Kirkehistorie 1.2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Advertisements

Livets Ord November 2008.
Hvordan bruges FLADSKÆRMENE i Brabrand Kirke ???.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
Livets Ord April 2012.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Hældt ud med badevandet!
Nøgler til menighedens vækst
Livets Ord Livets Ord Juni 2012 Juni 2012 Arbejd ikke for den mad, som er forgængelig, men for den mad som varer til evigt liv, den som menneskesønnen.
Lidelse, sygdom og forbøn.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Munke og kloster.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
Å.
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Kirkehistorie 1.3 Middelalderen.
”Religion er opium til folket”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Livets Ord Livets Ord Marts 2012 Marts 2012 «Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord» «Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
Introduktion til Kongen og hans Rige
Vi skal se ham, som han er.. Enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren. 1. Joh. 3, 2-3.
Høj- og senmiddelalderen
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Den kristne påske.
Quiz om kristendom Klik.
De 5 B’er Brødrene Bønnerne Bibelen Brødet Badet
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud
Historien om Jesus’ fødsel
Lede til Jesus – leve i Ham
Speciale om diakoni i NT Formand for Foreningen AGAPE Stiftspræst for diakoni i Viborg Stift Se evt. noter på
Opstandelse, bortrykkelse og dom. Teksten 1 Thess 4,13-18 (1084) så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod Gud vil føre de hensovede sammen med ham.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Forventningens glæde.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. APRIL 2016 SOGNEDAG ØSTER HORNUM PROFESSOR (MSO) ANDERS-CHRISTIAN JACOBSEN AARHUS UNIVERSITET ARTS.
Liturgiens evangelium. En god gudstjeneste er som et H.C. Andersens eventyr tematisk - genkendelig - overraskende.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
Om forfølgelse Kristne bliver stemplet som fjendtlige og udsættes for diskriminering, anholdelser, tilbageholdelser, tortur og endda offentlig henrettelse.
Bed for forfulgte kristne i Iran 74.2 mio. indbyggere 96% muslimer 2,6% zoroastere 0,35% kristne ca ca kristne ca af de ca.
Bibelen som redningsvest eller kompas? Hvordan kan man navigere efter Bibelen som voksen københavner, og hvordan kan den hjælpe os i mål?
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Lovet være du, Jesus Krist 1, S1 Lovet være du, Jesus Krist! at du menneske vorden est, født af en jomfru ren og skær, gladelig hilst af Himlens hær! O,
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Galaterne 1-2 Nåde og Fred fra Gud Fra Paulus, apostel, ikke fra mennesker, ikke udsendt af et menneske, men af Jesus Kristus og Gud Fader,
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Tegnene, der følger med Ap.G. 2,37 – 3,11 Nicolaifællesskabet d. 20/
Uenighed uden bitterhed. Spørgsmål 1. Kan man være uenige uden at blive bitre? 2. Kan uenighed have et formål? 3. Kan man være enige om at være uenige?
Nadver 1, S1 Indbydelse: Lad os rejse os og modtage indbydelsen til Herrens nadver. Menigheden rejser sig Jesus sagde: ”Jeg er livets brød. Den, der kommer.
I lære hos Jesus, om samtale og bøn JOHANNES EVANGELIET KAP. 18.
Ølgod kirke 10. april 2011.
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Pilgrimsvandring.
Ølgod kirke 29. maj 2011.
Gud er lys, og der er intet mørke i ham 1. Joh. 1.5
At forholde sig til sin muslimske næste i en terror tid
Kristus i os – Hvad betyder det?
Hvordan kan vi deltage i Guds mission?
“Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile” (Matt 11,28). Livets Ord Juli 2017.
493 – Velsign, o store, stærke Gud, 1, S1
Den åndelige kamp: hvordan lovsangen kan bruges som våben i den kamp, der foregår om bl.a. vore hjerter. Det profetiske ord: hvordan det også kan forekomme.
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Livets Ord August 2018 “Med evig kærlighed har jeg elsket dig, derfor bevarer jeg min troskab mod dig” (Jer 31, 3)
Syng om Herren, o, mit hjerte 1, S1
”Vi skal se ham, som han er.
Præsentationens transcript:

