Samarbejde, Læring og Projektstyring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
High Growth Initiatives in Denmark
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
SOME eller ANY Joan Neesgaard Continue Tryk på F5-tasten for at starte! og derefter Continue…
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
And so this is Christmas And what have you done Another year is over And a new one just begun And so this is Christmas I hope you have fun The near and.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Delprøve 1, december 2011.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Denitrification in the root zone
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Teacher Tips for Success
Science Fair Research Paper
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Structure and Organization in Interpretation of Literature Essays
Maynooth University Placement
Præsentationens transcript:

Samarbejde, Læring og Projektstyring MM6: Projektformidling

Dagsorden Projektgrupperne Projektrapporten Logbogen Arbejdsbladet til rapportbladet Kilder Statusseminaret Kommunikation/kritik

Projektrapporten Forside Titelblad Synopsis Forord Indholdsfortegnelse Indledning Baggrund for problemstillingen Problemstillingen (Det initierende problem) Metodebeskrivelse og metodekritik Problemanalysen Problemformuleringen Projektafgrænsningen Konstruktion/Analyse Konklusion Perspektivering Litteraturliste Ordliste Bilag

Udkast til indholdsfortegnelse for logbog Mål Projektets Delmål Officielle mål (studieordning+studieguide) Gruppens mål FSK FSK internt i gruppen FSK mellem gruppen og vejledere Andre aftaler Møder (dagsorden + referat) Møder internt Møder med vejledere Møder med andre Projektplaner mv. Gruppens tids- og aktivitetsplan Personlig rådighedskalender

Udkast til indholdsfortegnelse for logbog (2) Arbejdspapirer og logblade AP fra vejledere AP til vejledere AP internt Logblade Analyser, eksperimenter og besøg Færdige dele Referencer Referenceliste Kildekritik Statusrapport Egen statusrapport + opponent- og vejlederkommentarer Statusrapport at opponere på + kommentarer Kommunikation Intern (procesrefleksioner; konfliktløsning; dagbog; humørbarometer; mv.) Extern (breve; mails; mv.) Andet Projektoplæg mv.

Harvard System In the Harvard System you must always give the author(s) and year of publication of your source. References can be incorporated into the text in a variety of ways. 1. In the following example you are making a statement in your own words and giving a reference for the source of your ideas or support for your argument: Fulch and Scott (1999) suggest that it is not easy to offer a generally acceptable definition of religion A recent television programme discussed . . . (BBC 2000) Specific incidents described by Burnard and Morrison (1997) show that….. Reflective practice is considered an essential element within the caring professions (Palmer et al,1994: Yelloly and Henkel, 1995: Johns and Freshwater, 1998)

References (cont’d) Details for a book should be set out in the following order: AUTHOR, INITIALS (year) Title Edition [if later than first] Place of publication [Town]: Name of publisher BEE, H(1998) Lifespan development 2nd ed New York: Longman Details for a journal article should be set out in the following order: AUTHOR, INITIALS (year) Title of article Name of journal Volume number (Issue number) date of issue first and last pages It is important to give details for each of the chapters you have referred to or used. The details of the chapter come first and then details of the book as a whole. PORTER, M. (1998) What is strategy in SEGAL-HORN, S.(Ed.) The strategy reader STARKEY, K (Ed) (1996) How organizations learn London: International Thomson Business Press. World Wide Web resource: IMPROVEMENT AND DEVELOPMENT AGENCY (1999)Local Agenda 21 UK: what’s new [WWW] http://www.scream.co.uk/la21/ [accessed 3 March 2000]

References (cont’d) 2. In the following example you are making a direct quote (note that you must include the page number also) Haralambos and Holborn state that "the family has been seen as a universal social institution, an inevitable part of human society" (Haralambos and Holborn 1990, p.453). 3. With a longer quote it is generally preferable to indent the quote to make it clear: Bee states that there is: “a good deal of evidence that high-quality, cognitively enriched day care has beneficial effects in many children’s overall cognitive development. This effect is particularly vivid for infants and children from poor families” (Bee 1998, p.150)

Kildekritik Fitness for purpose - oplysning om formål og målgruppe? - lever siden op til sit formål?   Autoritet/troværdighed - kan ophavet identificeres? - ophavets kvalifikationer? - udgivende institution? - kontaktadresse? - meninger eller facts? - partsindlæg? - reklame/sponsorindflydelse? - peer review/awards? - kildehenvisninger/litteraturhenvisninger? - kvalitetskontrol?

