Væksthuse, fotosyntese, lys og farver

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Energi-effektivisering
Advertisements

Lysets Natur Lys og Farver.
Rungsted Gymnasium.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Handler om naturvidenskab
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Scientific Investigation
Afstemning Udvælgelse af ideer til videre arbejde
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Naturfag i spil – 27. november 2013
Lys bølger eller partikler?
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
HTX – teknisk gymnasium
The Fittest will survive
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Fotosyntese og respiration
BILLEDKUNST FARVER.
Inquiry based science education
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
Samfund og teknologi (B-niveau)
Grøn skole. Grøn skole - nationale krav:  Undersøgelse: Undersøg Undersøg naturen omkring skolen. Find ud af hvilke planter og dyr der findes i nærheden.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Og andre klimafænomener
Fotosyntese og respiration
Inquiry Based Science Education - IBSE
Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU
Fra vejledning til biologi c
Biologi i AT.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
STX og idræt. Naturvidenskabelige: Matematik A, Fysik A, Kemi A, Biologi A og Bioteknologi A, Dansk A, Historie A andre kulturfag Samfundsvidenskabelige:
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Agenda 1.Båker 2.Fyr til særlige formål 3.Broafmærkning og passage signaler.
Reklameanalyse Walkthrough.
Fotosyntese.
Farven som form og rum skabende element Lucian Freud.
Mikrobiologisk spil Rapport. De 4 spil: spil 1, explorer:
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Mindsket respiration – En vej til formindsket tab af udbytte?
Introduktion til BeREAL BeREAL – baggrund  Stort fokus på bygningers energiforbrug, men … – Energiforbrug i nybyggeri er højere end forventet.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Computergrafik Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
GANSKE KORT OM KOSMOLOGIENS UDVIKLING FØR 1920: HELE UNIVERSET FORMODES AT VÆRE NOGENLUNDE AF SAMME STØRRELSE SOM MÆLKEVEJEN OMKRING 30,000 LYSÅR.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Hvor smart og grønt er det egentlig? Thomas Mark Venås, sektionsleder, Træ & Miljø Fremtiden er smartere og grønnere - TRÆ.
Del 2 Grundlæggende klimastyring Klimastyringssystemer Styring af temperatur + opgave Styring af lys (gardiner og vækstlys) + opgave Styring optimal for.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
FREMTIDIGE MULIGHEDER FOR STYRET DRÆNING I DANMARK SØREN KOLIND HVID SEGES – PLANTE & MILJØ.
Lysets historie og det hvide lys’ farvespektrum. Hvad er lys? Lys er bølger – ligesom lyd- og vandbølger med de samme bølgeegenskaber Lys er partikler.
Biodynamisk Landbrug Clara, Sidsel & Marie 9. c.
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Lys og Lyd Naturfag.
Festival og fællesfaglige fokusområder
Menneskets forhold til naturen – i samfundsvidenskabeligt perspektiv
Indtast brugernavn og kodeord som er fremsendt i mail.
Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet
Videnskabeligt projekt
IFA, AARHUS UNIVERSITET
De fælles trinmål i naturfagsundervisningen
Fra komfortzone til læringszone
Databehandleraftaler
Future Vejle inspiration
Viborg Kommunes placering i benchmarking-analyser på natur-, miljø- og klima-området Oplæg på fællesmøde mellem det Grønne Råd og Viborg Kommunes Klima-
Energi-effektivi-sering
Figur 1: Den tidsmæssige rækkevidde af regulering med særlig betydning for BF19s “Frozen Policy” scenarie. Lyse områder afspejler tiltag, der er en del.
Præsentationens transcript:

Væksthuse, fotosyntese, lys og farver Anne Appe, pp@mfg.dk Kenneth Bertelsen, be@mfg.dk

Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Biologi og fysik i samspil omkring dataopsamling og databehandling Samfundsfag i samspil med naturvidenskab omkring bæredygtig udvikling inden for bl.a. væksthusproduktion Planternes energiforbrug – energibinding Lys som energikilde Energiforbrug ved drift af væksthuse - energiminimering

Undersøgelse af hypotese Indsamling af data Databehandling Konklusion Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Inquiry-based science education (IBSE) Engage Explore Explain Elaborate Evaluate Problemafdækning Hypotesedannelse Undersøgelse af hypotese Indsamling af data Databehandling Konklusion

Bruger planter alle bølgelænger i det hvide lys til fotosyntese Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Bruger planter alle bølgelænger i det hvide lys til fotosyntese Hvilke bølgelænger/farver absorberes i grønne blade Hvilke bølgelænger/farver reflekteres af grønne blade Hvordan påvirkes fotosynteseaktiviteten af lysets bølgelænge Hvordan påvirkes fotosynteseaktiviteten af lysets intensitet Hvordan påvirkes fotosynteseaktiviteten hvis man kombinerer flere bølgelængder ….. og mange flere spørgsmål! …………

Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse

Eleverne skal være fortrolige med elektronisk dataopsamling Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Eleverne skal være fortrolige med elektronisk dataopsamling

Forsøget skal skærpe elevernes fornemmelse for begrebet variable Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Forsøget skal skærpe elevernes fornemmelse for begrebet variable antallet af variable vigtigheden af kun at variere én variabel ad gangen LED – lys sikrer at man har kontrol over hvilke bølgelænger planterne bliver belyst med

Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Klorofyl a´s og b ´s absorptionsspektrum

Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Blå og rød LED-pære

Blå, grøn, gul og rød LED-pære Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Blå, grøn, gul og rød LED-pære

Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Hvid LED-pære

Fotosyntese med enten blåt eller rødt lys, målt som CO2 –forbrug Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Fotosyntese med enten blåt eller rødt lys, målt som CO2 –forbrug

Fotosyntese i blåt + rødt lys målt som CO2 –forbrug Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Fotosyntese i blåt + rødt lys målt som CO2 –forbrug

Fotosyntese i blåt lys, 4 forskellige afstande, målt som CO2 –forbrug Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Fotosyntese i blåt lys, 4 forskellige afstande, målt som CO2 –forbrug

LED-belysning i væksthuse Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse LED-belysning i væksthuse Eksempel fra Gartneriet PKM , Odense M

Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen Hvordan påvirker farverne i det synlige lys fotosyntesen? Og hvorfor er LED lys interessant i sammenhæng med fotosyntesen og produktion i væksthuse Firmaet Semnatic http://www.senmatic.dk/interesse-omraader?interest=2734 I samarbejde med forskere fra SDU har FioniaLighting fået bevilget 4,0 mio. kr. af Energistyrelsen til et EUDP-projekt”. Thomas Rubæk Civilingeniør fra SDU og projektleder hos Fionia Lighting A/S www.fionialighting.dk Aarhus Universitet Forsker på Aarhus Universitet dyrker salat i mørke rum ved hjælp af LED-lys og vandforsyning. Foto: Connie Damgaard/Aarhus Universitet, Institut for fødevarer Kold College (Gartneriuddannelser) College