Redaktørkursus i tilgængelighed og tilgængelige dokumenter Maria Barrett Sensus ApS 16. februar 2011 l.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Tilgængelighed Århus kommunes hjemmeside Helene Nørgaard Bech Sensus ApS April 2010 l.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter Lbc/ Helene Nørgaard Bech Sensus ApS Juni 2010.
Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Redaktørkursus i tilgængelighed og tilgængelige dokumenter Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 24. februar 2011 l.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Grundlæggende PowerPoint
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter. Retningslinjer •For ikke-W3C formater –Word, Excel, PDF, Flash, ODF,... –Hvis utilgængelige, så skal findes.
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Tilgængelighed København Kommunes hjemmeside Maria Barrett Sensus ApS l.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.5.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
PRESENTATION TITLE AUTHOR NAME 3. JANUAR 2011 DOS & DON’TS - Almindelig sund fornuft?  Ja, men det giver brugervenlighed, og vi glemmer det ofte! - Fælles.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Sprog/billeder på Internettet
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.3.
Undervisning i Plone CMS marts 2014 Lær at lægge indhold på koncernens websteder.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Side-egenskaber Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Tilgængelighedskursus for webdesignere DIS Maria Barrett Sensus ApS Maj 2010 l.
Web tilgængelighed Do’s and dont’s
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen Kursusmappens indhold Alternative formater/elektroniske versioner Dagens.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter Lbc/. Program Tilgængelighed til dokumenter generelt Word og InDesign Tilgængelighed til pdf-filer Øvelser.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Århus kommune Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 12. august 2009.
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter. Retningslinjer For ikke-W3C formater –Word, Excel, PDF, Flash,... –Der skal findes tilgængelige alternativer.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.1.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.2.
Tilgængeligt webdesign Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen –Maria Barrett Sensus Kursusmappens indhold.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter lbc/ /2.1.
Afsluttende kommentarer. Generelle anbefalinger Tilgængelighedspolitik Udbudsmateriale Uddannelse af medarbejdere Vurdering af nuværende status –Egne.
Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Tilgængelighed og Content Management Systemer - ATAG.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
ATAG Tilgængelighed og Content Management Systemer.
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Præsentationens transcript:

Redaktørkursus i tilgængelighed og tilgængelige dokumenter Maria Barrett Sensus ApS 16. februar 2011 l

Program Introduktion til tilgængelighed Tilgængelige sider fra jeres CMS –Opgave Tilgængelige Word-filer –Opgave Tilgængelige PDF-filer med Acrobat Pro –Opgave

Tilgængeligt Webdesign ”Web’ens styrke ligger i, at den er universel. Det er helt grundlæggende, at alle mennesker — uanset funktionsnedsættelser — har adgang” Tim Berners-Lee Opfinder af WWW, direktør for W3C Tilgængelighed er et spørgsmål om at give flest mulige mennesker i flest mulige situationer og fra flest mulige browser-teknologier adgang til web-baseret information

Hvem oplever tilgængelighedsproblemer? Mennesker med funktionsnedsættelser Tilgængelighedsproblemer, der skyldes teknologi Tilgængelighedsproblemer, der skyldes situation

Mennesker med funktionsnedsættelser Syn, hørelse, bevægelse, tale, kognition, sprog, læring, neurologiske Kombinationer af disse Kortvarige, længerevarende eller permanente Op mod 25 % af befolkningen oplever tilgængelighedsproblemer

Funktionsnedsættelser og alder Forekomsten af helbredsproblemer stiger med alderen Og der bliver flere ældre The Convergence of the Aging Workforce and Accessible Technology, Microsoft Corporation 2003 Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning 2009 PROG7A09

Teknologi Nogle brugere har brug for at forstørre hjemmesiden gange for at kunne se indholdet Nogle brugere har en 24”-skærm med en opløsning på 1920 x 1080 Nogle brugere har en PDA med en opløsning på 480x430 Nogle brugere anvender andre brugeragenter (browsere) eller styresystemer end de mest gængse Tilgængelige løsninger er fleksible i forhold til forskellige brugeragenter

Situation I nogle situationer kan brugere ikke bruge deres øjne, hænder, øre etc. til at opfatte webindhold. Tilgængeligt indhold rummer en fleksibilitet i forhold til forskellige situationer.

