MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og dannelse Færdigheder og kompetencer Læring og undervisning
Hvad lærer børn via medier? Børns mediereception danner afsæt for deres medieproduktion Børns omgang med medier i fritiden skaber et varieret register af uformelle læreprocesser Børns omgang med medier i skolen skaber et smallere register af formelle læreprocesser
MÅL Organisering af læringsrummet Organisering af læringsmiljø Videnstilegnelse og kommunikation Pædagogiske arbejdsformer Ressourcer og læremidler )
Læringsrum og læringsformer Fysiske og virtuelle læringsrum Synkrone og asynkrone tilstedeværelsesformer Blandede læringsformer
Roller og relationer – undervisning og vejledning Lærer- og elevroller Positioner i undervisningen Undervisning og vejledning
Ressourcer og læremidler Læremidler: analoge og digitale læremidler Ressourcer: ikke-didaktiserede og didaktiserede Brugergenerede ressourcer
Tør vi så? VidensformerIscenesættelserPraksis Digitale medier supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af medie- pædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur