besejlingen af Bornholm fra 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bornholm Af Jakob Volf P..
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
1991 Sommertur til Rønne – Det var her det hele startede. Efterfølgende ser du billederne fra den første sommertur i Sommerturen i 1991 blev arrangeret.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Bornholms Passagerforening blev oprettet for næsten 30 år siden. Hovedformålet, dengang.
Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.

En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Velkommen til Arovit Petfood - DMP
Dataopsamling og GPS-styring
Halv- eller helårsturneringer Udtræk fra undersøgelse Indkomne svar 27.
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Visionsproces Fra ord til handling.
Klargøring til sejlads
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program • Rejse tider • Hvad går pengene til? • Madbudget • Spire- og smutterne • Program og aktiviteter.
Overbefolkning og migration
Bornholms Passagerforening
Københavns fjernvarmesystem
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Udvikling – del II.
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program Rejse tider Hvad går pengene til? Madbudget Spire- og smutterne Program og aktiviteter Kom med.
mulige reformstrategier
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Udfordringer i Europa Økonomi Miljø Social Romaer: Diskrimination, fattigdom og arbejdsløshed.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Generalforsamling 21. marts 2014 Velkommen til Bornholms Passagerforenings generalforsamling 21. marts 2014.
# 1 28 Apr 2010 ALBERTSLUNDRUTEN – cykelpendlerruter i hovedstadsområdet ALBERTSLUNDRUTEN WORKSHOP 28. APRIL 2010.
Store Vejle å samarbejdet
Transport over Øresund. Indledning Visionen om (syd)Skåne og (øst)Sjælland som en samlet region (’Øresundsregionen’). Massive investeringer i infrastruktur.
Danish Water Forum 21. april 2008 Vandmiljøeksport – et nyt dansk koncept Præsentation af Danish Water Services.
TUR Chaufførkonference 2011 Hvad kan parterne, skolerne og virksomhederne gøre for at sikre rekrutteringen af nye chauffører?
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Apr 06, 2010Projekt: “Korteste Veje” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
Velkommen! Kick-off for Unge i IT-Branchen. Program Velkommen v. Jakob Lyngsø, IT-Branchen Branchens til dato største udfordring ved formand Sara Helweg-Larsen.
Komparative oplandsberegninger
BAGGRUND Agerup har været i familiens eje i 200 år Ejer er direktør for international rådgivningsvirksomhed Begrænset tid til rådighed i forbindelse med.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Hvordan nås målene i Vandrammedirektivet ? - Hovedkonklusioner fra Gotfredsenudvalget Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Mødregrupper i Roskilde kommune Ann Fonseca Jørgensen, Christoffer Arnberg og Mette Jørgensen.
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.
IT-strategi i Glostrup Kommune - Nu og i fremtiden Henriette Graff Nielsen Maria Hvenegaard Carsten M. Smidt Peter Haargaard Morten Lind.
Forskellen på de danske og tyske arbejdsforhold.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Dialogmøde om trafikbetjening Danish Air Transport A/S Dennis Rybasch, Commercial Manager.
Ny Rådhusløsning i Furesø Kommune Gennemgang af tre placeringer
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
Flygtninge i verden.
Ny styring i Region Hovedstaden
Annual Investment Review
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Integreret Plantebeskyttelse, IPM
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
A. Spare-forslag Der reduceres på linjer / afgange, hvor færrest bliver berørt: 506/507 Holbæk-Tuse Næs På hverdage reduceres frekvensen med 4 ture, Holbæk.
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
Præsentationens transcript:

besejlingen af Bornholm fra 2010 Præsentation 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra 2010 - med BRK i trafikkøber rollen? 21. August 2006

1 Baggrund 4 forskellige scenarier for sejladsen til Bornholm er blevet gennemregnet. Med scenarier menes primært tonnage og frekvens (f.eks dobbelt rettet/enkelt rettet nat sejlads til Sjælland) Formålet med beregningerne har været at få input til beslutningen om hvorvidt BRK skal overtage trafikkøber rollen. Dvs. hvor meget ”trafik” kan man få for pengene? Hvor stor økonomisk forskel er der imellem de forskellige scenarier? Formålet har ikke været at definere de endelige udbudsbetingelser - det er næste skridt hvis BRK beslutter at overtage trafikkøber rollen I det følgende præsenteres resultaterne/konklusionerne af scenario beregningerne kort, hvorefter der vil være god tid til diskussion og spørgsmål

