Brobygning International dag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Advertisements

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Kreativ digital matematik
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
og menneskerettigheder Fag: Historie & IØ
Grizzly Dream – Din Hundemassør / ved Anette Englykke
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Om feedback og tilbagemeldinger
Do’s and don’ts of presenting
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Kulturforståelse niveau C
Elevaktiverende undervisning
5 Internationalisering
Kommunikation mellem mennesker
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
vi eksperimenterer, afprøver, fejler og triumferer. Undervejs skaber vi traditioner vi løfter i fællesskab og bakker hinanden op. Vi fejrer vores successer.
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Introduktion til erhvervscase
Godmorgen! Ledelse i praksis og udendørs Opsamling fra i går
International opgave = KULTUR
En ny ung lærerinde har sin avslutningsprøve i klassen. For at udsætte børnene med noget harmløst havde hun følgende forslag: Elevene skulle i tur og orden.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Stikord vedr. workshop II: ”Sprog bygger bro” Projektet "Sprog Bygger Bro" er et 3-årigt brobygningsprojekt, som er finansieret af Region Midt, og som.
Vejlederens kommunikation
Kristen i dag Godt budskab.
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Iværksætteri og Finans global. HHX-uddannelsens struktur Grundforløb (1. halvår) Studieretningsforløb (de sidste 2½ år) Obligatoriske fag - ens for alle.
Læringskultur og elevinddragelse
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Shine og virksomhedskultur
Den lærende organisation
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Årsplan – en kort en lang
Erfaringer med vandrådene. De grønne og landmænd står sammen i vandråd  Samarbejdet ser ud til at fungere til alles tilfredshed  Vandrådene tegner til.
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Interkulturel kommunikation
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Verdens syv udfordringer
Solformørkelse Partiel solformørkelse den 20. marts 2015 I Danmark starter formørkelsen klokken og varer til klokken Formørkelsen er på sit.
Kvalitetspatruljens åben skole-arrangement om elevdemokrati Den 6. marts 2013 på EUC Sjælland i Køge Workshop 1 Hvordan kan elevrådet udfordre eleverne?
7. klasse.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Brobygning – EUD og efterskolerne
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
KNÆK KODEN.
10.International Sport10 Com10
Kommunikation Modul A.
Walk & talk og quiz og byt
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2017 Pillon - KU.
KNÆK KODEN.
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
VELKOMMEN TIL.
Præsentationens transcript:

Brobygning International dag

International dag Kulturforståelse Spansk Kultur i verden Spansk Og spansk kultur En emnedag i kulturelle udtryksformer og kulturel identitet https://www.youtube.com/watch?v=UTE0G9amZNk Navneskilte 5 -10 min. Præsentation af dagen og kort præsentation af kulturforståelse. Evt navneskilte, hvis de ikke har

Hvad er kultur Kultur er Alt, der er forarbejdet ved åndens eller håndens hjælp For overblikkets skyld kan man kategorisere og benytte modeller 5 min: Kort def på kultur og kort snak om, hvad kultur så IKKE er og hvordan man kan kategorisere kultur

Kulturbegreber Fordomme Stereotyper 10 min: Et eksempel på, at vi kategoriserer vores kulturelle indtryk – for overblikkets skyld. Husk, at ikke alle stereotyper og fordomme er negative. De kan også være positive og skal hjælpe os i at aflæse andre mennesker. Dette leder frem til kulturel identitet, hvor vi netop ser bagom fordomme og stereotyperne. Men dette kan vi ikke hver gang vi møder nye mennesker og kulturer.

Kategorisering af kulturelle udtryksformer Eksempel på, at vi kan ”stereotypisere” os ud af kulturelle udtryksformer og identiteter

Kulturel identitet Walk and talk: Gå en tur på skolen og kig på de andre elever. 10 min Er de elever I ser, typiske elever for handelsgymnasiet? Uddyb hvorfor de er, hvorfor de ikke er Kan man se på andre personer, hvilken skole de går på? På klassen: Kig på hinanden. Kan I se, hvem der vil vælge STX, HTX eller HHX? 15 min: Walk and talk og klassediskussion

Geert Hofstedes løgdiagram er en fremtrædende kulturanalytiker. Hans kulturteori er baseret på undersøgelser af IBM-medarbejdere fra forskellige afdelinger i verden. Teorien tager udgangspunkt i fem kulturdimensioner samt løgdiagrammet 10: Gennemgang af løgmodellen 10 min: Eleverne udfylder løgmodellen på dem selv: anvend walk and talk i ca 10 min.

Løgdiagram på dansk kultur https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es 15 min: På klassen. Eleverne udfylder løgmodellen på dansk kultur – evt. efter DF’s valgvideo (linket). Vær opmærksom på at tale om stereotyper og fordomme i forbindelse med valgvideoen. Efterfølgende sammenligner vi elevernes løgmodeller på dem selv med løgmodellen på dansk kultur – og så diskuteres det, om eleverne er danskere.

Hofstedes mentale pyramide

Richard Gesteland Richard R. Gesteland er en kulturforsker, coach og management-konsulent, og har udgivet bogen Cross-Cultural Business Behavior Med fokus på kulturel kommunikation undersøger han også kropssproget fordi kropssprog er kulturelt bestemt og siger noget om en persons kulturelle identitet Proxemics (afstand til andre mennesker) Haptics (vaner vedr. berøring) Oculesics (øjenkontakt og hvordan man ser på sin samtalepartner) Kinesics (gestik og kropsbevægelser) 5 min: Gennemgå og hvis der er tid, kan man lade eleverne undersøge hinandens kropssprog. Ellers vil det blive berørt i de andre timer