Den Motiverende Rygskole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Wegeners Granulomatose Fysioterapeut Sisse Berner
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
YOGA - midt FORENING
Idræt - også for sindslidende
Kredsløbstræning
Arbejdspladsudvikling
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
Statistik.
Siddestilling og CP-børn
OPVARMNING IØ 2 Kirstine Ann Sørensen.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Livskvalitet og kroniske bensårspatienter ”Der er ingen sår der ser godt ud” Haderslev 11. Oktober 2006.
Hvad kan jeg forvente af Hjerteforeningen ??
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Træningsformer, Borg-skala og intensitet
Velkommen til Informationsmøde
Region Midtjyllands tilbud 2013
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Workshop Motivation og fokus på målet
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Rygsøjlen har disse hvirvler
Målet med hjerterehabilitering
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Foreningen af Danske Kirkegårdsledere
Grunde til at jeg elsker dig
Session 6: Symptomer på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Anbefalinger. Forebyggelse  minutters træning (svarende til rask gang) hver dag, eller  Minimum 4 timer om ugen  Må.
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 1. Session - Introduktion til undervisningsforløbet.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Psykoedukation skizofreni
Velkommen til Atroseskolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentationens transcript:

Den Motiverende Rygskole

Program for lektion 1 Præsentation af underviser Introduktion til kurset Præsentation af deltagerne, oprettelse af telefonkæde Udfyldning af forventningsskema Udlevering af spørgeskemaer Udførelse af test

Lektionsoversigt Emne Lektion 1 Lektion 2 Lektion 3 Lektion 4 Timer 1½ 1 Træning X Introduktion Forventningsskema, spørge-skemaer og test Smertefysiologi Smertehåndtering Målsætning, SMART Smertefysiologi Smertehåndtering – fortsat Rygsøjlens anatomi Motion og træning Ergonomi – den stående stilling og løfteteknik Ergonomi f den siddende stilling Afspænding, medicin, kost, alternativ behandling Afslutning

Deltagerpræsentation Navn Alder Arbejde Fritidsinteresser Hvorfor deltager du i kurset Hvad har du forsøgt for at blive rygsmerterne kvit indtil nu

Forventningsskema Navn Dato Mine forventninger til dette kursus er Jeg ønsker/har brug for mere viden om Jeg ønsker at blive bedre til Jeg ønsker at bruge mindre energi på

Program for lektion 3 Opsamling fra sidst Smerter

Diagnose ved rygsmerter 60-70 procent uspecifikke lændesmerter Ikke diskusrelaterede smerter Fraktur Inflammatorisk sygdom Morbus Schuermann Arkolyse/spondylolistesis Skoliose Tumorer SI-led Diverse sjældne Diskusrelaterede smerter Primær diskussmerte Prolaps Modic-forandring Degenerativ spondylolistese Sekundær facetsmerte Spinalstenose Spondylodiscitis Diverse sjældne

Program for lektion 5 Gennemgang af teori og præsentation af SMART-model Afprøvning af SMART-model mhp. egne mål for handleplan Opsamling

SMART-model – personlig handlingsplan Specifikt Hvad er mit konkrete, specifikke mål? Hvorfor er det vigtigt for mig? Målbart Hvad vil jeg opnå? Hvordan kan jeg se eller mærke, at målet er opfyldt? Attraktivt Hvor vigtigt er målet på en skala fra 1-10? Hvilke aktuelle hindringer er til stede? Kender jeg nogen, der har gennemført tilsvarende? Realistisk Hvor opnåeligt er målet på en skala fra 1-10? Har jeg de fornødne ressourcer? Hvad bliver jeg nødt til at ændre? Tidsbestemt Hvornår påbegynder jeg indsatsen? Hvornår skal målet være opnået?

Program for lektion 7 Opsamling fra sidst (lektion 3 og 5) Smerter fortsat Hjemmeopgave

Faktorer der forstærker smerteoplevelsen Stress Frygt for smerte i forbindelse med bevægelse (meget stærk faktor) Mangel på søvn/god hvile Følelse af manglende kontrol over smerterne (ingen redskaber til at dæmpe smerterne) Omgivelsernes reaktion In-/overaktivitet Manglende viden og forståelse af årsagen til smerten Frustration og afmagt Tab af bevægelighed Tidligere negative oplevelser af smerter Depression Grad af tilfredshed med sit arbejde Manglende variation af arbejdsstillinger

Faktorer der mindsker smerteoplevelsen Viden og forståelse Følelse af at kunne reducere smerten Hensigtsmæssige øvelser og hvilestillinger Bevægelse i passende mængde Adspredelse og afledning Afspænding – meditation God hvile, søvn Humor – glæde – latter Støtte fra omgivelserne Positive erfaringer med smertehåndtering Smertestillende medicin Massage, varme, kulde Mulighed for varierende og gode arbejdstillinger

Program for lektion 9 Rygsøjlens opbygning Myter om rygsmerter Slidgigtforandringer Smerter og aflastning

Ryggens opbygning 7 nakkehvirvler 12 brysthvirvler 5 lændehvirvler Korsben Haleben

Hvirvlens opbygning Knoglekrop Torntappe Tværtappe Diskus Intervertebral foramen (hvor nerven passerer ud) Bækken

Diskus og nerver Blød kerne Rygmarven Nerver Ydre ring

Muskler Mavemuskler Rygmuskler

Slidgigtforandringer Discus degeneration Spondylose Spondylartrose

Diskusdegeneration

Diskusdegeneration

Program for lektion 11 Bevægelse i livet – er livet i bevægelse – citat Peter Thybo Opsamling fra sidst Introduktion til motion og træning Udarbejdelse af handlingsplan

Fysisk aktivitet Dagligdagsaktivitet Motion Træning Sport

Sundhedsstyrelsens anbefalinger Fysisk aktivitet mindst 30 min. af moderat intensitet alle ugens dage 2 gange om ugen træning af høj intensitet af 20-30 min. varighed Cykling Gang Trappegang Havearbejde Motionsidræt Svømning Løb Fitness Boldspil

Den optimale træning Konditionstræning Styrke-/udholdenhedstræning Stabilitets-/koordinations- og balancetræning Bevægelighed

Opgave Hvilken slags træning og motion ønsker jeg at lave? Har jeg tid til det? Hvor tit og hvor længe ad gangen? Hvilken slags træning og motion mangler jeg – hvordan får jeg det? Hvad er mest hensigtsmæssigt for mig? Hjemmeøvelser, træningscenter, svømning, dans eller andet.

Program for lektion 13 Opsamling fra sidst mht. mål for motion og træning? Teori om ergonomi og stående stilling Praktik med stående stilling og løfteteknik Udlevering af opgave / SMART-model

Ergonomi Arbejdspladsens indretning og arbejdsrutiner Brug af kroppen

Program for lektion 15 Opsamling fra sidst Gennemgang af ergonomi og siddende stilling Afprøvning af siddende stilling og indtagelse af aktiv siddestilling Udlevering af hjemmeopgave

Den siddende stilling

Program for lektion 17 Opsamling fra sidst Information om smertestillende medicin/kost og alternativ behandling Afspænding

Program for lektion 20 Opsamling fra sidst Evaluering dels individuelt ud fra forventningsskema fra 1. lektion Evaluering i plenum Udlevering og udfyldelse af spørgeskemaer Udførelse af test