Det officielle fokus 1.Tilgængelighed af hensyn til mennesker med en række handicaps: –Syn, hørelse, bevægelse, tale, kognition, sprog, læring, neurologiske –Kombinationer af disse 2.Tilgængelighed af hensyn til ældre mennesker med aldersbetingede behov 3.Tilgængelighed af hensyn til brugere i al almindelighed

Brugere er forskellige Hvis man er blind bruger man skærmlæser Hvis man ser dårligt bruger man forstørrelse Hvis man har et motorisk handicap kan man måske ikke anvende mus eller tastatur Nogle (ex. ordblinde) har svært ved at læse

Type af problemer (Web) Nogle problemer skabes af systemerne og af udviklerne –Fx layouttabeller, HTML-fejl, genbrug af linktekster, utilgængelige scripts, faste dimensioner, valg af CMS … Andre skabes af designerne –Fx ringe kontrast, små bogstaver, dårlig navigation, … Atter andre problemer skabes af redaktørerne –Fx dokumentproduktion, billeder uden ALT, dårlige linktekster, manglende overskrifter

Tilgængelighed i Danmark Danske beslutninger Åbne standarder incl. tilgængelighed obligatorisk (2008)Åbne standarder incl. tilgængelighed obligatorisk FN FN’s handicapkonvention om handicappedes rettigheder (2009)FN’s handicapkonvention

Retningslinjer og prioriteter W3C prioriteter og overholdelse –Prioritet 1 – Skal overholdes (A) –Prioritet 2 – Bør overholdes (AA) –Prioritet 3 – Kan overholdes (AAA) Niveau AA (prioritet 1 og 2) er minimum; niveau AAA er ikke altid realistisk Danske retningslinjer fra IT- og Telestyrelsen EU anvender ligeledes W3C/WCAG

Retningslinjer og prioriteter Ikke-W3C retningslinjer –Ikke-W3C teknologier Indhold fra eksempelvis Microsoft (Office), Adobe (PDF, Flash), Open Office, andre Dokumenterne skal følge retningslinjerne for det pågældende format Leverandører er på vej med WCAG 2 supplement til sikring af tilgængeligheden til fx Word og PDF

Udpluk af Web Content Accessibility Guidelines 2.0 – og hvordan disse anvendes i IU’s CMS Maria Barrett Sensus ApS

Vil du vide mere? Det følgende er arbejdsgange for det redaktionelle arbejde ud fra Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Alle retningslinjerne er at finde her: Og i en dansk oversættelse her:

Billeder Alle billeder skal have et tekstligt alternativ, der svarer til billedets formål

Billeder (fortsat) Typer af formål –Dekoration –Instruktion –Link –Visuel genkendelse / dokumentation –

Samme billede, men forskellige alt- tekster til forskellige situationer: 1.Billedet er et link til en artikel om erhvervsuddannelse 2.Billedet er en illustration til en artikel om erhvervsuddannelse 3.Billedet er en illustration til en caseartikel, der portrætterer den fotograferede 4.Billedet er en instruktion til en artikel om kropssprog

Billeder - sådan gør du Når du uploader er billede bliver titlen foreslået som alt-tekst, når du skal sætte det ind Det vigtigste er, at du forholder dig til billedets alt-tekst HVER gang du indsætter billedet

Billeder – sådan gør du

Billeder - sådan gør du

Billeder – sådan gør du Skriv en alt-tekst, der passer til billedets formål her

Billeder – sådan gør du Tom alt-tekst for billeder hvis formål kun er dekoration

Billeder – sådan gør du Check evt. af at du gerne vil have billedtekst igen

Komplekse billeder Eksempelvis diagrammer, instruktioner etc. Flere løsningsmuligheder –Beskriv billedets formål i alt-teksten (ikke for langt) –Beskriv billedets formål i teksten og skriv i alt-teksten at dette er gjort –Link til en anden fremstillingsform og beskriv i alt-teksten at denne løsning er valgt

Billeder – Billeder af tekst Brug ikke billeder af tekst, hvis det kan undgås Ordblinde kan ikke markere og få læst teksten højt Svagsynede, der forstørrer siden meget, får pixeleret skrift Logoer er accepterede

Farve Brug ikke farve som eneste måde at fortælle brugeren noget på.

