Slik gør vi i Danmark Helle Bech, CEO

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Et samarbejde med AL Finans Factoring giver dig mange fordele
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Kontakt vores salgsafdeling på eller
Afkobling af stivelsesstøtte
Søjle 1: Offentlige ydelser
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Velkommen til netværket der hjælper dig til +25 % bedre bundlinie i 2010 Projektejer Due & Partners November 2009 ©Plus25 er et varemærke og et management.
Produktion og Logistik
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Helt ren, på en helt ny måde !
Implementering af it-system
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Opstart i forretningen • Hvad var det smarteste du så? • Tjene eller spare penge! • 2 måder at starte på: • Lille eller stor forretning • Min. et test.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
Coop Bank.
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Præsentation af e-takeaway.dk
Tillid Temadag for AMIR
Teknologi, erfaring og EU rammer Søren Rasmussen, Sund & Bælt Senior Specialist Toll systems Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter,
Virksomheder - definition
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Morten Strandgaard, Cad-Q 16. SEPTEMBER 2013 Johan Harrestrup, Cad-Q CAD-Q ROOM MANAGER CLOUD SOLUTIONS BY CAD-Q.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Michael Hald Konsulent, KL
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Digitaliseringsstyrelsen
Gruppeudviklingssamtaler
Quality Management Systems
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
KMS organisation. Markedsområdets overordnede mål Markedsområdet arbejder for: at fremme brugeres udnyttelse af kort og geodata til gavn for deres opgaveløsning.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
Tommy Engedal Kronborg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
EasyGo – løsninger i et europæisk perspektiv Mogens Hansen, CFO.
Effektiv vækst - Workshop
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Fakta og muligheder….
Repræsentantskabsmøde BS’61
Best practice i sociale medier
Historie og organisation
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentation af forretningsplan
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Slik gør vi i Danmark Helle Bech, CEO

Hvem er vi ? Rejsen derhen

Øresundsbro Konsortiet BroBizz A/S’ ejerskab Den danske stat Sund & Bælt Holding A/S A/S Femern Landanlæg A/S Øresund A/S Storebælt BroBizz A/S Sund & Bælt Partner A/S 50 % Femern A/S Øresundsbro Konsortiet

BroBizz® -rejsen frem til i dag Nye Færger kommer ind i EasyGo samarbejdet A/S Storebælt åbner og introducerer BroBizz® systemet EasyGo tjenesten starter 1998 2004 2007 2008 2010 EasyGo samarbejdet går i gang (NORITS) BroBizz A/S etableres og påbegynder arbejdet med at skabe nye anvendelsesmuligheder for en BroBizz®

BroBizz®-rejsen frem til i dag (fortsat) Forberedelser for BroBizz A/S som udsteder starter juni 2013 BroBizz A/S går i drift 2011 2011 2012 2013 Organisationen opbygges 1. november 2013 EasyGo+ Beslutning om at separere udstedertjenesten fra A/S Storebælt til BroBizz A/S og at selskabet skal søge at blive EETS udsteder

Hvorfor et udstederselskab?

EETS direktiv og perspektiver for Sund & Bælt ved at etablere et udstederselskab EETS → Udstederfunktionen udsættes for konkurrence Stor BroBizz®-beholdning og tilhørende kundeforhold samt etablerede systemløsninger og know how Gode muligheder for at videreudvikle forretningen ud fra den platform der var etableret, indenfor transportrelaterede tjenester Opnå bedre tjenester for kunden (brukeren) og fordele for operatør ved at skille udstederopgaverne fra operatøropgaven

Krav til udstederselskabet Skal kunne stå på egne ben (udenfor statsgarantien) Udsættes for konkurrence og skal dermed være i stand til at tilbyde en god, effektiv og eftertragtet service til den rigtige pris Selskabet skal drives effektivt med fokus på højt serviceniveau, samt minimere tab/risici Give et markedsmæssigt afkast af den investerede kapital

Om selskabet BroBizz A/S

Strategi Vi har en to-delt strategi: Udvide anvendelsesmulighederne for BroBizz® baseret på dagens teknologi (DSRC) Antal anvendelsessteder og typer af anvendelsesmuligheder (indenfor det transportrelaterede ydelser) Udvide forretningen til andre lande i EU Deltage i udbredelse af EETS tjenesten, i første omgang via REETS Kunne tage imod begge teknologier (DSCR og GNNS)

Servicestrategi Vi skal sikre en konkurrencedygtig service (pris og kvalitet) til operatørerne Vi skal levere en tjeneste som kunde har behov for; med høj kvalitet, højt serviceniveau og høj tilgængelighed Dette skal bl.a. løses ved at IT-systemerne støtter dette , så vi kan tilbyde automatiske tjenester, som er enkle at få tilgang til, enkle at forstå for parterne (operatørerne og kunderne) Kunderne skal i størst muligt omfang kunne betjene sig selv

Forretningsmodellen i BroBizz A/S Bygger på EETS principperne: Kunde Service User Operatør/ Toll Charger   Udsteder - BroBizz A/S Toll Service Provider  Aftale Krav Betaling Kundeaftale OBU Faktura Brug af infrastruktur Aflæsning af OBE Evt. direkte aftale

