Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby"— Præsentationens transcript:

1 Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby
Health literacy (sundhedskompetence) Forstå og anvende begrebet for at fremme sundhed og forebygge og håndtere sygdom Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby Understanding and applying the concept of Health literacy to promote health and prevent and manage illness

2 Hvad er Health literacy
‘The cognitive and social skills which determine the motivation and ability of individuals to gain access to, understand, and use information in ways which promote and maintain good health. (It) means more than being able to read pamphlets and make appointments. By improving peoples’ access to health information and their capacity to use it effectively, health literacy is critical to empowerment.’ Nutbeam D. Health Promotion Glossary. Health Promotion International, 13(4): (also - WHO/HPR/HEP/98.1) What is health literacy? The cognitive and social skills which determine the motivation and ability of individuals to gain access to, understand, and use information in ways which promote and maintain good health

3 Health literacy – en determinant for sundhed
Lav health literacy forbundet med Dårligere helbred1,2 Flere vanskeligheder ved at håndtere kroniske tilstande Højere dødelighed Flere indlæggelser på sygehus Flere medicineringsfejl Lav health literacy forbundet med Dårligere trivsel Lavere selvvurderet helbred Lav health literacy konsekvenser for Sundhedspraksis Mindre tilbøjelig til at deltage i screeenings- og vaccinationsprogrammer Ringere sundhedsfremmende og forebyggende praksis Lav HL ses især hos: mennesker med ingen eller lav uddannelse, lav socioøkonomisk status, ældre over 75 år og mennesker der rapporterer om lavt selvvurderet helbred 1. Berkman ND, Sheridan SL, Donahue KE, Halpern DJ, Viera A, Crotty K, et al. Health literacy interventions and outcomes: An updated systematic review. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality., Contract No.: 11-E006 2. HLS-EU Consortium: Comparative report of health literacy in eight EU member states. The European Health Literacy Survey (HLS-EU). 2012

4 Health literacy: kontekstafhængig og foranderlig
Borgeren/patienter: Lige adgang til at forstå, vurdere og anvende sundhedsoplysninger Den sundhedsprofessionelle: Kompetencer til at støtte, at borgeren bliver involveret og kan tage informerede valg System/institutionelt niveau: Vurdere hvordan der leveres ydelser, og om der er lige adgang til sunde omgivelser og et effektivt sundhedsvæsen Health literacy can be addressed by building skills and / or simplifying healthcare Developing health literacy = more information increased skills increased confidence healthier lifestyle

5 Health literacy og sundhedskommunikation
Health literacy fokuserer på patientens/borgerens færdigheder Har patienten/borgeren kompetencer til at forstå og omsætte viden og information om sundhed? Er sundhedssystemet tilpasset patientens niveau? Støtter sundhedsvæsenet og uddannelsessystemet patienten/borgeren i at udvikle health literacy? Sundhedskommunikation fokuserer på sundhedspersonalet færdigheder Kan sundhedspersoner kommunikere forståeligt og effektivt med patienter/borgere? Får patienten/borgeren større indsigt, viden og forståelse? Health communication focuses on the skills of the health professional Does the health professional communicate effectively with patients? Does the patient develop greater knowledge? Health literacy focuses on the skills of the patient Does the patient have the skills to understand and use the health information? Does the health system adapt to the patient health literacy skills levels? Do the health and education systems support the patient to develop health literacy skills?

6 Undervisningsform Forelæsninger
Studenterfremlæggelser og gruppeøvelser Udarbejdelse af abstract og poster Forelæsninger og diskussioner på engelsk og dansk Kursusmateriale på engelsk og dansk Samarbejde i mindre grupper Tid til at arbejde med abstract og poster How will you learn on the course? Lectures Group exercises Cooperation with other on abstract and poster Self-led learning Presentations will mostly be in Danish Discussion and course work and course materials will be in English You will have time to study on their own to develop your understanding of health literacy and use in different contexts You will expand your understanding by working with other students in small groups to develop a scientific abstract and a poster (which you can keep after the course!)

7 Eksamensform Individuel mundtlig eksamen, hvor forskellige aspekter af kurset udforskes (grundlæggende begreber og deres anvendelse på enkeltpersoner, familier, lokalsamfund og sundhedsorganisationer) Posteren bruges som ramme How will your learning be examined? Individual oral exam, where various aspects of the course are explored (basic concepts and their application to individuals, families, communities and health organizations. The poster is used as a framework

8 Hvorfor skal du vælge dette kursus
Health literacy er vigtig for folkesundheden og folkesundhedsarbejdet Health literacy er en værdifuld ramme for sundhedsfremmende, forebyggende og rehabiliterende interventioner og praksis AU er førende på området nationalt og internationalt Der er muligheder for tilknytning til forskning på AU og i udlandet WHOs 9th Global conference on health promotion 2016 I Shanghai har 4 fokuspunkter for policy: Sunde byer Fremme tværsektoriel handling og god ledelse af sundhedvæsen Arbejde for social mobilitet Fremme HL


Download ppt "Gill Rowlands Kirsten Vinther-Jensen Anna Aaby"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google