Kildekritik eksempler fra P1 rapporter ”Men kigger man på de virksomhedseksempler, der er givet…er der en åbenlys forskel, noget som Burns og Stalker ikke forklarer. Det tager Mintzberg til gengæld fat i (P1 projektrapport, GFU 2002). ”Vi har valgt at beskrive en model fra hver hovedgruppe, da vi således opnår en større kontrast mellem de enkelte modeller. Hermed bliver vores valg af udviklingsmodel nemmere” (P2 projektrapport, Informatik 2003).

Formål med statusseminaret at give jer mulighed for at få jeres projektarbejde diskuteret og vurderet i et større forum, at få gjort status over jeres projektforløb, at få respons på netop de forhold som I ved d.d. er usikre på, gerne ved at formulere åbne spørgsmål eller diskussionstemaer, at få lejlighed til at sammenholde projektarbejdet i forhold til delmålsformuleringer - fra hhv. vejleder og gruppen, at pejle projektets fremtidige retning, at kommentere på andres arbejde og dermed indgå i en videnskabelig dialog.

Hvad kræves der? Grupperne skal udarbejde og udlevere arbejdsblade til projektgruppen, opponentgruppen og de involverede hoved og -bivejledere før statusseminaret. Grupperne skal fremlægge deres projektdesign mundtligt og gerne visuelt. Grupperne skal tage opponentrollen seriøs, dvs. læse arbejdsblade og evt. aktivt fremsætte spørgsmål/kommentarer til arbejdsblade som fremlæggelse.

Typisk indhold Projektets initierende problem og baggrunden herfor. Problemanalysens indhold og struktur Projektets afgrænsninger Udkast til delmålsformuleringer. Projektets planlægning vha. eks. strukturdiagrammer, aktivitetsdiagrammer, tidsplaner. Samarbejdskontrakten og status over gruppens hidtidige samarbejde.

Statusseminarets form Hver gruppe har ca. 1-2 timer til at få deres projekt behandlet i et større fora. En typisk fremgangsmåde er: Projektgruppen fremlægger deres projektplan i omkring 15-30 min. Opponentgruppen kommenterer og stiller spørgsmål i forhold til arbejdsblade og fremlæggelse i omkring 15-30 minutter. Vejledere der ikke er tilknyttet gruppen får mulighed for at kommentere og stille spørgsmål til gruppens arbejde i omkring 15-30 Gruppens egne vejledere følger op og supplere, hvorudfra projektets perspektiver diskuteres 15-30 min.

Gode Råd Vælg det I selv følger relevant til præsentationen Sørg for at arbejdsbladene når en dybde tilsvarende de kommentarer I ønsker. Sørg for at lave brugbare arbejdsblade - ikke kun i forhold til statusseminaret, men også i forhold til projektets videre formidling. Stil spørgsmål og opstil diskussionstemaer, så I selv får mulighed for at styre den efterfølgende dialog om jeres projekt. Vis sammenhængen imellem mål og midler - at I har styr over hvor I vil hen, hvordan I vil komme der, og at den skitserede vej er interessant, realistisk og faglig relevant.

Constructive Criticism H. G. Wells once said, “There is no human urge greater than the urge to change someone else’s copy.”

Constructive Criticism In her book The 7th Sense, Doris Wild Helmering presents criteria to distinguish constructive (i.e., helpful and useful) criticism from non-constructive (i.e., petty, denigrating, and useless) criticism. According to Helmering, constructive criticism has three components: 1. There is a contract between the people involved. The person who is making the critical comment is involved with the project, has some authority, and has been invited to do so. 2. The negative feedback addresses a specific issue (e.g., “This package ignores the current slump in tech stocks” vs. “This stinks.”). 3. There is direction for change (e.g., “Why not talk about why now is a time to pick up good stocks at bargain prices before the market picks up again?”). To be constructive, your criticism must have all three components present.

Constructive Criticism Inappropriate criticism, on the other hand, has one or more of the following characteristics: 1. It is uninvited. There is no contract. It is unsolicited. 2. The feedback is non-specific or broad based. 3. The commentary is without direction for change. Give negative criticism in a positive way If someone gives you inappropriate criticism, especially comments that attack you as a person or demean you as a professional, say to that person, “Is there a purpose for you saying this to me?” This alerts them that you are aware of their demeaning tone and you want it to cease.

Assertive Communication Non-assertive: Avoiding saying what you think, feel, want, or believe because… You are afraid to risk the consequences You don’t believe in your own rights You don’t know how to speak up for yourself You think another person’s rights are more important than yours Aggressive: saying what you think, feel, want, or believe… in ways that deny another person’s right to be treated with respect (anger, meanness, hurtfulness, put-downs, spitefulness, etc) Assertive: saying what you think, feel, want, or believe… in ways that don’t damage another person’s right to be treated with respect In straightforward, non-threatening ways In ways that don’t deny your own rights