Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afNora Sommer Redigeret for ca. et år siden
1
Talent 2014 lektion 3 v/ Jan Holm Ingemann
Metodisk og økonomisk-politisk refleksion over diskursen om ”Den nødvendige politik” Talent 2014 lektion 3 v/ Jan Holm Ingemann
2
Agenda Forelæsning kort intro et videnskabsteoretisk perspektiv et par pointer fra lektion 1 en analyse Gruppearbejde Opsamling
3
Intro Giver det mening at tale om nødvendighedens politik? Logiske konsekvenser: Politiske beslutningstagere fremstår de facto som forvaltere Der findes et universelt og værdifrit vidensgrundlag om det gode, velfungerende samfund
4
Videnskabsteoretisk perspektiv på samfund
Epistemologisk Ontologisk Atomistisk Relationelt Nomotetisk Teknokrati, instrumentalisme Ideografisk Værdier er endogene, kritisk diskutable … og konsekvenser for samfundsvidenskabens funktion
5
Pointer fra sidste gang
Forskellighed – variation to dimensioner: Tid – evolution Rum – funktionelle varianter
6
Grundfiguren – LME/CME
LME – Liberal Market Economy Institutioner f.eks.: Handel via kontrakt Skarpe grænser mellem arenaer Organisationer f.eks.: Koncerner CME – Coordinated Market Economy Handel via tillid Flydende grænser mellem arenaer, forhandlingsøkonomi og blandingsadministration Brancher, netværk
7
Et par vigtige pointer Ændringer skal være kompatible med den pågældende økonomis karakter Det nytter ikke nødvendigvis at kopiere andre lande Policy learning er vigtig Beslutningstagerne skal bevidst lære af politikkers/reformers funktion i det pågældende samfund
8
Politikkens nødvendighed
Allokeringssystemer Økonomisk – allokering via markedsmekanismer Politisk – allokering via politisk beslutning Civilsamfundsmæssigt – allokering via sympati
9
Kontekstens nødvendighed
Balancen mellem de tre systemer afhænger af tid og rum LME – CME aktuelt Klassisk kapitalisme – pengemanagement kapitalisme i evolutionært perspektiv
10
Nødvendighedens politik
Den aktuelle kontekst Konkurrencestaten, eksempelvis nødvendighedens politik implicerer, at uddannelsespolitik betragtes som arbejdsmarkedspolitik
11
Gruppearbejde Ud fra figuren i slide 4 og den aktuelle politisk-økonomiske debat bedes I finde et eller flere eksempler på: Nomotetisk-atomistiske synspunkter Ideografisk - relationistiske synspunkter
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.