Kursus for skolesekretærer: Skolens skriftlige kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Videregående pc-vejledning
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Vedrørende præsident Kennedy
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
I dag er temaet Visualisering
Kursus i BL: Beboerinformation - sprog
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
De sidste undervisningstimer
Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt
ITU forår 2010 Paul R. Metelmann
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Kommunikation / it.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Å.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Målgrupper og problem- formulering
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Beboerkommunikation: Skriv så du bliver forstået
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Kommunikation med målgruppen
Reduktion AM 2009.
- Opgaven som et argument
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
ITU Formidling og metode foråret 2011 Paul R. Metelmann
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Trigonometrisk Lommeregner
Grunde til at jeg elsker dig
Læsning.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Pythagoras Et bevis IM.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Præsentationens transcript:

Kursus for skolesekretærer: Skolens skriftlige kommunikation 31 januar 2011 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse. 20491921. Paul@media4masses.dk

En lille opgave... Tegn en figur ud fra den tekst I har fået udleveret I må først læse sedlen, når jeg siger til Når I er færdige så sig til

Løsning på opgaven

Efter at have tegnet to på hinanden….. Efter at have tegnet to på hinanden vinkelrette linjer, hvoraf den ene er vandret, af en længde på 6 kvadrater målt fra linjernes skæringspunkt i A, og går ud mod højre, medens den anden er lodret, går nedad og, ligeledes målt fra skæringspunktet, er 4 kvadrater lang, afsætter De fra den vandrette en vinkelret linje 4 kvadrater fra punkt A og nedefter, til den rammer en linje, der forbinder de i punktet A hinanden skærende, vinkelrette linjers endepunkter, hvorefter der fra skæringspunktet mellem denne linje og den fra den vandrette øverste linje tegnede føres en linje til højre, således at sidstnævnte linje danner en ret vinkel med den før omtalte linje, der altså skærer den linje, som forbinder endepunkterne af de to først tegnede linjestykker, og således at linjen rammer fra en fra den vandrette linjes højre endepunkt afsat og på denne vinkelret linje.

Du skal til at tegne en lille figur... Du skal til at tegne en lille figur, der består af en trekant og en firkant. Du begynder i punktet P. Herfra tegner du først to linjer, som står vinkelret på hinanden. Den ene linje skal være vandret og gå 6 kvadrater mod højre. Den anden skal være lodret og gå 4 kvadrater nedad på papiret. Du trækker så en skrå linje, der forbinder enderne af de to første linjer du tegnede. Og du har trekanten. Og så til firkanten: Fra punkt P måler du 4 kvadrater hen ad den vandrette linje og afsætter et punkt. Herfra tegner du en linje, der går lodret nedad på papiret, altså vinkelret på den vandrette linje. Fra det punkt, hvor den nye linje skærer den skrå, tegner du en vandret linje ud mod højre. Den skal være så lang, at den rammer den sidste linje du nu skal tegne: nemlig en linje, der går fra den øverste vandrette linjes højre endepunkt og lodret nedad på papiret. Når de to linjer rammer hinanden, har du en retvinklet firkant – og figuren er færdig.

To tekster – samme indhold Hvad er forskellen på de to tekster?

Et ”godt” eksempel Formål: Nærværende kursus henvender sig til alle, som i deres daglige arbejde blandt andet har til opgave at udfærdige skrivelser og dokumenter, som er beregnet på offentligheden. Kursets eksempler er tænkt som hjælpemidler, der skal sætte deltagerne i stand til at formulere sig med en større grad af naturlighed og klarhed, således at modtagerne af skrivelser fra deltagernes ansættelsessted eller private sfærer i højere grad, end tilfældet er, ved én ubesværet gennemlæsning af den enkeltes skrivelse kan formodes at have perciperet tekstens centrale indhold.

Det gode eksempel Måske ku’ vi blot skrive: Dette kursus er for alle, som gerne vil skrive mere naturligt, så man kan forstå meningen ved at læse teksten én gang. - Sigtet med kurset er blandt andet at undgå tekster som på foregående dias.

Hvordan taler vi med dem? De tre HV-ord Hvem taler vi med? Hvad taler vi med dem om? Hvordan taler vi med dem?

Hvem taler vi med? Målgruppen

Afsenderbaseret Afsender - hvem siger noget Budskab - hvad siger de Medie - hvilken kanal bruger de Målgruppe - hvem siger de det til Effekt - hvad skal de gøre

Og det gør vi så…?

