Lars Barkler Direktør, Lithium Balance A/S

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Advertisements

FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
EDISON projektet MKDs seminar om elbiler, batterier, strøm og ladning
Camp IB37 Energioptimerede ventilationsformer:
PengeSpillet.
Når felter forandres 5 Fysik – kemi i 9..
381 Daniell-elementet Elektrokemisk celle
En belønnende forretningsmulighed.
Fjernvarmerør til lavenergibygg
RESUME Køretøjer og brændsel
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Poul Kirkegaard Byggeri & Teknik Mobil
Vedvarende energi til husstande
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Klima og bæredygtighed
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Radioaktivitet  - stråling: Består af en alfa partikel
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
•Hvem er vi? •Hvad vil vi? •Hvordan gør vi det? GreenHydrogen.dk Aps ejes ligeligt af følgende selskaber: Hollensen Energy A/S Dantherm Air Handling.
Installationer Varmt vand.
Vigtige begreber i naturfag
26.3 Variable omkostninger
Effekt og energi De fossile brændsler kul, olie og gas udgør hovedparten af det danske energiforbrug Vedvarende energi udgør 18 % Selvforsyningsgrad toppede.
Optimering af SkyTEM Surveys. Siden introduktionen i 2002/2003: Større rammer + højere strøm >> højere moment Hurtigere målesystem (tættere målinger)
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
Bioenergi som integreret del af jordbrugsproduktionen
ELBILNETVÆRKSMØDE Energistyrelsen, København
Economies of scope. Vigtigt begreb – ikke kun et lille begreb som anført i teksten p. 49 med petit. I praksis ”synergieffekt”   C(x1,x2) < C(x1) +
KA2000 Projektet Konsolidering og kontorautomation i et projekt Per Schou Christensen - IT-arkitekt Post Danmark
Forgasning af affald og biomasse
Varmeteori.
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Hvordan kan man se forskel på et sort hul og en neutron-stjerne?
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
Landskonsulent Leif Knudsen
AffaldPlus & Klimaet Oplæg ved AffaldPlus’ bidrag til Klimafestivallen 30. september 2012 ”Mere genbrug - mindre skybrud!” ”Mere genbrug - mindre skybrud!”
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
Jeopardy carboxsylsyre Etster.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
SoleSolenergiergi Virkemåde, montering, lovgivning og beregninger.
Kapacitetsstyring.
Munksøgård André og Nicki
Litium-ion, BMS og brændselscelle teknologi. Velkommen til: 1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
El-biler.
Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering
VIKINGEGAARDEN A/S Lars Bøegh Nielsen, Salgschef
Hvordan er det gået med økologisk vinterraps i 2003? Konsulent Peter Mejnertsen Landscentret Planteavl Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Beretning Gdr. Henrik Høegh, Holeby Landsudvalget for Planteavl.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
Søren Juhl Andreasen© Aalborg University Regulering af Brændselscellesystem Søren Juhl Andreasen 24. november 2009.
19.3 Indsamling og analyse af miljødata
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet.
HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Brombær solcellen.
Miranda fik nye batterier, - igen!
Præsentationens transcript:

Lars Barkler Direktør, Lithium Balance A/S Batterier til elbiler Lars Barkler Direktør, Lithium Balance A/S

LiTHIUM BALANCE “Breakthrough innovation for improved performance of battery driven applications” Vi fokuserer på Lithium-ion batteriteknologi Højeste energi densitet Kræver konstant overvågning og styring Vi laver Batteri-styresystemer Optimerer lithium batteripakkens ydeevne: Sikker op- og afladning Hurtig cellebalancering – altid 100% kapacitet Fuld data log for at styre garanti-eksponering

Elbiler kun aktuelt pga. lithium batteriets høje energidensitet Rækkevidde per opladning Bly 40 km Li-ion 160 km Bly 65 km Li-ion 200 km Li-ion 170 km Li-ion 150 km Bly : opfundet 1859 – i bilbranchen meget anvendt som startbatteri. Billigt, kort levetid, lavt energiindhold NiCd : opfundet 1912 – i dag ved at blive forbudt i europa NiMH : kommercialiseret sidst i 1980’erne – ingen memoryeffekt – god i high power applikationer, men energiindhold for lavt til elbiler. Det mest udbredte batteri i hybridbiler Li-ion: opfundet i 1973 – kommercialiseret af Sony i 2001 – mest anvendte batteri i portable electronics. Manganese og phosphate typerne mest anvendelige til elbiler pga. højere sikkerhed.

