KVALITET OG REFLEKSIVITET I DET HYPERKOMPLEKSE BIBLIOTEKET I UNIVERSITETS- OG HØJSKOLEPÆDAGOGIKKEN Lars Qvortrup Lillehammer 25. oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Hvordan bidrager litteratursiden
Forskning, formidling og andre færdigheder
Metadata, geodata og organisation
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Teori-Praksis-holdning
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Den Innovative Daginstitution
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Studieretning Eng A, psy B og samf B
Læring i det hyperkomplekse samfund - museumsdidaktiske overvejelser
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Kultur- og branchestudier
Tove Bang Hvilke ydelser skal biblioteket satse på at sælge - og er der penge at tjene? Strategimøde om betalbare ydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus.
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Gennemslagskraft i Tænketanken Nick Allentoft stifter af denoffentligesektor.dk. kommer med et bud på bibliotekerne som centralnerven i et moderne og velfungerende.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
STUDIEKOMPETENCER I GYMNASIET EFTER REFORMEN – LÆREREN, ELEVEN, BIBLIOTEKAREN Lars Qvortrup Middelfart 23. oktober 2007.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Agenda Lidt om forhold og udfordringer E-ressourcer i undervisningen Danmark set fra luften – slip brugerne løs i samlingen Projekt Profilering.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Studenterfaciliteter AUL Single sign-on -Databaser -Print og kopi -E-bøger -Personligt indhold.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Supervisor’s toolbox Enhedens navn Sted og dato Dias 1 Approaches / styles Meta-communication Perspectives Caps Themes and progression Feedback and Assessment.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
AFFECTIVE WORK and Professional Ethics
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Denitrification in the root zone
Hvor er værdien af intern kommunikation?
International Federation of Library Associations and Institutions
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Danskernes digitale bibliotek
Projekt: Koncept til formidling
Saga er et internationalt digital-forlag med en bred udgivelsesprofil
Danskernes digitale bibliotek
Et rum er ikke blot et rum:
Præsentationens transcript:

KVALITET OG REFLEKSIVITET I DET HYPERKOMPLEKSE BIBLIOTEKET I UNIVERSITETS- OG HØJSKOLEPÆDAGOGIKKEN Lars Qvortrup Lillehammer 25. oktober 2007

DISPOSITION Reinventing (redescribing) ”quality” Reinventing (redescribing) ”the library” And making the connection

REINVENTING (REDESCRIBING) QUALITY

From ”ontology” (quality as a quality of the world/the thing) To ”epistemology” (quality as a quality of the observation of the world, i.e. an observation-dependent phenomenon)

REINVENTING (REDESCRIBING) QUALITY From ”ontology” (quality as a quality of the world/the thing) To ”epistemology” (quality as a quality of the observation of the world, i.e. an observation-dependent phenomenon) Thus: ”Quality” is a contingency formula. A way of managing complexity

REINVENTING (REDESCRIBING) QUALITY From ”ontology” (quality as a quality of the world/the thing) To ”epistemology” (quality as a quality of the observation of the world, i.e. an observation-dependent phenomenon) Thus: ”Quality” is a contingency formula. A way of managing complexity However: The paradoxicality of ”quality”. From normativism to reflectivism

REINVENTING (REDESCRIBING) QUALITY From ”ontology” (quality as a quality of the world/the thing) To ”epistemology” (quality as a quality of the observation of the world, i.e. an observation-dependent phenomenon) Thus: ”Quality” is a contingency formula. A way of managing complexity However: The paradoxicality of ”quality”. From normativism to reflectivism De-paradoxicalisation: Separation of cause and effect In space: Differentiation of quality institutions (Quality as speciality) In time: Differentiation of past and present (Quality as tradition)

THE LIBRARY From delivery of quality To delivery of quality management tools and competencies From taxonomy To folksonomy (reflective – autopoietic – taxonomy) The library as a learning facilitator

Reflective quality

WHAT: ”This is quality” Object Reflective quality

HOW: ”How can I enhance my performance quality?” Object Reflective quality

WHY: Why is ”quality” quality? I.e.: How is ”quality” defined, produced and measured?” Object Reflective quality

The cultural system of quality mgt. – traditions, norms, institutions, etc. Object Reflective quality

