13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Advertisements

Notation Oversigt Kapitel 18.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
07 – Kort om OO Introduktion.
Kajs Biler Analyseresultater.
Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Objektorienteret programmering
Analyse af anvendelsesområde
Introduktion til Access (Access, del 1)
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
Programklasser for bladhus Abonnement tænkes aggregeret til Kunde og associeret til Blad. Kunde bliver creator. Såvel Kunde som Blad kommer til at have.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
Operationer på relationer
1 Datalogi C Datastrukturer og algoritmer ved Keld Helsgaun.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Fundamentale datastrukturer
Design II oktober 2009 gtj SAD design II.
1. Database-systemer, introduktion
Eksempel på realisering af domænemodel
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Dokumentation 7. Semester
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Database.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering og systemudvikling
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
1. 2 HVORFOR? Opgave 3 Løsning: Find omkredsen af cylinderen vha. formlen for cirklens omkreds. Find arealet af cylinderen som arealet af et rektangel,
Programklasser for bladhus
Præsentationens transcript:

13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13

13.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponenten Komponent: En samling af programdele, der udgør en helhed og har et veldefineret ansvar Funktionskomponentens ansvar: Gøre modellen som en ressource tilgængelig for aktører.

13.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Resultat af Funktionskomponent Udgangspunkt i klassediagrammet fra designet af modelkomponenten. Udbygget med operationer, som realiserer krav til funktioner fra analysen af anvendelsesområdet. Operation: En procesegenskab, der specificeres i en klasse og aktiveres gennem klassens objekter

13.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Sekundært resultat: operationsspecifikation NavnRegister transaktion KategoriPassiv, Opdatering FormålOpretter en ny transaktion til en specifik konto Inddatakontonummer, transtype, dato, beløb BetingelserDer eksisterer et objekt af klassen Konto med det angivne kontonummer I dette objekt har attributten kontotilstand værdien Åben EffektDer oprettes et nyt objekt af klassen Transaktion med inddata tilordnet til attributterne Algoritme Datastrukturer PlaceringKonto Involverede objekterKonto, Transaktion Udløsende hændelserbeløb indsat, beløb hævet

13.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Aktiviteter i Funktionskomponent l Modelkomponent l Funktionskomponent l Forbind komponenter

13.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Design ud fra funktionstype Fælles for alle typer – Hvad er inddata og uddata? – Hvilke objekter er involveret og hvordan identificeres de? – Hvordan skal funktionen realiseres som operationer i forskellige klasser? Opdatering – Hvilke hændelser igangsætter opdateringen og hvad er deres attributter? – Hvordan afgøres det, om opdateringen er lovlig? Aflæsning – Hvilke attributter og forbindelser skal aflæses? Beregning – Hvilken algoritme skal udføres? Signalering – Hvilke hændelser kan udløse signaleringen? – Hvilke regler gælder for signaleringen? – Hvordan skal signaleringen foregå?

13.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Opdateringsfunktioner Hvilke hændelser igangsætter opdateringen, og hvad er deres attributter? Hvilkeobjekter er involveret i hændelserne, og hvordan identificeres de? Hvordan afgøres det, om hændelserne er lovlige for det eller de involverede objekter? Hvilke operationer skal realisere opdateringen, og hvad skal timingen være i kaldet af dem? Skal der være feed-back som følge af opdateringen?

13.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Hvilke data beskriver aflæsningen? Hvilke objekter vedrører aflæsningen, og hvordan identificeres de? Hvilke af objekternes attributter og forbindelser aflæses? Hvilke operationer skal realisere aflæsningen? Hvilke data skal returneres Aflæsningsfunktioner

13.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Hvilke inddata skal bruges i beregningen? Hvilke objekter vedrører beregningen, og hvordan identificeres de? Hvilke af objekternes attributter og forbindelser aflæses? Hvilke operationer skal realisere beregningen, og hvilken beregningsalgoritme skal anvendes i hver operation? Hvilke resultater af beregningen skal gemmes til senere brug og giver eventuelt anledning til en opdatering? Beregningsfunktioner

13.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Signaleringsfunktioner Hvilke inddata skal bruges i overvågningen? Hvilke objekter vedrører signaleringen, og hvordan identificeres de? Hvilke af objekternes attributter og forbindelser overvåges, og hvilke kombinationer af værdier aktiverer signaleringen? Hvilket mønster skal udførelsen af hver operation følge? Hvor skal signalet sendes hen, og hvordan skal det ske?

13.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Placer operationer på klasser Operationer på ét objekt – Placering direkte på klassen Operationer på flere objekter – Fordeling på hver af de berørte klasser – Enten ved en klar placering af ansvaret i det væsentlige objekt i modelkomponenten – Eller ved placering af ansvaret i et objekt i funktionskomponenten

13.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Specificer komplekse operationer Implicit specifikation (attributnavn) Navngivning Operationsspecifikation Sekvensdiagram Tilstandsdiagram for en klasse Systemets samlede adfærd

13.13 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Tilstandsdiagram for en klasse

13.14 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Tilstandsdiagram for systemets samlede adfærd

13.15 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At fastlægge realisering af funktioner. Funktionskomponent: En del af et system, som realiserer funktionelle krav. Operation: En procesegenskab, der specificeres i en klasse og aktiveres gennem klassens objekter. Design funktionernes realisering ud fra deres type. Specificer komplekse operationer. Et klassediagram for modelkomponenten. Formål Begreber Principper Resultat

13.16 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Opgave 4: Funktionskomponent Formål At designe funktionskomponenten. Arbejdsform 1.Design udvalgte funktioner som operationer ud fra deres funktionstype. 2.Placer operationerne på relevante klasser. 3.Lav en detailspecifikation af en udvalgt operation. Resultat Et klassediagram for model- og funktions- komponenterne.