SLA-workshop 28. oktober 2004 MINDRE UDVIKLINGSPROJEKT OM SERVICE LEVEL AGREEMENTS Deltagere: Københavns Lufthavne Novo Nordisk ServicePartners TDC Services.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

Akkrediteringsrådet i Danmark Velkommen til UHR.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
DGI Quality Project status... Our Challenges.. •Quality reform in the Danish public sector to ensure a higher level of quality in the public sector (Danish.
ITera HA - High Availability and real-time Disaster Recovery Nye anvendelsesområder for en High Availability løsning Soft Design seminar, Gl. Avernæs,
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
Arbejdsglæde.
SARAH MARIA LYSDAL KRØTEL PHD STUDENT AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR MARKETING OG ORGANISATION 27. AUGUST 2013 PHD PROCES.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
INTERDISCIPLINÆRE VURDERINGER AF FREMTIDIG ANVENDELSE AF BIOTEKNOLOGI Birgitte Rasmussen Center for Bioetik og Risikovurdering Forskningscenter Risø Teknologiscenarier.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Drivhuseffekten The greenhouse effect Klima og drivhuseffekt
Danish-Chinese Workshop on ”Land Questions” November 1st 2010 Aalborg University.
Company Confidential. ©2010 Nokia Company Confidential Opgave uge 3 Jesper Sloth, Anders Westerberg & Nikolaj Due.
Dóra Bjarnason DPU 2.Oct Families and children with disabilities Coping strategies and empowerment.
Definition of Software Component and Its Elements. Kapitel 1, [heineman-2001] Peter, Ture & Jonathan1 Hovedbegreberne er Software komponent Komponent model.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Irene Pollach Corporate self-presentation on the WWW Metoder –Indholdsanalyse –Lingvistisk analyse –Diskursanalyse.
BA projekt: Udviklingsøkonomi 3. september 2008 Thomas Barnebeck Andersen.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
Hvordan sikrer vi bedre målstyring og øger ledelsens involvering? Kommunikatørernes dag, den 17. november 2004 Carsten Foghsgaard.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Af Ove K. Pedersen International Center for Business and Politics CBS Da Nationer begyndte at Konkurrere Institutionel Konkurrenceevne.
Enterprise Strategy Program
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Lydbanken - next level…
and many other things and many other things.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
CRM – værdi for virksomheden Et rigtig godt sted at starte er hos Frederich Reicheld:
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
FLUID Konference: FRA STRATEGI TIL PRAKSIS Implementering og forankring af e-læring i organisationen Den Sorte Diamant 8/ Michael Rytkønen Projektleder.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Indhold Opsummering Opsummering  Standardisering, sikkerhed, forbedret administration & vedligehold, øget produktivitetsmuligheder = omkostningsbesparelser.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
 Aarhus Universitet Workshop med hovedområderne.
Danmarks Fødevareforskning Do pesticides and manganese affect human health? Henrik Rye Lam Department of Toxicology and Risk Assessment Danish Institute.
NanOpinion En portal om nanoundervisning The work presented in this document/ workshop is supported by the European Commission’s FP7 programme – project.
Project Management Managing The Progress of Projects.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
LYDBANKEN - NEXT LEVEL… Konceptudviklingsprocessen Vision Blue Ocean Strategy Alternativ vision Diskussion af konceptudviklingsprocessen og refleksioner.
Finansiering og Investering 2011 Finansiering og investering 2011 – 27. januar 2011 – PWC.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
Hvordan kommer min virksomhed videre?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Oplæg til grupperefleksioner til midtvejsevalueringen
Præsentationens transcript:

SLA-workshop 28. oktober 2004 MINDRE UDVIKLINGSPROJEKT OM SERVICE LEVEL AGREEMENTS Deltagere: Københavns Lufthavne Novo Nordisk ServicePartners TDC Services Oxford Research (Henrik Stener Pedersen, faglig ansvarlig) Teknologisk Institut Poul Henrik Due Proces & IT

SLA-workshop 28. oktober 2004 MINDRE UDVIKLINGSPROJEKT OM SERVICE LEVEL AGREEMENTS Arbejdsmetode Indledende oplæg Afklaringsworkshop (4 timer) Sammenskrivning, tilbagemelding, forberedelse ”Power-workshop” (2 døgn) Sammenskrivning, tilbagemelding Afsluttende workshop (4 timer) Endelig rapport Poul Henrik Due Proces & IT

SLA-workshop 28. oktober 2004 Formål –At finde fælles behov og løse det vigtigste –”Spille” ind på hinandens problemstillinger Oprindelig ide –Paradigma for SLA Endeligt resultat –Overordnede vurderinger af baggrunden for indgåelse af SLA’er Poul Henrik Due Proces & IT

SLA-workshop 28. oktober 2004 ”A service level agreement (SLA) is an agreement between the provider of a service and its customers which quantifies the minimum quality of service which meets the business need”. (Hiles, 1994) Poul Henrik Due Proces & IT

SLA-workshop 28. oktober 2004 Det er en aftale mellem to parter -> vis gensidig forståelse Den kvantificerer et serviceniveau Den leverede kvalitet er det niveau, der minimum kan accepteres Poul Henrik Due Proces & IT

SLA-workshop 28. oktober 2004 SLA kvantificerer/operationaliserer kvalitetsmål, der modsvarer kundens ønsker Mere en dag-til-dag ramme end et ledelsesværktøj Et driftsrelateret værktøj – step-by-step Synliggør og afstemmer forventninger og økonomiske rammer om samarbejdet Poul Henrik Due Proces & IT

SLA-workshop 28. oktober 2004 Poul Henrik Due Proces & IT Degree of satisfaction ”Exciting” quality Proportional quality Must-be quality Kano’s model Degree of fulfilment Kilde: Bech, 1998, p34

SLA-workshop 28. oktober 2004 AT SÆLGE SERVICE: Interaktionen er afgørende for kundens opfattelse! I service er kunden del af produktionen! Service er en proces – ikke resultat er en produktionsproces! Produkter er blot en del af ”pakken”! Der er mange kontaktpunkter mellem virksomhederne – og mange er involverede i processen! Poul Henrik Due Proces & IT

SLA-workshop 28. oktober 2004 Poul Henrik Due Proces & IT Henrik Steener Petersen, 2004

SLA-workshop 28. oktober 2004 Poul Henrik Due Proces & IT Husk: Deres motiv er det samme som dit – Profit… så vær ikke naiv!