The system of reflective quality WHAT?HOW?WHY?CONDITION? SUMMATIVEFORMATIVESELF-CRITICALCULTURAL ”This is (has always been) quality” ”What can I use Q for?” ”How can I enhance QM?” ”Why is what you call ’quality’ quality?” ”How does it come about?” NORMATIVE (Pure reason) REFLECTIVE (Practical reason) META- REFLECTIVE (Aesthetics) CULTURAL (Metaphysics)

Pros and cons Pros: Quality has been taken out in the open (transparent) from being an inherent quality of the old professors Cons: From self-evaluation to a command-and-control-system, where cause and effect are disconnected

REINVENTING (REDESCRIBING) THE LIBRARY

Gabriel Naudé 1600 – 1653

Gabriel Naudé 1600 – Advis pour dresser une bibliothèque 1642 Bibliotheque Mazarine

Gabriel Naudé 1600 – Advis pour dresser une bibliothèque 1642 Bibliotheque Mazarine Alle forfattere – også kætterne Offentlig adgang ”En dannet, lærd og bogkyndig mand”

224 hovedbiblioteker, 428 faste filialer, 44 bogbusser 2004: 74,5 mio. udlån. 2 mio. aktive lånere. 2,5 mia. kr., netto. Danmark

224 hovedbiblioteker, 428 faste filialer, 44 bogbusser 2004: 74,5 mio. udlån. 2 mio. aktive lånere. 2,5 mia. kr., netto. - og offentlig tavshed og usikkerhed om fremtiden –Sociokulturelt værested? –Kulturhus? –Specialydelser? –Second life? Danmark

Medie- konvergens (digitalisering) Medie- divergens (bogens primat) Traditions- samfundet (det private bibliotek) Industri- samfundet (det offentlige litt. bibliotek) Samfundsudvikling og mediekonvergens Videnssamfundet (samfundsmæssige videnssystemer og -institutioner)

Medie- konvergens (digitalisering) Medie- divergens (bogens primat) Traditions- samfundet (det private bibliotek) Industri- samfundet (det offentlige litt. bibliotek) Videnssamfundet (samfundsmæssige videnssystemer og -institutioner) Samfundsudvikling og mediekonvergens GN

Medie- konvergens (digitalisering) Medie- divergens (bogens primat) Traditions- samfundet (det private bibliotek) Industri- samfundet (det offentlige litt. bibliotek) Samfundsudvikling og mediekonvergens GN ? Videnssamfundet (samfundsmæssige videnssystemer og -institutioner)

Biblioteket Biblioteket som institution - Et ”sted”? - Med bøger? Materialer? Faciliteter? - Der betjener… Borgere? Forskere? Studerende?

Biblioteket Biblioteket som institution - Et ”sted”? - Med bøger? Materialer? Faciliteter? - Der betjener… Borgere? Forskere? Studerende? Biblioteket som funktion - Synkront: forvandling af den individuelle observation til et punkt i et netværk af observationer - Diakront: forvandling af den individuelle observation til et punkt mellem fortid og fremtid - Ved hjælp af vidensorganisering, vidensmediering og videns- systematisering - Og ved hjælp af standardiseringer (i tid og rum) for obervationer: KVALITET

Baggrund

Kompleksitet Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens”

Kompleksitet Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens”

Kompleksitet Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Vidensophobning

Hyperkompleksitet Kompleksitet Usikkerhed på egenkompleksitet: “Autokontingens” Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens”

Hyperkompleksitet Kompleksitet Vidensrefleksion Usikkerhed på egenkompleksitet: “Autokontingens” Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens”

Netværkskompetence Forøgelse af individets tilslutningskapacitet Individet som ”homo viator” Løsning: Netværkskompetence

Refleksionskompetence Enhver iagttagelse af verden indebærer: Fremmediagttagelse - og selviagttagelse Vilkår: Fra ontologi til autologi (erkendelsesparadoks) Løsning: Af-paradoksalisering

Ren fornuft: Informations- og vidensarkitektur

Praktisk fornuft: Moralske, politiske og kulturelle ydelser Ren fornuft: Informations- og vidensarkitektur

Æstetisk fornuft: Form og fremtræden Praktisk fornuft: Moralske, politiske og kulturelle ydelser Ren fornuft: Informations- og vidensarkitektur

Æstetisk fornuft: Form og fremtræden Praktisk fornuft: Moralske, politiske og kulturelle ydelser Ren fornuft: Informations- og vidensarkitektur

