Design af brugerflader3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Videregående pc-vejledning
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Formularer (Access, del 3)
Kvantitative metoder
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
SEO PÅ AU.
DIEB-DEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.
Præsentation af Det retoriske kompas
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Rapporter (Access, del 5)
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Funktioner og roller i projekter
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
DIEB13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang(e) og kommende kursusgange Usability-evaluering Overordnede rammer (Determine basics) Øvelser Usability:
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Begrebsmæssig model Interaktionsrum og interaktionselementer Analysedokumentet.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Begrebsmæssig model Interaktionsrum.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Brugbarhedsevaluering Øvelser Effekt af brugbarhedsevaluering (forskning)
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
DIEB12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer og testplan.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Interaktion og usability
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Metoden fælles beslutningstagning
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

Design af brugerflader3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering: ­ Planlægning ­ Forberedelse

Design af brugerflader3.2 Sidste kursusgang Computeren: ­ Hvad er en computer? ­ Enheder: input og output Brugbarhedsevaluering: ­ Formål med brugbarhedsevaluering ­ Aktiviteter i en brugbarhedsevaluering ­ Tidspunkt i udviklingsprocessen ­ Lokalitet ­ Laboratorium Udstyr ­ Deltagere og roller Testleder Bruger

Design af brugerflader3.3 Interaktion Model for interaktion ­ Execution-evaluation Ergonomi Interaktionsformer ­ Kommando ­ Menu ­ Dialog ­ Skemaudfyldelse ­ WIMP (windows, icons, menus, pointers) Eksempler

Design af brugerflader3.4 Model for interaktion Der findes et antal forskellige interaktionsmodeller The execution-evaluation cycle (Norman) er den mest benyttede Centrale begreber hos Norman: ­ The execution-evaluation cycle: Action in the world ­ Affordance The execution-evaluation cycle indeholder syv skridt: ­ Etablering af mål (udgangspunkt for handling) ­ Formning af intention ­ Specificering af handlinger og sekvens ­ Udførelse af handlinger ­ Opfatte systemets tilstand ­ Fortolke systemets tilstand ­ Evaluere systemets tilstand ifht. mål og intentioner

Design af brugerflader3.5 Action in the World Gulf of Execution Gulf of Evaluation Et mål for kvaliteten af et system er: Giver det i “Gulf of execution” mulighed for udførelse af handlinger uden ekstra besvær Giver det i “Gulf of evaluation” mulighed for at forstå systemets tilstand som et resultat af handlinger Virkeligheden Evaluering af fortolkninger i forhold til forventninger Fortolkning af oplevelser i forhold til forventninger Oplevelse af tilstanden i virkeligheden En intention om at handle for at opnå et mål Den sekvens af handlinger, vi planlægger Den faktiske udførelse af disse handlinger Mål (det vi vil opnå)

Design af brugerflader3.6 Affordance I processen med at opdage informationer knyttet til de synsindtryk, vi modtager, spiller åbenbare egenskaber (affordance) en central rolle. Vi ser adfærden for eller vore mulige handlinger i forhold til et system, et objekt eller en hændelse som det, det tilbyder eller tillader (affords): Hvis et system eller objekt tydeligt åbenbarer en bestemt egenskab, så har vi let ved at interagere med det. Hvis egenskaberne ikke er åbenbare, har vi sværere ved at interagere med det. Hvis man har en hammer i hånden ligner alting et søm

Design af brugerflader3.7 Ergonomi Placering af input og output enheder ­ Funktionsorienteret: enheder, som er funktionelt afhængige, bør placeres ved siden af hinanden ­ Sekvensorienteret: enheder bør organiseres på en måde der reflekterer sekvensen hvorpå de bliver benyttet ­ Frekvensorienteret: enheder bør organiseres efter hvor tit de bliver benyttet Kan også bruges til placering af paneler og felter i vinduer Fysiske faktorer Farver ­ Visse farver signalerer implicitte forståelser hos mennesker, f.eks. rød ­ Eksempelvis problemer med farven blå

Design af brugerflader3.8

Design af brugerflader3.9 Interaktionsformer Fastlægger centrale egenskaber ved interaktionen Hvordan udpeger vi et objekt? Hvordan aktiverer vi en funktion? Hvordan indlæses inddata? Hvordan opstilles uddata?