Hvem servicerer vi? BroBizz A/S har to parter vi leverer tjenester til: Operatørerne (Toll Charger) Brugeren af Operatørernes anlæg – kunden (Service User)

BroBizz A/S’ servicekoncept - operatører BroBizz A/S skal kunne tilbyde: Et set-up der opfylder kundernes forventninger God pris og kvalitet for ydelserne (dvs. skal være billigere og bedre end operatørerne selv kan gøre det) Varetagelse af så mange kunderelaterede opgaver som muligt (ud fra cost-benefit) Administrere kundeaftaler der er knyttet til rabat eller andre fordele hos operatøren Mulighed for at operatøren samtidig at bibeholde individuelle salgs- og markedsstrategier og have et fuldt opdateret kundekartotek  

BroBizz A/S’ servicekoncept - kunderne BroBizz A/S skal kunne tilbyde: Enkel adgang til de tilbudte services Merværdi i anvendelsen og muligheder i forhold til ikke at have en BroBizz® Enkel administration og ét tilhørsforhold for så vidt angår: Tilmelding Én aftale – ét kontaktpunkt Fakturering Betaling Mange anvendelsessteder (dvs. mange operatører tilknyttet) Direkte adgang til at tilmelde sig rabatprodukter hos operatøren, hvor aftaleadministration sker via BroBizz A/S

Forretningen i dag Ca. 700.000 BroBizz® enheder Ca. 600.000 kundeaftaler (størstedelen i Danmark) Ca. 700.000 BroBizz® enheder Administration af kundeaftaler og andre ‘add-on’ services Betalingsformidlingen af forbrug på BroBizz® udgør ca. 2,8 mia.kr./ år

Organisationen Lille organisation, kun bestående af de direkte kundeorienterede funktioner: Kundecenter Erhvervsaftaler Debitorfunktion Ca. 25 ansatte Alle øvrige funktioner købes enten internt i moderselskabet Sund & Bælt Holding eller outsources for at få bedst mulige synergier eller bedste pris og løsning

Tekniske løsninger Basis er ‘’EasyGo- modellen’’ Derudover: Webtjenester mellem BroBizz A/S og operatørerne Selv-service faciliteter med bestillingsmoduler, ‘min konto’, oversigt over operatører hvor der kan via hjemmeside kan kobles videre til indgåelse af rabataftaler osv. Dvs. med en BroBizz® aftale behøver kunden bare gå til ét sted for at: indgå aftale se sit forbrug på sin BroBizz® uanset hvor denne har være anvendt, vedligeholde sine egne aftaledata, vælge til eller vælge bort specielle aftaler hos operatørerne og meget mere…..

Hvor er vi i dag og hvad har vi af erfaringer?

Forberedelserne – vores erfaringer Det tager tid at forberede dette!! Fra beslutningen blev gjort til dette var gennemført, gik 2 år Der er mange aktiviteter der skal gennemføres, eks.: Arbejdsprocesser gennemgås, grænsesnit afklares Systemer bygges i udstederselskab Systemfunktionalitet ‘’lukkes ned’’ i operatørsystemer Medarbejdere flyttes til ny ansættelsessted Kundeaftaledata konverteres over til udstederselskab Vilkår for aftalen deles i to dele Kunden informeres (og i ret tid) Leverandøraftaler splittes ISO certificering

Forberedelserne - vores udfordringer Der opstår altid uforudsete hændelser ! Hos os var den største at det ikke var muligt at samle udstederopgaven fra Storebælt og Øresundsbron i et fælles ejet selskab Dette betød at vi måtte revurdere forretningsplaner, løsningskoncepter, kundestrategi mm. midt i forberedelserne.

Erfaringer efter det første 1 ½ år Kunderne har taget godt i mod det nye selskab og den nye service  Men der er også visse udfordringer: Kunderne skal vende sig til de nye differentierede roller - mellem operatør og udsteder Det kan være vanskeligt for kunderne at forstå hvem de skal kontakte Klar og enkel information er vigtig og det tager tid Udstederen bliver ikke bare målt på sine egne tjenester og evne til at levere disse, men også målt på kvaliteten af den ydelse/service som operatøren giver

Hvad kan vi i BroBizz A/S tilbyde kunderne efter 1 ½ år: Muligheder for kunden i dag: EasyGo EasyGo+ Parkering Adgangskontrol (lastbiler) til bl.a. havne og centrallagre Opkrævning af transportrelaterede services via BroBizz aftalen Administration af rabataftaler (lokalaftaler) Nye anvendelsesmuligheder og nye services kommer til

Konklusion Jeg mener at opsplitningen mellem udsteder og operatør er den bedste vej frem: Der kan opnås synergier og stordriftsfordele ved at dele rollerne Der kan skabes bedre services til kunderne Hver part (operatøren og udstederen) kan fokusere på sin primære forretning Dog tror jeg at der i fremtiden må komme skarpere krav udsteder og operatør i mellem (høj kvalitet, hurtig aktion mm) for at sikre effektive tjenester for kunden, operatøren og udstederen

Tak fordi I lyttede!

Spørgsmål ?