Øvelse: Hvem er målgruppen? For jeres arbejde? Lav en liste med jeres målgrupper. Find de tre vigtigste - Lav en vurdering af hver målgruppes evne til at forstå det I skriver til dem? På en skala fra 1-5 1------------------------------------------5 Lavest Højest

Nyt syn på information Fra passiv modtager af information…

Kommunikation og dialog …til aktiv bruger af kommunikation der vælger og FRAVÆLGER!

Store udfordringer for os Hvordan får vi ”kunderne” til at ”købe” vores ”produkter”? Hvordan får vi dem til at forstå, det vi vil informere dem om?

De fem forhold Hvad taler vi med dem om? Livssituation Relevans Behov Værdien Omkostninger

Livssituation

Relevansopfattelse

Informationsbehov

Informationsomkostninger Si meliora dies, ut vina, poemata reddit, velim scire, chartis pretium quotus arroget annus. scriptor abhinc annos centum qui decidit, inter perfectos veteresque referri debet an inter vilis atque novos? Excludat iurgia finis, "Est vetus atque probus, centum qui perficit annos." Quid, qui deperiit minor uno mense vel anno, inter quos referendus erit? Veteresne poetas, an quos et praesens et postera respuat aetas? Iste quidem veteres inter ponetur honeste, qui vel mense brevi vel toto est iunior anno. Utor permisso, caudaeque pilos ut equinae paulatim vello unum, demo etiam unum, dum cadat elusus ratione ruentis acervi, qui redit in fastos et virtutem aestimat annis miraturque nihil nisi quod Libitina sacravit. Ennius et sapines et fortis et alter Homerus, ut critici dicunt, leviter curare videtur, quo promissa cadant et somnia Pythagorea. Naevius in manibus non est et mentibus haeret paene recens? Adeo sanctum est vetus omne poema. ambigitur quotiens, uter utro sit prior, aufert Pacuvius docti famam senis Accius alti, dicitur Afrani toga convenisse Menandro, Plautus ad exemplar Siculi properare Epicharmi, vincere Caecilius gravitate, Terentius arte. Hos ediscit et hos arto stipata theatro spectat Roma potens; habet hos numeratque poetas ad nostrum tempus Livi scriptoris ab aevo. Interdum volgus rectum videt, est ubi peccat. Si veteres ita miratur laudatque poetas, ut nihil anteferat, nihil illis comparet, errat. Si meliora dies, ut vina, poemata reddit, velim scire, chartis pretium quotus arroget annus. scriptor abhinc annos centum qui decidit, inter perfectos veteresque referri debet an inter vilis atque novos? Excludat iurgia finis, "Est vetus atque probus, centum qui perficit annos." Quid, qui deperiit minor uno mense vel anno, inter quos referendus erit? Veteresne poetas, an quos et praesens et postera respuat aetas? Iste quidem veteres inter ponetur honeste, qui vel mense brevi vel toto est iunior anno. Utor permisso, caudaeque pilos ut equinae paulatim vello unum, demo etiam unum, dum cadat elusus ratione ruentis acervi, qui redit in fastos et virtutem aestimat annis miraturque nihil nisi quod Libitina sacravit. Ennius et sapines et fortis et alter Homerus, ut critici dicunt, leviter curare videtur, quo promissa cadant et somnia Pythagorea. Naevius in manibus non est et mentibus haeret paene recens? Adeo sanctum est vetus omne poema. ambigitur quotiens, uter utro sit prior, aufert Pacuvius docti famam senis Accius alti, dicitur Afrani toga convenisse Menandro, Plautus ad exemplar Siculi properare Epicharmi, vincere Caecilius gravitate, Terentius arte. Hos ediscit et hos arto stipata theatro spectat Roma potens; habet hos numeratque poetas ad nostrum tempus Livi scriptoris ab aevo. Interdum volgus rectum videt, est ubi peccat. Si veteres ita miratur laudatque poetas, ut nihil anteferat, nihil illis comparet, Si meliora dies, ut vina, poemata reddit, velim scire, chartis pretium quotus arroget annus. scriptor abhinc annos centum qui decidit, inter perfectos veteresque referri debet an inter vilis atque novos? Excludat iurgia finis, "Est vetus atque probus, centum qui perficit annos." Quid, qui deperiit minor uno mense vel anno, inter quos referendus erit? Veteresne poetas, an quos et praesens et postera respuat aetas? Iste quidem veteres inter ponetur honeste, qui vel mense brevi vel toto est iunior anno. Utor permisso, caudaeque pilos ut equinae paulatim vello unum, demo etiam unum, dum cadat elusus ratione ruentis acervi, qui redit in fastos et virtutem aestimat annis miraturque nihil nisi quod Libitina sacravit. Ennius et sapines et fortis et alter Homerus, ut critici dicunt, leviter curare videtur, quo promissa cadant et somnia Pythagorea. Naevius in manibus non est et mentibus haeret paene recens? Adeo sanctum est vetus omne poema. ambigitur quotiens, uter utro sit prior, aufert Pacuvius docti famam senis Accius alti, dicitur Afrani toga convenisse Menandro, Plautus ad exemplar Siculi properare Epicharmi, vincere Caecilius gravitate, Terentius arte. Hos ediscit et hos arto stipata theatro spectat Roma potens; habet hos numeratque poetas ad nostrum tempus Livi scriptoris ab aevo. Interdum volgus rectum videt, est ubi peccat. Si veteres ita miratur laudatque poetas, ut nihil anteferat, nihil illis comparet,

