04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Advertisements

Mapning af 1 til mange forbindelser
Notation Oversigt Kapitel 18.
Arkitektur - data.
Mapning af klasser til relationer
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
07 – Kort om OO Introduktion.
Kajs Biler Analyseresultater.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Mapning af 1 til mange forbindelser
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Organisation og omverden
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Datastrukturer og Collections Rasmus D. Lehrmann DM
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
August 2009 / gtjSAD - analyse I1 Systemanalyse og design Analyse af problemområdet.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
NOEA/IT FEN - Databaser/modellering 1 Datamodellering Den udvidede (enhanced) E/R-model (EE/R- modellen) Begreber Diagrammering Omformning til.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Grådige Algoritmer [CLRS ] Gerth Stølting Brodal.
OOD  Relationel database: Klasser Hver klasse afbildes over i en tabel. Klassens navn bruges som navn på tabellen. Hver af klassens attributter afbildes.
2009Softwarekonstruktion / DB-design 11 Databasedesign 1 Fra begrebsmæssig model til relationel model.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Grådige Algoritmer [CLRS ] Gerth Stølting Brodal.
Den relationelle model
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Algoritmer og Datastrukturer 2 Grådige Algoritmer [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Polymorfi Abstrakte klasser, substitutionsprincippet, statisk og dynamisk type.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Mål M å let med kurset er at den studerende l æ rer grundlaget for systematisk konstruktion af simple programmer og herigennem opn å r kendskab til hvorledes.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Fænomen og begreb.
Abstraktioner.
Præsentationens transcript:

04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4

04.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Resultat af Struktur

04.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter i Struktur

04.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Generaliseringsstruktur

04.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klyngestruktur

04.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aggregeringsstruktur Helhed - Del Beholder - Indhold Forening - Medlem

04.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Associeringsstruktur

04.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Mønster: Rolle Problem:En person har forskellige roller, som skifter dynamisk over tid. Løsning:Der indføres et objekt, som aggregerer en samling af objekter, der hver repræsenterer en rolle. Varianter

04.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Mønster: Hierarki Mønster Niveau n  Niveau n  Niveau  Element Problem:Hierarkisk strukturering af elementer over et antal niveauer. Eksempel:En bil tilhører en prisgruppe, som tilhører en station. Løsning:Der indføres et antal niveauer, hvor en samling på et niveau aggregerer alle lementer på det underliggende. Variant:Overlap kan beskrives, hvis et element kan aggregere op i flere samlinger på det overliggende niveau.

04.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Mønster: Genstand-Beskrivelse Problem:Et antal objekter har nogle generelle egenskaber til fælles. Løsning:Der indføres et objekt, som fastlægger de fælles egenskaber og aggregerer samlingen af objekter. Enhver bog har en beskrivelse, som fastlægger det generelle, der er fælles for alle eksemplarer. Det enkelte eksemplar af bogen fastlægger så de konkrete forhold for dette eksemplar. Mønster Beskrivelse  Genstand Eksempel Bog  Eksemplar

04.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Vurdér systematisk Strukturtyperne skal anvendes rigtigt –generalisering kontra aggregering –aggregering kontra associering Struktur skal være begrebstro –navne, begreber og strukturer afspejler brugerens forståelse –den fremtidige bruger Struktur skal være enkel –især på de øverste niveauer –undgå unødvendige generaliseringer og aggregeringer –check mod systemdefinitionen

04.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt At beskrive strukturelle sammenhænge mellem klasser og objekter i et problemområde. Klassestrukturer Generalisering: En generel klasse (superklassen) beskriver egenskaber, som er fælles for et antal specielle klasser (subklasserne). Klynge: En samling af klasser, som er indbyrdes forbundne. Objektstrukturer Aggregering: Et overordnet objekt (helheden) består af et antal objekter (delene). Associering: En sammenhæng mellem et antal objekter. Se på abstrakte, statiske sammenhænge mellem klasser. Se på konkrete dynamiske sammenhænge mellem objekter. Beskriv kun de nødvendige strukturelle sammenhænge. Et klassediagram med klasser og strukturer. Formål Begreber Principper Resultat

04.13 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Opgave 2: Struktur Formål At beskrive de relevante strukturelle sammenhænge mellem klasser og objekter. Arbejdsform 1.Find kandidater til struktur. 2.Udvælg de relevante strukturer. 3.Genovervej valget af klasser. Resultat Et klassediagram