Branding og medieudvikling Aktuel Mediebrug – FS2014 Bo Kampmann Walther
Smash your brand
Produktets invarians
Find flere eksempler …
Brand - 1 A Brand is a mixture of attributes, tangible and intangible, symbolized in a trademark, name or symbol, which, if managed properly, creates value and influence. (Yoo et al. 2000)
Brand - 2 Brand Equity = Brand Value + Brand Loyalty + Brand Image Value (den finansielle værdi) Loyalty (publikums grad af trofasthed) Image (publikums “mentale” billede af brandet)
”Brand-knapper” … IMAGE VALUE LOYALTY
Hvordan opleves et brand? Identifikation Historie Historik
Er det product placement …?
Hvad er det …?
Lindstrøm: Brand Sensory Wheel
Hvilken kulturkritik ? Kulturradikalisme = mainstream = avantgardens implosion Picasso -> Mac’en Vold på video -> Jokeren Kunsten ud i livet -> Paradise Hotel Avantgarde som folkelighed -> X-Factor Kapitalismens 3 faser = 3 ”reklamer” 1. Gud-Ingeniøren (arbejdet, moraliteten) (væven) 2. Det komfortable liv (hjemmet) (Tupperware) 3. Det mobile liv (transitions) (Nokia)
Transformationer Mediespecificitet -> mediepluralitet (konvergens) Populærkulturel implosion af avantgarde Fra produkter til oplevelser/mennesker Fra envejskommunikation til interaktivitet og event-kultur Få sanser til mangedimensioneret sansning Manipulation -> forførelse Høj <> lav kultur -> mix-kultur
Case: Apple
Vertikalt integrerede systemer
oplevelsesdimensioner V.I.S. oplevelsesdimensioner
Horisontale “ting”
RELIGION
Vigtig diskursiv-kulturel forskel: Branding SOM religion Branding ER religion …
Brand fællesskaber
Branding som ”religion” ritual Tradition Loyalty
Branding som ”religion” 1. a unique sense of belonging 2. a clear vision with a sense of purpose 3. take power from your enemies 4. Authenticity 5. consistency 6. perfection 7. sensory appeal 8. Rituals 9. Symbols 10. mystery