Informationsomkostninger

Informationsværdi

Øvelse: Forældrene Hvad er deres: Livssituation Relevans Behov Værdien Omkostninger

Hvordan taler vi med dem? Gode råd til en forståelig tekst

Det er butleren der er morderen! En god artikel er det modsatte af en lang roman. I journalistik afslører vi pointen i første sætning. Når du læser avisen, så skimmer du teksten for at finde det, der er interessant for dig. Normalt læser du kun fem procent af teksten i avisen. Og jo lettere det er for dig at finde de fem procent jo bedre. Let at forkorte Men der er også andre fordele ved den journalistiske artikel. Det er let at forkorte artiklen fra neden, hvis den er for lang. Redaktøren kan slette de sidste fem linjer, hvis der skal være plads til en ekstra annonce på siden.

Nyhedspyramiden Overskrift + evt. underoverskrift Budskabet! 1 2 3 4 5 Budskabet! + evt. hovedkonklusion Udbygget sammenfatning Detaljer Faktaoplysninger Kontaktpersoner

De syv dødssynder Lange sætninger Forvægt og bagvægt Passiv Verbalsubstantiver Lange ord Højtidelige ord Fagord

1. Lange sætninger Svære at huske, især hvis der er mange indskudte og foranstillede led. ”Hvis du skal opereres for en anden sygdom, er det vigtigt at du eller den læge, der skal operere, kontakter en læge på Neurologisk Klinik for at høre, om der skal tages specielle hensyn i forbindelse med operationen.” ”Du skal kontakte Neurologisk Klinik hvis du skal opereres. Vi kan fortælle om der skal tages specielle hensyn.”

Lange sætninger Én sætning, ét budskab. Sæt mange punktummer og ”rigtige” kommaer. Bryd sætningerne op. Undgå lange sætninger og indskud. Varier sproget med lange og korte sætninger. Brug helt korte sætninger som stopeffekt. 16-17 ord er bedst - 25 maks.

Eksempel Lave driftsomkostninger Det særdeles lave vandforbrug til vask og skyl betyder, at energiforbruget til opvarmning af vandet er meget lavt, hvilket bevirker at forbruget af sæbe, salt og afspændingsmiddel bliver tilsvarende lavt.

2. Forvægt og bagvægt I sætninger med forvægt står budskabet sidst. Budskabet står først i sætninger med bagvægt. Forvægt gør det svært at overskue sætninger fordi vi skal vente på budskabet. I sætninger med bagvægt ved vi straks hvad budskabet er, fordi det kommer først.

Forvægt: ”Skulle det hænde, at De en enkelt gang måtte glemme at tage tabletterne på det sædvanlige tidspunkt, men husker det inden for 12 timer, skal De alligevel tage hele den ordinerede dosis.” Bagvægt: ”De skal tage hele den ordinerede dosis selv om De glemmer at tage tabletterne på det sædvanlige tidspunkt, men husker det inden for 12 timer.”

3. Passiv To former -s-passiv: Der spises. blive-passiv: Du bliver kørt. Begge former skaber afstand mellem skribent og læser gør det uklart hvem der handler gør teksten abstrakt og upersonlig trækker andre plager med sig, fx “Hoslagt fremsendes”.

Passivt sprog Passivt ”Ved lumbalpunktur udtages spinalvæske, der omgiver rygmarven, hjernen og nerverødderne. Med en speciel nål opnås adgang mellem ryghvirvlerne i lænden, hvorfra væsken kan tappes.” Aktivt ”Ved lumbalpunktur tager vi en prøve af spinalvæsken, der omgiver rygmarven, hjernen og nerverødderne. Vi fører en speciel nål ind mellem ryghvirvlerne i lænden, hvorfra vi tapper væsken.”

