Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VEKTORER AM 2006.
Advertisements

Lineær funktioner.
Naturvidenskab 1 TalentWeek Naturvidenskab 1 TalentWeek 2013.
Ligninger og uligheder
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Reduktion AM 2009.
Herunder bevis for punkt-plan afstandsformlen
Beviser og ”Overbeviser”
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Ligninger af første grad i en variabel
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
Learnmark Horsens Patrik & Jakob HH1MB
Funktioners parametre Beviser
Parabler – toppunkt og rødder
Algoritme for anden grads ligninger
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
2. gradspolynomier og parabler
Tegning af en parabel I hånden.
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Areal og Integral AM/2011.
Lineær- og andengradsfunktion
Differentialregning og Funktionsundersøgelse
Matematik i gymnasiet Graph.
Christian Thomsen Rasmus Jakobsen Andengrads funktioner
ANDENGRADSFUNKTIONER
Lineære Funktioner Buch og Adam
ALGORITME AF: EMIL ”JENS”, CHRISTOFFER, NIKOLAJ OG PARKER.
Reduktion AM 2009.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Eksponentielle funktioner
Funktioner Generelt De grønne spørgsmål.
Areal og bestemt integral
Andengradsfunktioner
Gymnasietime Matematik.
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Uligheder.
2. gradsligning.
Andengradspolynomier
Differentialregning Af Mathias P., Kim og Maja Først har vi de basale spørgsmål, som alle skal have med. Derefter har vi det med du skal bruge, hvis du.
2. gradsfunktioner.
Afledet funktion Her har jeg tegnet f(x) og f’(x)=g(x)
Andengradsfunktioner
Potensfunktioner og anvendelse af matematiske modeller
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Spejlingsakse + beregning af toppunkt
Andengradsfunktioner
Matematisk modellering
Kvadratisk optimering Lavet af Mikkel Iversen og Mathias Møllemus Svendsen HH3-ØA.
1. 2 HVORFOR? Opgave 3 Løsning: Find omkredsen af cylinderen vha. formlen for cirklens omkreds. Find arealet af cylinderen som arealet af et rektangel,
Andengradsfunktioner
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Ligninger og uligheder
Reduktion AM 2009.
Andengradsfunktioner
VEKTORER AM 2006.
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Areal og Integral AM/2004.
Koordinatsystem.
Linjensligning Lars A. Clark.
Ф =(1+√5)/2 Ф′ =(1-√5)/2 En guddommelige brøk ? ≈ ≈
Præsentationens transcript:

Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger NB! Diasshowet skal afspilles! Anne Grethe Mølgaard Sct. Knuds Gymnasium 2014

Toppunktsformlen Sætn. Toppunktet for parablen med ligningen y = ax2 + bx + c er , d := b2 – 4ac T( , ) -b 2a -d 4a Bevis xT er toppunktets 1.koordinat og parablen er symmetrisk om linjen x = xT c er værdien i 0, og linjen y = c skærer dermed parablen i (0,c). Hvis toppunktet ikke ligger i (0,c), må der være et andet skæringspunkt P(x,c) mellem parablen og linjen y = c. (x,c) indsættes i parablens ligning, som løses mht. x. Symmetriaksen ligger midt mellem C og P, så xT må ligge midt mellem 0 og x, dvs.

Toppunktsformlen (fortsat) Sætn. Toppunktet for parablen med ligningen y = ax2 + bx + c er , d := b2 – 4ac T( , ) -b 2a -d 4a indsættes i parablens ligning for at bestemme 2. koordinaten yT til toppunktet.

eller Eksempler -2 5 -3 Toppunkt T

2.gradsligningen ax2 + bx +c = 0, a  0 d:= b2 - 4ac d > 0: 2 løsninger! d = 0: netop 1 løsning! d<0: Ingen løsninger! Øvelse Tegn grafen for h(x):= ax2 + bx + c i TII Bestem nulpunkterne for h, såvel ved beregning ud fra løsningsformlen, som ved grafisk aflæsning og brug af solve. Prøv med forskellige a, b og c-værdier. Stemmer det?

2.gradsligningen ax2 + bx +c = 0, a  0 ax2 + bx +c = 0 d<0: Ingen løsninger! da (.....)2  0 d0: 2 løsninger! for d > 0 Overvej at der heraf fås netop 1 løsning! for d = 0

Øvelse Løs nogle af de 2.gradsligninger, der optræder her – kontroller med grafværktøjet og solve.

Faktorisering af 2.gradspolynomium Def. r er rod i 2. gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c  p(r) = 0, altså når r er løsning til 2.gradsligningen p(x) = ax2 + bx + c =0 Sætn. 3 r1 og r2 er rødder i 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c  p(x) = a(x –r1)(x-r2)

Bevis for sætn.3 Faktorisering af 2.gradspolynomium   Vides r1 og r2 er rødder i 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c Skal vises: p(x) = a(x –r1)(x-r2) Benyt definition af rødder og løsningsformlen til 2.gradsligningen og Kvadratsætning (x – q)(x + q) = x2 – q2 Indsæt d = b2 – 4ac Kvadratsætning (x + q)2 = x2 + q2 + 2xq Indsæt i højresiden af p(x) = a(x –r1)(x-r2) Sæt på fælles brøkstreg Gang a ind i parentesen

Bevis for sætn.3 Faktorisering af 2.gradspolynomium   Vides p(x) = a(x –r1)(x-r2) Skal vises: r1 og r2 er rødder i 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c , dvs. at p(r1) = p(r2) = 0 Bestem hhv. p(r1) og p(r2) ved indsættelse i forskriften for p(x) p(r1) = a(r1-r1)(r1-r2) = a0(r1-r2) = 0 p(r2) = a(r2 -r1)(r2-r2) = a(r2-r1)0 = 0 r1 og r2 er altså rødder i p(x)

”Gætning” af rødder i en normeret 2.gradsligning Def. En normeret 2.gradsligning er en 2.gradsligning, hvor a = 1 Sætn. 4 r1 og r2 er rødder i en normeret 2.gradspolynomiet p(x) = x2 + bx + c  r1 + r2 = -b og r1r2 = c Bevis: Iflg. Sætn. 3 gælder at p(x) = (x –r1)(x-r2), da a = 1 p(x) = (x –r1)(x-r2)  x2 + bx + c = (x –r1)(x-r2)  x2 + bx + c = x2 – r2x – r1x + r1r2  x2 + bx + c = x2 – (r1+ r2)x + r1r2  x2 + bx + c = x2 – (r1+ r2)x + r1r2  b = – (r1+ r2) og c = r1r2

Tegning af parabler Fortsættes Sætn. 2 For en parabel gælder, at hvis man går 1 til højre fra toppunktet, skal man gå a op, derfra 1 til højre og 3a op, derfra 1 til højre og 5a op osv. Bevis: Da en parabel med ligningen y = ax2 + bx + c er en parallelforskydning af grundparablen y = ax2, er det nok at vise, at tegneanvisningen gælder for denne, idet punktet (0,0) i grundparablen forskydes over i toppunktet for den almene parabel. Fortsættes

O De ulige tal 1, 3, 5 osv. Vi skal vise, at y = (2n +1)a y = ax2 Vi skal vise, at y = (2n +1)a 2 4 6 8 10 -4 -2 O a(n+1)2 y = a(n+1)2 – an2 = y an2 a(n2 + 2n+1) – an2 = n n + 1 a(2n+1) n 1 2 3 4 y a 3a 5a 7a 9a