmoderne samfund Post-moderne eller post-industrielt samfund En forstærket fortsættelse (radikalisering) af det moderne samfunds traditionelle værdier

Lars Qvortrup Det hyperkomplekse samfund Det polycentriske samfund fx globale kommunikationsmuligheder Det polycentriske samfund centerløst ikke antropocentrisk Kompleksitetsreduktion fx selektionsproces dvs. støjfilter

Anthony Giddens: Radikalisering af moderniteten Adskillelse af tid og rum moderne teknologi fx skype Udlejring af sociale funktioner velfærdstatens institutioner fx folkeskolen Afhængighed af abstrakte systemer tillid til ekspertsystemer Øget refleksivitet aftraditionalisering af normer og værdier Opløsning af traditionelle fællesskaber og forøget individualisering

Dobbelt socialisering

Lars Henrik Schmidt Klassiske dannelsesproces Fra individ til fællesskab Fra det særlige til det almene Horisontal selvoverkommelse Senmoderne dannelsesproces Fra fællesskab til individ Fra det almene til det særlige Vertikal selvoverskridelse

Ulrich Beck: Risikosamfundet Risikosamfundet producerer risici fx forurening og masseødelæggelsesvåben Risikosamfundets fællesskaber er farefællesskaber fx global opvarmning Den 3. industrielle revolution fx forskel på ufaglærte og højtuddannede på servicesamfundets arbejdsmarkedet

4 udfordringer Globalisering Radikale individualisering fx dannelse af demokratiske institutioner på overnationalt plan, tæmme den globale kapitalisme, skabe større resurselighed i verden Radikale individualisering fx skabe sammenhængskraft og social samhørighed i samfundet Globale miljøkrise fx bremse forurening og rovdrift på naturresurserne

Senmodernitetens centrale tendenser – brud eller kontinuitet

Zygmunt Bauman Atomiseret samfund Atomiserede individ Samfund med så vidtgående individualisering, at fællesskabsfølelser mangler Atomiserede individ Individ med følelsen af at være sit eget center og kun have øje for sit eget projekt Medfører et opsplittet samfund

Thomas Ziehe: Det senmoderne samfund Den traditionelle bevidsthed (førmoderne) Den kontra-traditionelle bevidsthed (moderne) Den post-traditionelle bevidsthed (senmoderne) Senmoderniteten medfører tre væsentlige ændringer fx øget refleksivitet og individualitet

Kulturel frisættelse Individet er frigjort fra traditionelle fællesskaber og normer Aftraditionalisering er opløsningen af det traditionelle samfund (værdier og normer)