Stumfilmen fra 1895 til ca.1930 Filmhistorien.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

Baggrunden for det moderne gennembrud:
I gyseren kan man prøve kræfter med det monstrøse og være sikker på, at det hele ender godt. Gyser-fortællinger handler om noget ondt der skal bekæmpes.
Den æstetiske krop Dansk fagdag Oktober 2010
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Filmtekniske virkemidler
Objektivet er den del af dit kamera, der står for at føre og koncentrere lyset ned til dit kameras sensor eller film:
// Tv - Dokumentar film.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Fra ca til ca Filmhistorie.
Gys og gru i romantismen
Hvad er mediefag?.
-DESIGN-.
Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.
Film- og Medieuddannelsen Tysk ekspressionisme & film noir
Filmhistorie.
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
”At finde og dyrke talenter - et opgør med Tordenskjolds soldater og opfattelsen af den erfarne, som den mest kompetente”. Talentudvikling 8.oktober 2013.
Filmen Filmen var oprindeligt tænkt som et videnskabeligt værktøj, men blev meget hurtigt verdens mest efterspurgte underholdnings-produkt. Fra de første.
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
Ekspressionisme.
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Kognition og uendelighed
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
Film- og Medieuddannelsen
Demokrati i Europa 2. del Politik, plakater og facts i billeder - Tyskland.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Digitale medier: formidling og design
Hvorfor lære tysk?. Vi er geografisk tætte Vi er økonomisk tætte.
Ekspressionisme Sissel Kjær Hansen.
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Jeopardy – Hit med Historien. 7. klasse, s
Naturalisme og Realisme Af Stine og Emilie 2b. Realisme 1870 og frem: Opstår pga. naturvidenskaben Det modsatte af idealisme Viser livets kompleksitet.
Krig og efterkrigstidens litteratur – Beredskabslitte-ratur
Tv-reklame.
Hollywoods mørkeste side Frederik Færden. Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning.
Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt, Actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix, pp
1 Kulturseminar 2009 Det internationale kultursamarbejde.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Kortfilmen ”Beast”.
Introduktion til Den Kolde Krig
Kortfilm Et overblik.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
”Parts of speech” grundbegreber.
Det moderne gennembrud
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Ophavsret Hensyn til skaberen >< hensyn til samfundet –betaling for indsats >< fri information –fortsat informationsstrøm >> betaling for indsats –  betaling.
MBTI Meyer-Briggs typeindikator
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
AT 2016 mediefag og filmiske analysemetoder. Inspiration: Ideer til AT-projekter med mediefag – med emnet ”grænser”: Med samfundsfag: - Censur: hvordan.
Ekspressionisme Mellemkrigstiden:
Dokumentar.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Dokumentar.
Gys og gru Nadia Fussing, 1.A.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Ekspressionismen En powerpointpræsentation af Sidse Hasle, underviser i dansk og tysk på N. Zahles Gymnasieskole, 2015.
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Stumfilmen fra 1895 til ca.1930 Filmhistorien

Hollywood grundlægges Filmindustrien Indtil 1910: Hovedsæde: Østkysten - New York 1910: Konflikt: Producenter monopoliserer Monopolisering: Forbud mod fri filmskabelse Konsekvens: Piraterne” flygter til Californien Californien: Evigt sollys  forudsætning for optagelserne

Filmsproget etableres Primitive optagelser: Meliès, Lumière m.fl.: Filmet teater Filmsproget tager form Edwin S. Porter: Det store togrøveri (1903) Handlingsforløb: Historiefortælling - parallelklipning Enkelte scener: Klipper forskellige vinkler sammen til helhed Første western Henvender sig til publikum

Hollywoods verdensdominans Afslutningen af 1. Verdenskrig (1918) Hollywood: etableres som filmens magtcentrum Store filmselskaber etableres Metro Goldwyn Meyer; Universal; Paramount; Warner Brothers; Fox Amerikas 4. vigtigste industri D.W. Griffith: Intolerance (1916) Udstyrsstykke om Babylon  finere at gå i biografen  Biografpublikum: Middelklassen Filmstjernerne Ud af anonymitet  forhøjet gage Publikumssucces  Skuespillere fastlåses i bestemt karakterrolle  Publikum ved hvad de betaler for (Valentino: førsteelskeren) Populære temaer Sex og Vold efterspørges  udvises men fornægtes!  Dobbeltmoral

Ekspressionismen I Afslutning på 1. Verdenskrig: Tysk Intelligensia Forkaster Tysklands identitet  Revolutionær bølge  Ekspressionismen dominerende udtryksform Ekspressionismen Reaktion mod naturalismen (objektiv virkelighedsgengivelse. Eks. Emile Zola) Kunstnerens subjektive oplevelse i centrum  Ikke-naturalistiske virkemidler Symboler; Abstraktioner; Skæve, forvredne gengivelser af virkeligheden Afspejling af den kunstneriske sjæl Syge, forkvaklede og neurotiske sjæl – Flaubert: Madame Bovary; Sigmund Freud: Det ubevidste Tematisk fokus Det mareridtsagtige; det uhyggelige; angsten etc. – Freud: Das Unheimliche

Ekspressionismen II Produktionsfaciliteter - UFA-studierne Udenfor Berlin - Europas største, mest moderne Instruktører og produktioner Klar til at eksperimentere Robert Wiene: Dr. Caligaris Cabinet (1919) F.W. Murnau: Nosferatu (1923) Dracula filmatisering Fritz Lang: Metropolis (1926) Science-Fiction og Samtidskritik Fritz Lang: M (1931) Barnemorder tematik – Peter Lorres gennembrud Josef von Sternberg: Den blå Engel (1930) Malene Dietrichs gennembrud Nazisternes magtovertagelse i 1933 F. Lang afviser at lede UFA Hollywood indoptager talentmasse fra UFA-studierne

Ekspressionistisk fokus Introsekvens til Fritz Langs M Dobbelt tematisk fokus Samfund i krig med sig selv Lang: ”Massemorderkomplekset” Æstetiske virkemidler Shot-to-shot analyser mhp. definering af Ekspressionismen Barneleg i gården Rækværket som visuelt/symbolsk motiv Skyggen på plakaten Bolden som visuelt/symbolsk motiv Den tomme trappe Narrativ / tilskueraktivitet klipning mhp. forklaring af ”Show it don’t tell it” – forbindelsen mellem Frau Beckmann og Elsie Lyden Hvilken betydning for filmen....