Design af brugerflader3.10 Interaktionsformer: Kommando Brugeren ser intet på forhånd Indtaster og aktiverer en kommando, der skal overholde et bestemt format Interaktionen mellem bruger og system baserer sig på kommandoer Typiske eksempler: ­ Unix ­ Speciel teksteditor (f.eks. vi) ­ Primært henvendt til expertbrugeren Indlæsning af data ­ Eksempel: ændring af forskudsskema. Brugeren taster en lang sekvens af feltnumre og tal ind Fordele:Fleksibilitet Hurtigt for faste brugere Initiativet placeres hos brugerne Let at lave makroer Ulemper:Ringe fejlhåndtering Kræver omfattende træning Fordele:Fleksibilitet Hurtigt for faste brugere Initiativet placeres hos brugerne Let at lave makroer Ulemper:Ringe fejlhåndtering Kræver omfattende træning

Design af brugerflader3.11 Interaktionsformer: Menu Menuer bruges til at organisere information og interaktion ­ Giver styret og kontrolleret dialog ­ For lejlighedsvise brugere Eksempler: ­ Fuldskærmsmenuer med valg af menupunkt ­ Pull-down fra overliggende bjælke i et vindue ­ Pop-up ved tryk på mus ovenpå et objekt ­ Check-bokse eller radioknapper i et vindue eller en dialogboks ­ Links indlejrede i tekst Fordele:Kort indlæring Færre indtastninger Struktur på beslutningstagning Let at understøtte fejlhåndtering Ulemper:Fare for mange menuer Sinker den faste bruger Optager plads på skærmen Fordele:Kort indlæring Færre indtastninger Struktur på beslutningstagning Let at understøtte fejlhåndtering Ulemper:Fare for mange menuer Sinker den faste bruger Optager plads på skærmen

Design af brugerflader3.12 Interaktionsformer: Dialog Interaktion mellem bruger og system som en dialog mellem to personer ­ Simpel og lærenem form, eks. fra Windows (PowerPoint) Mere generelt: spørgsmål og svar dialog ­ Brugeren ledes gennem en struktureret dialog, hvor systemets videre adfærd kan afhænge af de svar, der gives. ­ Bruges over for meget en meget bred og forskelligartet brugergruppe, som ikke kan forventes at mestre kompliceret navigation. ­ Eksempel: pengeautomat eller telefonservice.

Design af brugerflader3.13 Interaktionsformer: Skemaudfyldelse Indlæsning af data struktureret som formular eller skema Eksempel ­ Udfyldelse af standardinformation om en bruger Mest velegnet for faste brugere, fordi feltnavne og indtastningsformater kræver forståelse Fordele:Forenklet indtastning Kræver begrænset træning Nyttig vejledning Ulemper:Optager plads på skærmen Kan være langsommeligt Fordele:Forenklet indtastning Kræver begrænset træning Nyttig vejledning Ulemper:Optager plads på skærmen Kan være langsommeligt

Design af brugerflader3.14 Interaktionsformer: WIMP WIMP er en meget udbredt interaktionsform i dag bl.a. kendt fra windows Består af fire elementer ­ Windows ­ Icons ­ Menus ­ Pointers Kaldes også direkte manipulering Brugeren arbejder på virkelighedsnære repræsentationer af objekter Objekterne kan vælges, og funktioner kan udføres direkte på dem med et umiddelbart synligt resultat Affordance er centralt Fordele:Let at lære Let at huske Fejl kan undgås Understøtter udforskning Høj subjektiv tilfredsstillelse Ulemper:Kræver grafisk skærm og pegeinstrument Makroer er vanskelige Fordele:Let at lære Let at huske Fejl kan undgås Understøtter udforskning Høj subjektiv tilfredsstillelse Ulemper:Kræver grafisk skærm og pegeinstrument Makroer er vanskelige

Design af brugerflader3.15

Design af brugerflader3.16

Design af brugerflader3.17

Design af brugerflader3.18

Design af brugerflader3.19

Design af brugerflader3.20 Andre interaktionsformer Naturligt sprog ­ Havde tidligere stor opmærksomhed, men er efterhånden helt uden praktisk betydning. ­ Kræver som hovedregel megen indtastning og specialiseret sprog. ­ Eksempel: Eliza Udskrivning af data ­ I alle systemer er der behov for udskrivning af data – typisk enten i et vindue eller på en udskrift ­ Denne del af brugergrænsefladen minder i struktureringen om skemaudfyldelse

Design af brugerflader3.21 Brugbarhedsevaluering Planlægning ­ Testplan Forberedelse ­ Genskabelse af kontekst ­ Forsøgpersoner ­ Opgaver