Tekst - Overskrifter Overskrifter er struktur, der hjælper brugeren med at navigere

Når du laver overskrifter: Titlen for siden bliver automatisk en H1- overskrift Brug overskriftniveauer 1-3 uden at springe niveauer over – første overskrift i brødteksten skal altid være 1 Overskrifterne skal inddele siden i logiske afsnit

Overskrifter - sådan gør du

Overskrifter – sådan gør du

Overskrifter i faktaboks og portlet Husk overskriftniveauet i faktabokse skal passe med resten af siden Portlet-titler vises ikke som programmerings- mæssige overskrifter

Overskrifter i faktaboks

Tekst - lister Brug de funktioner, der er i Plone Skriv ikke tallene selv Brug ikke tegn såsom * eller – som punkter (bullets) Brug ikke billeder af punkter (bullets) Brug ikke punkter fra tidligere dokumenter

Lister – sådan gør du

Tekst - formuleringer Brug ikke kun instruktioner, der er afhængig af, at brugerens sanser. Eksempelvis farve, størrelse, placering etc.

Tekst - formuleringer To næsten ens instruktioner: –Læs mere om uddannelser i den blå boks til højre –Læs mere om uddannelser under teksten ”Uddannelser i Danmark” i den blå boks til højre

Tekst - linktekster Den tekst, der er klikbar skal beskrive formålet for linket, når den læses for sig selv Dette gælder både for links til et andet sted på samme side, interne og eksterne links

Linktekster

Datatabeller Anvend tabeloverskrifter til at identificere, hvad der er overskrifter i din tabel

Eksempler på datatabeller ArrangementDatoSted Netværksmøde København Kursus Århus Workshop København Netværksmøde København Kursus Århus Workshop København København Århus Odense200300

Datatabeller – sådan gør du

Fortsæt til alle celler med overskrifter er opmærkede

Layouttabeller Layouttabeller er blot en visuel positionering af tekst, men udtrykker ikke et forhold imellem cellerne Hvis du anvender en layouttabel, må du ikke give den tabeloverskrifter Sørg for, at din tabel kan forstås, når den læses række for række

Eksempler på layouttabeller Bente MøllerBjarne Kristensen Telefonnummer: Torben HansenReceptionen Telefonnummer Morgenmad og velkomst08.00 – Første faglige oplæg09.00 – Frokost11.30 – Andet faglige oplæg12.30 – 15.00

Øvelse Opret en ny tekstside med: –Flere niveauer af overskrifter –Et billede – husk alternativ tekst –Et link –En liste –En datatabel Spar evt. tid ved at tage udgangspunkt i dokumentet tekstsideoevelse.txt her:

Tilgængelige dokumenter Word- og PDF-filer Maria Barrett Sensus ApS 16. februar 2011 l

To problemstillinger 1.Eksisterende dokumenter –Stor manuel arbejdsopgave –Kan ikke automatiseres 2.Nye dokumenter –Tilgængelighed er let at opnå –Tilgængelige skabeloner –Korrekt anvendelse af skabelonerne –Fornuftige publiceringsprocesser

Grundlæggende forudsætninger 1.Velstrukturerede dokumenter 2.Korrekt opmærkning –Adskillelse af præsentation og indhold/struktur –Opmærkning af struktur –Opmærkning af sprog 3.Tekstlige alternativer til illustrationer 4.Meningsfuld læserækkefølge

Word - tjekliste Overskrifter har korrekt niveau Overskrifter er meningsfulde Lister er korrekt opmærkede: enten punkt- (bullet) eller talangivelse Kolonner: hvis man har siden delt i to kolonner, så brug ’Format’ i stedet for tabulator eller tabeller Skriv alternativ tekst til billeder, der ikke kun er dekoration Sprog/sprogskift skal være angivet Tabeloverskrifter (kun kolonneoverskrifter er understøttede) Header- og footer-indhold vil som udgangspunkt ikke læses op

