Stressarketyper. Slideoversigt Stress er mange ting (3) ”Stress” - en dum diagnose (4) Fem arketyper: 1.Den aggressivt stressede (5-8) 2.Den fysisk supersunde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Gammelheds-Philosophy
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Psykoedukation til unge i OPUS
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
Børn og sorg - og sprældøde døde
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Alt du skal vide i ét oplæg!
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 9
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Slideoversigt 19 slides, der viser vidt forskellige menneskers måde at trække vejret på, hvad angår: Puls, åndedrætsvariabilitet, åndedrætsfrekvens og.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
TRÆK VEJRET.
Stress En folkesygdom?.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Børn med en anden forståelse
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Stressarketyper

Slideoversigt Stress er mange ting (3) ”Stress” - en dum diagnose (4) Fem arketyper: 1.Den aggressivt stressede (5-8) 2.Den fysisk supersunde macho(wo)man stressede (9-12) 3.Den udmattede stressede (13-16) 4.Den stakåndede, blussende (17-19) 5.”Kan ikke være alene”-typen (20-24) 2

Stressarketyper Stress er mange ting Stress kan give sig udtryk på mange måder. Derfor skal man vælge de metoder, der passer til behovet for, hvad der behøver blive balanceret. 3

Stressarketyper ”Stress” – en dum diagnose! Udviklings-/identitetskrise: Altså en sund omend hård fase i livet. Eksistenskrise: Laver jeg overhovedet det, jeg synes jeg er bedst til? Eller fungerer mit ægteskab? Forsinket sorg over fx skilsmisse eller dødsfald i familien Ofte et behov for et sundt regressionsbehov 4

Stressarketyper 5

1. Den aggressivt stressede Motiv for at søge hjælp: Kan ikke styre sit temperament, både på job og hjemme. Karakteristika: Højt blodtryk, rødmosset. Lettere overvægtig: Mad som stimulans (sukker/slik). Drink til at falde ned på. Forstyrret søvn. Uregelmæssig motion – presser sig doven. Lange arbejdsdage (50-60 timers arbejdsuge). 6

Stressarketyper Bio-psyko-social håndtering: Motion som mindfulness-øvelse m/ personlig træner og især åndedrætsfokus samt opspændings-afspændingsbalance Kost-tilpasning: Nul slik om aftenen/nul alkohol på hverdage Inddrage kone og børn – turde vise sårbarhed Inddrage nærmeste medarbejdere i, at han træner mindful lytning / coachende samtaleteknik Afspænding til natten Powernap i weekenden 7

Stressarketyper Flaskehalse: Rastløshed & utålmodighed efter at spore effekt. Bevægelse hen imod balance kræver tålmodighed! –2-årig proces –4-5 markante tilbagefald, samt små fluktuationer –Rummelighed og humor med sig selv nødvendig –Være sig såvel kvalitativt som kvantitativt målbevidst – men holde fokus på processen 8

Stressarketyper 9

2. Den fysisk supersunde macho-(wo)man stressede Motiv for at søge hjælp: Udmattet men urolig. Meget dårlig søvn. Karakteristika: Supergod form, både muskelstyrke og kondi. Stiv i muskulatur. Hele åndedrættet foregår i øverste bryst. Spændinger omkring brystkasse og i mave. For anspændt rank. 10

Stressarketyper Biopsykosocial håndtering: Gælder ALLE livsområder. Sætter fokus på åndedrættet, dvs.: –Træning – pust helt ud… –Arbejde – træk vejret helt ned i maven, inden du handler… –Samvær med venner – hold pause på udåndingen, læn dig tilbage, lyt… –Søvn – søvnåndedrættet… 11

Stressarketyper Flaskehalse: Kontrol/pligt lyst/passion. Hvad har du LYST til??? Identitetstab, fordi har opfyldt andres forventninger. Angst for tomhed og meningsløshed, fordi kan ikke mærke sig selv. 12

Stressarketyper 13

Stressarketyper 3. Den udmattede stressede Motiv for at søge hjælp: Udbrændt! Karakteristika: Energiløshed. Dårlig søvn, men ligger mange timer i sengen. Koncentrationssvigt og lav effektivitet. Svigtende sexlyst, dårlig appetit og ringe. Næste fase er: Depression. ’Grå’ udstråling. 14

Stressarketyper Biopsykosocial håndtering; livskraften skal styrkes: Udvide spændvidden: Pulsen op + dybere afspændthed i hvile. Motion med tempo og glæde, f.eks. i gruppe. Afspænding hvor tankestrømmen stilnes og muskelspændinger fjernes. Åndedrættet: Fokus på indåndingspausen. Balancepunktet mellem det aktiverende og det beroligende nervesystem. Sanserne og sanseligheden vækkes. 15

Stressarketyper Flaskehalse: ”Leverpostejen” overtager igen. Vintersårbarhed. ”Når bare lige” og sjusk med sig selv skal brydes. 16

Stressarketyper 17

Stressarketyper 4. Den stakåndede, blussende Motiv for at søge hjælp: Vil være mere rolig når ”på”. Karakteristika: Rød på halsen, bredende sig til kinderne når ”på”. Stakåndet åndedræt når travl. Fremtoningen virker usikker. 18

Stressarketyper Intervention: Stående øvelser: Stående kropsscanning /kropsbevidsthed. Stående grounding m/ åndedrættet som indgang. Træning i at tale i alfa-tilstand – der dog skal balanceres ift. vedkommendes grundnatur, der er intens og passsioneret ift. de emner, han taler om. 19

Stressarketyper 20

Stressarketyper 5. ”Kan ikke være alene”-typen Motiv for at søge hjælp: Bryder sig ikke om at være alene – er blevet single efter 15 års ægteskab. Barnløs. Men bliver stresset fordi hun føler sig ”på”, når hun er sammen med venner. Karakteristika: Føler tomhed, rastløshed og usynlighed i eget selskab = eksistentiel følelse. Velfungerende job-situation. Velfungerende socialt netværk i øvrigt. 21

Stressarketyper Intervention: ”Meditation means: Bliss in being alone.” Følelsesforvaltning: ’Være i mørket’ på en registrerende måde. Lytteøvelse faciliterer at føle sig ét med helheden. 22

Stressarketyper Jeg er en af dem, der ikke mediterer regelmæssigt, men jeg har haft muligheden for at meditere med Mette nogle gange – og hver gang har været ny. Jeg har oplevet ro, glæde, at være ked af det, blive rundtosset, bange, forvirret – ja rigtig mange facetter. Men der er især en meditation, som jeg husker som ganske speciel. Det var en lyttemeditation. De andre gange, vi har mediteret, har jeg haft mit helt specielle stille rum i et punkt inde midt i mit hoved – ligesom orkanens øje. Denne gang oplevede jeg at komme til at fylde hele rummet ud, som vi sad i – og jeg kunne ’høre’ livet, der startede på fødegangen, rejsende fra banegården, døden på Hospice, kærester der skændtes og livet på gangene i huset, hvor vi meditere. Jeg blev allestedsnærværende. Det var som om, jeg kunne høre hele livet fra start til slut. Jeg følte mig rolig, fortrøstningsfuld og glad, da meditationen sluttede. 23

Stressarketyper Flaskehals: Den eksistentielle ensomhed er en grundlæggende del af livet. Men kvinden oplevede en transformation, så hun for altid har lært at være i den uden at gå til grunde. 24