Eksempler på kognitiv træning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Landsseminar for Junior- og Eliteledere 19 November 2011.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Vækstvirksomheders udfordringer
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Recovery-mentor projektet
Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Velkommen! 25. november.
Pædagogik og underviserkompetencer
Den lærende organisation
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Gyldne tider, gylden standard og medicinens demokratisering Keld Thorgård.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Project Management Managing The Progress of Projects.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Center for Kliniske retningslinjer
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Fremtidens læge – Fremtidens patient Diskussion i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse efter temadag d
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Resiliens og træning af robusthed hos læger Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Vejle
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Lægeforeningen Hvad er lægers arbejde? Jens Winther Jensen Årsmøde FAS 2. oktober 2008, Hotel Munkebjerg.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
- What is the name of your provincial (territorial) premier? - Which party won the most seats in the general election - What level of government has primary.
Perioperativ Medicin og Dagkirurgi Hindsgavl 20. Maj 2016.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby
THE MENTORING JOURNEY.
Håndtering af medicin hos borger i eget hjem
Per Gandrup, Dansk Kirurgisk Selskab
Dosisdispenseret medicin i Aabenraa Kommune
Dorte, Ida, Janne, Nikolaj, Alexander og Erla
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
International Federation of Library Associations and Institutions
Metoden brugerstyret behandling
I synergi med uddannelserne set fra et universitetsperspektiv
Præsentationens transcript:

Eksempler på kognitiv træning FAGLIGT SELSKAB FOR NEUROSYGEPLEJERSKER TEMADAG 21.November 2013 Trine Engdal Poulsen og Hanne Kaae Kristensen

Brugerinddragelse Sundhedsstyrelsens MTV fra 2011 viser, at der er erfaring for en borgercentreret tilgang øger borgerens engagement og vedholdenhed i forhold til rehabiliteringsopgaverne, giver større målopfyldelse og tilfredshed, fremmer personens oplevelse af kontrol over rehabiliteringsforløbet og sluttelig fører til bedre rehabiliteringsresultater.

Specialist rehabilitation teams Tværfaglighed Dr Derick T Wade, Professor in Neurological Rehabilitation, UK Specialist rehabilitation teams include staff who cover a wide range of expertise between them, sufficient to consider most of the problems posed by the patient have a reasonably careful, structured approach both to identifying problems and to managing them be concerned with matters that concern the patient, and will establish the patient’s goals at all times

Tværfaglighed – Momsen et al. J Rehabil Med 2012 The aim of multidisciplinary rehabilitative team care (MTC) is to optimize the rehabilitation process at all levels according to ICF; body functioning, activity, and participation. Levels of MTC can be divided according to levels of cooperation, as follows: (A) Interdisciplinary – the highest level in which team members work towards shared goals. (B) Multidisciplinary – different professionals work with the same person, but within their own professional limits and often without knowledge about each other’s practice. (C) Transdisciplinary – professionals cross the border into another team member’s professionalism. (D) Unidisciplinary/intradisciplinary – only focused on one’s own profession.m care (MTC)

Tværfaglighed – Momsen et al. J Rehabil Med 2012 Summation of the reviews’ results ICF-levels Results Body functioning More effect on functional status Faster recovery of functional status Less reduction of function and health Better mental status Less psychiatric symptoms Increased well being and satisfaction with life Activity Increased level of ADL and performance of ADL Less falling and fear of falling Participation Less dependence on help from others More self-efficacy Increased social participation Faster return to work Less sickness absence Other outcomes Better survival. Fewer admissions to hospitals. Shorter stay in hospital. Fewer post-operative complications, Later readmission to hospitals or moving to residential homes

Genoptræning Udfaldsorienteret træning stiller krav til de ydre rammer. Når aktiviteter læres i et naturligt miljø med naturlige genstande, kan personen gøre brug af vigtige hjælpestimuli fra omgivelserne i problemløsningen. I et rehabiliteringsforløb kan kravene derfor øges ved, at omgivelserne forandres i takt med, at der opnås kompetence eller mestring af en aktivitet

Genoptræning Der opnås større effekt ved træning med varieret rækkefølge af delaktiviteter, og træning med varieret udførelse af en aktivitet gennem hele læringsprocessen, da det tvinger en person til mange og varierede problemløsningsprocesser for at overkomme vanskelighederne i praksis. Letter genkaldelsen og øger aktivitetskompetencen i nye situationer. Samtidig fremmes selvbestemmelse motivation og aktiv deltagelse.

Genoptræning Den grundlæggende antagelse ved udfaldsorienteret træning er, at personen efter træning af en given aktivitet vil kunne opnå en forbedret aktivitetsudøvelse, og at dette kan overføres til andre situationer eller omgivelser. Her er tale om en overføringsværdi, som er ubevidst i den forstand, at vedkommende ikke bevidst skal huske f.eks. nye teknikker, som er indlært, men formodes at kunne bruge de tillærte kompetencer umiddelbart i fremtidige relevante sammenhænge.

Genoptræning Den kompenserende træning har til formål at opnå den optimale grad af selvstændighed inden for de aktiviteter, som personen vurderer som væsentlige. Der tages udgangspunkt i aktivitetsvalget og ikke i hjerneskadens symptomer på kropsniveau. Her bliver det kognitive funktionsniveau af afgørende betydning Personen tilegner sig kompenserende strategier med støtte fra fx terapeuten og tilpassede omgivelser herunder strukturering og tilpasset valg af materialer og redskaber

Genoptræning Det er vigtigt, at personen oplever meningen med eller udbyttet af at anvende en kompensatorisk strategi Strategierne bygges så vidt muligt på vedkommendes egen aktivitetsoplevelse og vaner. Der er størst effekt af at træne kompenserende strategier i aktiviteter, der udføres ofte, og hvor redskaberne er velkendte ADL-aktiviteter eller andre praktiske aktiviteter med høj grad af indbygget struktur og logik samt krav om at være i fysisk aktivitet. De ydre stimuli og den indre motivation hjælper personen til at igangsætte og fastholde strukturen i aktiviteten

Kompensatoriske tiltag Tilpasse rutiner, roller og omgivelser (f.eks. begrænse stimuli) til den aktivitetskompetence, personen har opnået Tilrettelægge arbejdsgange, så det er få og faste støttepersoner, som hjælper personen Behov for hjælpemidler, boligændringer og ændret tilgængelighed i nærmiljøet