Typisk batteripakke til elbiler EnerDel pakke til Think City Antal celler 384 Spændingsområde 240-400V Nominel kapacitet 74 Ah Total energi 26 kWh Volumen 222 Liter Vægt 285 kg Energi, pakkeniveau 91 Wh/kg Anslået pris 60.000 kr

Lithium batteriet har mange fordele ift. andre teknologier Bly-syre NiMH Lithium typer Energi densitet 30-50 Wh/kg 60-120 Wh/kg 110-500 Wh/kg Levetid (cykler) 200-300 300-500 1000-3000 Ladetid Langsom Hurtigere (50%) Hurtigst (50-100%) Overladning Høj tolerance Lav tolerance Meget følsom Afladningshastighed Lav (0,2C) Medium (0,5C) Høj (1C) Temperaturfølsomh. Høj Medium Lav Vedligehold Ingen Miljø Giftig Mildt giftigt Ugiftigt Bremsestrøm Sjat ladning Nej Ja Prisniveau

Det ideelle lithium batteri til elbiler findes endnu ikke Battericellen indeholder et antal positive og negative elektroder i en elektrolyt, som producerer en elektrisk ladning ved en elektrokemisk reaktion Cellens egenskaber bestemmes af valget at kemi i anode og katode Anode/Katode Grafit/Cobolt Grafit/Mangan Grafit/Fosfat Titanat/Mangan Power (W/kg) Medium Høj Energy (Wh/kg) 100-170 100-120 90-115 60-75 Safety (stabilitet) Mindst Rimelig God Bedst Life (cycles) 2000 1000 >3000 >5000 Cost Lav

Men energidensiteten bliver løbende forbedret Eksempel fra Lithium batterier til forbruger elektronik: For elbilbatterier forventes lignende forbedring til ~250 Wh/kg Afløsere for Li-ion batterier er endnu kun på forskningsstadiet F.eks. Metal-luft batterier/brændselsceller: 400-1000 Wh/kg

Og der er gode muligheder for prisfald Historisk er priserne faldet kraftigt hvert år Billigere materialer og øget produktion vil reducere priserne yderligere Batteriet vil dog fortsat være bilens dyreste komponent

Ladning: Batteribegrænsninger Ladehastighed (A) bestemmes af: Batteritype (C) Nogle kemier tåler hurtige ladning end andre Batteriets kapacitet (Ah) Lav kapacitet: lav ladestrøm Høj kapacitet: høj ladestrøm Batteriets ladetilstand (V) Tæt på tom/fuld: langsom ladning Her imellem: hurtig ladning Afvigelser fra den ideelle ladeprofil koster levetid og evt. sikkerhed Hurtig- og lynladning er reelt kun muligt op til 70-80% SOC P1 Startup P2 Pre-charge If deeply discharged P4 Cell-balance and top-off charge P3 Bulk-charge P5 Charge complete

Ladning: Koncepter for elbiler De fleste elbiler er født med en on-board lader – 10-16A Hurtig ladning sker typisk fra eksterne, kraftige ladestandere Lynladning kræver særlige batterityper (titanat) – ses sjældent Batteriskifte kræver at bilen er designet til det (Renault/Better Place) Ladeform Elnettets kapacitet Faser Effekt (kW) Relativ ladetid Typisk ladetid Lokation Normal 10A 13A 1 2,3 3,0 100% 77% 4-8 timer Carport Gaden Hurtig 16A 32A 64A 3 11,1 22,2 43,6 21% 10% 5% ½-3 timer P-pladser P-huse Arbejdspladser Lyn 200-400A 100-200 0,5-1% <10 minutter ”tank-stationer” Batteriskifte ? 1-2 minutter