Kirkehistorie 1.2

Periodeinddeling ifølge Schwarz Lausten Indtil 476 (sidste vestrom. kejser afsættes): Oldkirken 476 - ca. 1000 : Tidlig middelalder ca. 1000 - ca. 1300 : Højmiddelalderen ca. 1300 - ca. 1500 : Senmiddelalderen

Ignatius henrettet ca 110 7 breve imod gnosticismen 313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I er biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Ignatius henrettet ca 110 7 breve imod gnosticismen

Gnosticismen ”Kristen” gnosticisme NT og gnosticismen 313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I er biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Gnosticismen - gnwsis (gnosis) = visdom verden ikke skabt af Gud mennesket skal genforenes med Gud mystik asketisk livsstil ”Kristen” gnosticisme Kristus ikke inkarneret derfor ingen frelse ved Jesu korsdød Markion NT og gnosticismen 1. Johs.brev 4.2: ”Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd, der bekender, at Jesus er Kristus, kommet i kød, er af Gud”.

Irenæus Gud = skaber Mennesket skabt i Guds billede 313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I er biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Irenæus Gud = skaber Mennesket skabt i Guds billede Mennesket er faldet, men kan frelses ved Kristus fordi han er sand Gud og sandt menneske Ånden virker i kirken gennem dåben, nadveren og forkyndelsen

Regula fidei = trosregel Et skrift skal: 313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I er biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Regula fidei = trosregel Et skrift skal: stamme fra en apostel have været i brug i de menigheder, apostlene havde grundlagt ikke stride imod ”summen af apostlenes lære” 327 – kanon fastlagt

Akademiet i Alexandria 313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I er biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Akademiet i Alexandria Klemens bygger bro mellem kultur og kristendom (ca. 200) Streng moralkristendom Origenes (ca. 185-ca. 253) Fri vilje Det guddommelige nås gennem indsigt (gnosis) Elitær kristendom ”Kvinde og mand skal gå til kirke sømmeligt klædt, med naturlige skridt. I stilhed. I uhyklet kærlighed, rene på legeme og hjerte, beredte til bøn til Gud. Lad ydermere kvinden iagttage følgende: Hun skal være fuldkommen tildækket, medmindre hun er hjemme. For en alvorlig klædedragt vil hindre, at hun bliver gloet på. Den kvinde vil aldrig falde, som bly lader sløret dække hendes ansigt, ligesom hun heller ikke vil forårsage en mands fald ved at afsløre sit ansigt. Dette er Logos’ ønske, siden det sømmer sig for hende at bede tilsløret.” Klemens

Den donatistiske strid 313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I er biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Den donatistiske strid biskop Donatus af Karthago sakramenternes gyldighed afhænger af forvalterens moralske habitus Kejser Konstantin imod Kejser Constans afgør striden med våbenmagt (345)

af et lignende væsen som Faderen 313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I er biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Den arianske strid Treenigheds-dogmet afgjort på synoden i Nikæa 325 ARIUS ATHANASIUS Kristus er af et lignende væsen som Faderen af samme væsen som Faderen skabt af Faderen til før tiden – evig

Munkebevægelsen Antonius (ca. 255-356) – første munk 313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I er biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Munkebevægelsen Antonius (ca. 255-356) – første munk Pakum (d. 346) – første kloster og munkeregel Basilios (d. 379) – reformerer munkevæsnet. Klostrene lægges ind under kirken Kloster = claustrum = indelukke

313 – kristendommen bliver anerkendt religion 325 – synode i Nikæa 330 – kejserresidensen forlægges til Konstantinopel 337 – Konstantin dør 345 – kejseren lader soldater afgøre den donatistiske strid 380 – Theodosius gør kristendommen til påbudt religion 395 – Riget deles i en østlig og en vestlig del 410 – Rom plyndres af visigoterne 440-61 – Leo I biskop i Rom. 451 – Kalkedon-synoden begrænser pavens magtområde 452 – Attila angriber Rom 455 – Vandalerne angriber Rom 476 – Den sidste vestromerske kejser, Romulus, afsættes af germanerhøvdingen Odoaker Centralisering Østriget: Biskopper af Antiokia, Alexandria, Jerusalem og Konstantinopel = patriarker Vestriget: Roms biskop bliver magtfuld 440-462: biskop Leo af Rom = den første pave