Overskrifter

Lister

Kolonner

Sprog / sprogskift

Alternative tekster til billeder

Hvis billedet i PDF-filen skal ignoreres af en skærmlæser, gøres dette i Acrobat Pro

Tabeloverskrifter

Man kan kun lave kolonneoverskrifter i Word Rækkeoverskrifter laves i Acrobat Pro

Konvertering til PDF Kildedokumentet –Skal være velstruktureret –Skal være korrekt opmærket med klar adskillelse af indhold og struktur –Sprog/sprogskift skal være angivet –Det resulterende dokument skal være i Tagged PDF

Konvertering til PDF (II) Dette skal kun gøres 1. gang

Konvertering til PDF (III) Konverteringen –Ikke ligegyldigt hvorledes man skaber PDF-filer –Dårlige: Printer drivere (Adobe PDF, Win2PDF, …) –Gode: PDF-maker i Word, Open Office Gem-som-pdf –Sikkerhedsniveauet skal være korrekt (Content Extraction for Accessibility)

Konvertering til PDF (IV)

Øvelse Hent dokumentet Wordtekst.doc fra Sørg for, at følgende er opmærket korrekt i dokumentet –Brødtekst –Brødtekst i to kolonner –Overskrifter –Billede –Liste –Datatabel Konverter til pdf og gem filen på din computer

Tilgængelighed til pdf-filer Maria Barrett 16. Februar 2011 Sensus ApS

PDF-dokumenter PDF = Portable Document Format PDF er mange forskellige ting To hovedtyper af PDF dokumenter 1.Dokumenter skabt fra tekstbehandlingsprogram Tilgængelige for de fleste 2.Dokumenter skabt fra scanning Utilgængelige for de fleste

PDF fra scanner Image-only dokumenter Ingen tags, ingen struktur Visse elementer kan genskabes ved hjælp af OCR, fx Paper Capture Tags kan tilføjes manuelt; anbefales ikke Utilgængelige for de fleste; bør ikke anvendes

Tjek tilgængelighed Brug Acrobat Pro –Avancerede indstillinger –Tjek for tilgængelighed –Fuld tjek –Tjek for Adobe PDF formatet

Det er mest holdbart at sørge for tilgængelighed i kildedokumentet Word understøtter mange funktioner PDF/A-1a er uafhængig af krav om tilgængelighed, men skal stadig sikres i konverteringen Enkelte skal repareres manuelt med Acrobat Pro

Visning af PDF/A-1a i Acrobat Dette skal kun gøres 1. gang

Retning af problemer i tilgængelighedsrapporten Tilføj sprog Evt. ret læserækkefølgen

Tilføj sprog for hele dokumentet

Angiv sprog for dele af tekst

Ret tab-rækkefølgen

Angiv tab-rækkefølgen

Grafik der skal overses af en skærmlæser Dette understøtter Word ikke i oprindelsesfilen

Grafik der skal overses af en skærmlæser

Angivelse af tabeloverskrifter Dette kan gøres for kolonneoverskrifter i oprindelsesfilen, hvilket er mest holdbart Dette kan også gøres manuelt i Acrobat Pro ArrangementDatoTid Kursus :00 Netværksmøde :30 Workshop : Antal elever 6062 Antal kr

Tjekliste for pdf-filer fra Word 1.Tjek at alt, der kan mærkes op i Word er mærket op og at overskrifter er meningsfulde 2.Kør en fuld tilgængelighedsrapport 3.Ret evt. fejl i oprindelsesfilen 4.Opmærk datatabeller, såfremt de findes 5.Angiv grafik, der skal ignoreres af skærmlæsere, som artifact 6.Tjek at artifact elementer skal ignoreres

Tilgængelighed vs. God tilgængelighed

Spørgsmål, kommentarer ?!

Øvelse Tjek tilgængeligheden til jeres dokument fra øvelse 1 Reparer eventuelle fejl i den oprindelige word-fil ud fra tjeklisten for PDF-filer Hent Oevelse2.doc fra Brug tjeklisten for Word-filer og gør Word-filen tilgængelig Konvertér til PDF og brug tjeklisten for PDF-filer fra Word til at gøre PDF-filen tilgængelig

Dokumenter efter kurset Findes her: Slides Guide til reparation af PDF-filer