…AND MAKING THE CONNECTION

Studiekompetencer og vidensformer

Empiri

Studiekompetencer og vidensformer Empiri Metode

Studiekompetencer og vidensformer Empiri Metode Teori

Studiekompetencer og vidensformer Empiri Metode Teori Metafysik

Studiekompetencer og vidensformer Sag

Studiekompetencer og vidensformer Sag Hum Samf Nat Fag

Studiekompetencer og vidensformer Sag Hum Samf Nat Empiri 2.Metode 3.Teori 4.Videnskabsteori/ metafysik Fag Refleksions- niveau

Studiekompetencer og vidensformer Sag Hum Samf Nat Empiri 2.Metode 3.Teori 4.Videnskabsteori/ metafysik Fag Refleksions- niveau Biblioteket: Læringsressourcer Læringshåndtering Læringsinfrastruktur

Informationskompetencer og mediedannelse

Informations- og mediesocialisering

Informationskompetencer CIO Innovation Forum

Informationskompetencer CIO Innovation Forum

Mediekompetence Videnskompetence Informationskompetence

Informationskompetencer og mediedannelse Homme (det private menneske) Den private mediebruger Portfolio som selviscenesæt-telse Citoyen (det offentlige menneske) Den myndige medieborger Portfolio som offentligt disk.- medie Bourgeois (det arbejd. menneske) Den livslangt lærende arbejdstager portfolio til håndtering af selvtilrettelagt læring

Informationskompetencer og mediedannelse Homme (det private menneske) Den private mediebruger Portfolio som selviscenesæt-telse Citoyen (det offentlige menneske) Den myndige medieborger Portfolio som offentligt disk.- medie Bourgeois (det arbejd. menneske) Den livslangt lærende arbejdstager portfolio til håndtering af selvtilrettelagt læring

Informationskompetencer og mediedannelse Homme (det private menneske) Den private mediebruger Blogging, SMS... Citoyen (det offentlige menneske) Den myndige medieborger Wikipedia, surfing... Bourgeois (det arbejd. menneske) Den livslangt lærende arbejdstager Lærings- ressourcer...

Bibliotekstendenser, institutionsbiblioteker

Tendens 1: –Fra semiuafhængig organisation med fokus på håndtering af fysisk samling –Til åben, netværksbaseret organisation ind i institutionen og ud i det globale informationssystem

Bibliotekstendenser, institutionsbiblioteker Tendens 1: –Fra semiuafhængig organisation med fokus på håndtering af fysisk samling –Til åben, netværksbaseret organisation ind i institutionen og ud i det globale informationssystem Tendens 2: –Fra generel informationsleverandør –Til individualisering og personalisering af vidensadgang

Bibliotekstendenser, institutionsbiblioteker Tendens 1: –Fra semiuafhængig organisation med fokus på håndtering af fysisk samling –Til åben, netværksbaseret organisation ind i institutionen og ud i det globale informationssystem Tendens 2: –Fra generel informationsleverandør –Til individualisering og personalisering af vidensadgang Tendens 3: –Fra vidensdepot –Til ”Learning Ressource Centre”

Bibliotekstendenser, institutionsbiblioteker Tendens 1: –Fra semiuafhængig organisation med fokus på håndtering af fysisk samling –Til åben, netværksbaseret organisation ind i institutionen og ud i det globale informationssystem Tendens 2: –Fra generel informationsleverandør –Til individualisering og personalisering af vidensadgang Tendens 3: –Fra vidensdepot –Til ”Learning Ressource Centre/facility” Tendens 4: –Fra monomediale til multimediale tjenester

Højskole- og universitetsbibliotekarer: Kompetencekrav

De mange biblioteksformer –Videnshåndtering –Multimedialitet –Netværksoperatør

Højskole- og universitetsbibliotekarer: Kompetencekrav De mange biblioteksformer –Videnshåndtering –Multimedialitet –Netværksoperatør Den digitale formidling af kulturarven

Højskole- og universitetsbibliotekarer: Kompetencekrav De mange biblioteksformer –Videnshåndtering –Multimedialitet –Netværksoperatør Den digitale formidling af kulturarven Styrkelse af de studerendes informationskompetencer og mediedannelse

Højskole- og universitetsbibliotekarer: Kompetencekrav De mange biblioteksformer –Videnshåndtering –Multimedialitet –Netværksoperatør Den digitale formidling af kulturarven Styrkelse af de studerendes informationskompetencer og mediedannelse Biblioteket som ”Learning Ressource Centre”

TAK