Scenarie 1 – nuværende besejling 2 Scenarie 1 – nuværende besejling Tonnage Rønne-Ystad: Villum Clausen (2198 ture i 2006) Dueodde/Hammerodde (954 ture i 2006) Povl Anker som reservefærge Tonnage Rønne-Køge: Hammerodde/Dueodde 744 ture i 2006 (dobbeltrettet nat sejlads) Ulemper Forskellige skibe på Rønne-Ystad Mangel på kapacitet i højsæsonen på Rønne-Ystad Dårlig udnyttelse af skibene på både Sjællandsruten og Rønne-Ystad Fordele Høj grad af back-up kapacitet (forsynings sikkerhed)

Scenarie 2 3 Tonnage Rønne-Ystad: 2 x godsbærende hurtigfærger (2380 årlige ture – forøget frekvens/kapacitet i højsæsonen) Tonnage Rønne-Køge (evt. København) 1 x Ro/pax færge (1235 lanemeter, 770 pax) 1 dobbelttur pr. døgn men enkeltrettet nat sejlads Ulemper Afgang 1 gang i døgnet på Rønne-Køge i begge retninger, men kun nat sejlads i den ene retning Sårbarhed på Rønne-Ystad ift. en isvinter Fordele Samme skibe på Rønne-Ystad Stærkt forøget kapacitet på Rønne-Ystad Mulighed for en langt bedre hurtigfærge frekvens i højsæsonen Mulighed for hurtigfærge sejlads på Rønne-Sassnitz Bedre udnyttelse af skibene på både Rønne-Ystad og Rønne-Køge Faldende behov for kapacitets udbygning på Rønne-Køge

4 Eksempel på ny tonnage Incat - 98m Wave Piercing Ro/Pax Catamaran Sammenligning med Villum Clausen Incat 98m sejler følgende steder: 061 Det Amerikanske militær – Hele Verden 062 Det Amerikanske militær – Hele Verden 059 Bay Ferries – Yarmouth til Bar Harbour, Canada 058 Transmediterranea – Santa Cruz de Tenerife til Las Palmas 057 Brittany Ferries – Cherbourg til Caen

Scenarie 3 5 Tonnage Rønne-Ystad: 2 x godsbærende hurtigfærger (2380 årlige ture) Tonnage Rønne-Køge 2 x Ro/pax færger (1235 lanemeter, 770 pax) Dobbeltrettet nat sejlads til Køge 744 ture pr. år Ulemper Dårlig udnyttelse af skibene på Rønne-Køge (dyrt) Fordele Høj grad af back-up kapacitet (forsynings sikkerhed) Samme skibe på Rønne-Ystad Stærkt forøget kapacitet Rønne-Ystad Mulighed for en langt bedre hurtigfærge frekvens i højsæsonen Mulighed for hurtigfærge sejlads på Rønne-Sassnitz Bedre udnyttelse af skibene på Rønne-Ystad Faldende behov for kapacitets udbygning på Rønne-Køge

Scenarie 4 6 Tonnage Rønne-Ystad: 2 x godsbærende hurtigfærger (2380 årlige ture) Tonnage Rønne-København 1 x ”Povl Anker” Ro/pax færge 730 årlige ture men enkeltrettet nat sejlads Tonnage Rønne-Køge 1 x Ro/Ro færge (900 lanemeter, 50 pax) 730 årlige ture på Rønne-Køge, primært til gods Ulemper ”rigelig” kapacitet på Rønne-Sjælland (dyrt) Fordele Høje grad af back-up kapacitet (forsynings sikkerhed) Samme skibe på Rønne-Ystad Stærkt forøget kapacitet på Rønne-Ystad Mulighed for en langt bedre hurtigfærge frekvens i højsæsonen Mulighed for hurtigfærge sejlads på Rønne-Sassnitz Bedre udnyttelse af skibene på Rønne-Ystad Faldende behov for kapacitets udbygning på Rønne-Køge

Relativ forskel i tilskudsbehov ift. Scenario 1 (nuværende besejling) Beregningsresultat Relativ forskel i tilskudsbehov ift. Scenario 1 (nuværende besejling) 7 Bemærkninger Dobbelt rettet nat sejlads Rønne-Køge forøger tilskudsbehovet med 40 mio. DKK. Løsningen med 2 godsbærende hurtigfærger på Rønne-Ystad i stedet for Villum Clausen og Ro/pax færgerne nedsætter tilskudsbehovet med 16 mio. kr. Løsningen hvor Køge besejles af en godsfærge og København besejles af en ”Povl Anker” lignende færge er 39 mio. kr. dyrere end den nuværende løsning 62% af tilskuddet benyttes i dag til Rønne-Køge ruten