4. Verbalsubstantiver Ændrer et udsagnsord til et navneord og ender ofte på -ing og -else. blodprøvetagning tage en blodprøve håraffald hår falder af tobaksforbrug ryge sårheling hele sår påsætning sætte på tandudtrækning trække tænder ud journaloptagelse skrive journal

Verbalsubstantiver gør teksten kompakt og svær at læse kan puste teksten unødigt op skaber uklarhed: Hvem gør hvad? skaber afstand og gør teksten upersonlig fordi subjekterne forsvinder gør teksten udynamisk og abstrakt fordi vi ændrer en handling til et begreb trækker passiver med sig

Øvelse Den rustfri stålbeklædning ud- og indvendig samt den lukkede bund og bagside gør rengøringen af maskinen let.

Forslag til løsning Maskinen er ud- og indvendigt beklædt med rustfri stål. Sammen med den lukkede bund og bagside gør det maskinen let at gøre ren.

5. Lange sammensatte ord Sammensatte ord eller sætningsord kan være svære at overskue. Opløs dem hvis du kan Rygmarvsvæskehulrummet = hulrummet om væsken i rygmarve Medicindoseringsæsken = æske til at dosere medicin Undersøgelsesresultat = resultatet af undersøgelsen Lægesamtale = samtale med en læge

Tyg lige på den… Stigningen i timelønnen, erstatningen for den kortere arbejdsuge, forhøjelsen af arbejdsgiverafgiften samt virkningen af kronens styrke betyder, at arbejdsenhedsomkostningerne i andet kvartal 2001 er ca. 14-15 pct. Højere end for et år siden, og denne udvikling er ødelæggende for eksportindustrien.

Forslag til løsning Du tjener for meget og arbejder for lidt, og det ødelægger vores eksport. Danske varer er for dyre, fordi omkostningerne ved at lave dem er for høje. I 2000 gav vi os selv lønforhøjelse og nedsat arbejdstid. Folketinget satte arbejdsgiverafgiften op, og regeringen fastholdt en alt for høj kronekurs.

6. Højtidelige ord anvende forløbne år indeværende år samt samtlige vedrørende angående finde sted forefindes bruge sidste år i år og alle om sker, foregår er

Højtidelige ord også ligeledes sådan således hvis derfor til, så, fordi ligeledes således såfremt, ifald, dersom hvilket betyder at hvorfor det skal oplyses på grund af dette med henblik på

7. Faglatin ”Fyret på grund af utilregnelighed” ”Utilregnelighedspension” Fyret på grund af årsager der ikke kan henregnes til personen selv

Forstår vi altid ordene?

Fagord og fremmedord lumbalpunktur koagulere interkraniel ambulant akut antik føre en nål ind ved lænden størkne inden i kraniet uden indlæggelse pludselig, hurtig, heftig mod

Fagjargon skadestuefunktion åndedrætsfunktion fejlsynkning indtage frit flydende gentage proceduren komplikationer indlæggelsesområde skadestue åndedræt få noget galt i halsen drikke gøre det igen problemer klinik

Øvelse:Jeres fagord Find de typiske fagord fra jeres hverdag Find erstatninger for dem

Andre gode råd Læs teksten højt - får du tungeknuder eller åndenød - så er teksten ikke klar Lad andre læse dine tekster - forstår de den ikke så gør dine læsere det heller ikke! Ved større skriftlige opgaver – lav en test på målgruppen

Læsbarhedsindeks - LIX Tjek læsbarheden ... Læsbarhedsindeks - LIX LIX = X + Y Antal ord Antal perioder = X Antal lange ord x 100 Antal ord = Y 20: meget let 30: let 40: middel 50: svær 60: meget svær 70: nærmest umulig

Lange ord per punktum - LOP Tjek læsbarheden ... Lange ord per punktum - LOP 1 2 3 4 5 6 7 8 MEGET LET (Børnelitteratur) LET (Skønlitteratur) MIDDEL (Dag- og ugeblade) SVÆR (Faglitteratur) MEGET SVÆR

Find dias her http://paulskursussider.wordpress.com/

Konflikter i formidling Ekspert - jer Interessekonflikt Perspektivkonflikt Forståelseskonflikt Formidler - Skolebestyrelse eller skoleledere Målgruppe – Forældre(deres børn) og læere

Fra eksponering til handling Kommunikationsprodukt 100 personer 3 personer

Det der skaber afstand Ord Opstilling Tone Grafik/billeder