Design af brugerflader3.22 Aktiviteter i en brugbarhedsevaluering When in development process: Exploratory Assessment Validation Comparison Location and equipment Participants and roles Determine basics Plan process Create test situation Interpret data Conduct test Recreation of context Selection of test subjects Design of tasks Test report: Purpose Key questions User profile Test method Task list Context and equipment Test monitor role Data to be collected Report structure Introduction Task solving Data collection Logging Debriefing Transcription of log files Data summary Data analysis Documentation (report)

Design af brugerflader3.23 Planlægning: Testplan Planlægningen dokumenteres samlet i en testplan Testplanen svarer til et designdokument for en test Testplanen bruges til: ­ Strukturering af aftestningen: hvilke dele og hvordan hænger de sammen ­ Aftale- og kommunikationsredskab (internt og eksternt) ­ Fastlæggelse ressourcebehov ­ Fokuserer testen ­ Definerer milepæl i produktets udvikling Indhold: Formål Hovedspørgsmål Brugerprofil Metode (design af testen) Opgaveliste (overordnet i forhold til selve opgaveformuleringerne) Omgivelse og udstyr Testlederrolle Måling (data der skal indsamles) Rapportens struktur og resultaternes præsentationsform Eksempel: Rubin, side Indhold: Formål Hovedspørgsmål Brugerprofil Metode (design af testen) Opgaveliste (overordnet i forhold til selve opgaveformuleringerne) Omgivelse og udstyr Testlederrolle Måling (data der skal indsamles) Rapportens struktur og resultaternes præsentationsform Eksempel: Rubin, side

Design af brugerflader3.24 Genskab konteksten Brugeren: ­ Demografi: alder, køn, uddannelse, social og kulturel baggrund,... ­ Erfaring med IT generelt og med systemet Brugsomgivelsen: ­ Hvor foregår brugen normalt ­ Miljø, personer og ting I denne omgivelse Brugssituationen: ­ Hvilken arbejdsopgave ­ Hvad gør brugeren med systemet ­ Relation til andre personer og opgaver ­ Relevante og realistiske data

Design af brugerflader3.25 Brugsomgivelsen Hvor foregår brugen? ­ Benyttelse af mere avancerede laboratorier ­ Gennemførelse i ”felten” Personer ­ Interaktion og dialog med brugere eller andre personer Ting ­ Udnyttelse af diverse instrumenter til forøgelse af realismen

Design af brugerflader3.26 Opgave: eksempel Spørgsmål adresser der skal benyttes til forsøget: ­ A – ­ B – ­ C – Opret en hotmail-adresse Login (adresse + pasword) Skriv en og send den til … Send en vedhæftet fil til flg. personer: A, B, C Lav en reminder til dig selv om en begivenhed på en given dag Sign/log ud og log ind på B’s adresse Sorter dine efter navn og subjekt Opret en ny folder og indsæt en eller flere s heri

Design af brugerflader3.27 Opgaver Udspringer af opgavelisten i testplanen Repræsenterer virkeligt arbejde med systemet: ­ Beskriver slutresultat ­ Motiverer opgaverne (hvorfor de skal løses) ­ Indeholder aktuelle data og navne ­ Beskriver systemets tilstand ved starten af arbejdet ­ Samler mindre delopgaver i meningsfulde helheder Overvejelser: ­ Forskellige rækkefølge mellem forsøgspersoner ­ Læs op eller læs selv Typiske problemer Vage og uklare Overordnede og generelle Giver for meget hjælp Indeholder jargon som ikke er brugernes Tvinger brugeren ind i et bestemt forløb Kommer i atypisk rækkefølge Typiske problemer Vage og uklare Overordnede og generelle Giver for meget hjælp Indeholder jargon som ikke er brugernes Tvinger brugeren ind i et bestemt forløb Kommer i atypisk rækkefølge

Design af brugerflader3.28

Design af brugerflader3.29 Opgaver: Eksempel Opgave 1: Rapport Det er d. 2 maj Du er gruppeleder og er mødt ind i på afdelingen efter 2-ugers ferie. Du skal i gang med at planlægge arbejdsopgaver for resten af dagen for dig selv, en SSA, og to sygeplejestuderende. Der er to nye patienter på afdelingen. Agnes Winther er ikke selvhjulpen og får i.v. medicin. Casper Hansen er på diæt. a.Placer disse to patienter på afdelingen. b.Skitser arbejdsopgaver for den kommende dag for patienterne Dennis Skov-Sørensen og Doris Pedersen ud fra den information, systemet stiller rådighed. Opgave 3: Stuegang Du er på stuegang med den ansvarlige læge. I står nu inde ved patient Casper Hansen, som er indlagt med besværet respiration og tendens til hævede ben og har taget på i vægt. a.Find de informationer som er relevante at skitsere for lægen. Lægen siger efterfølgende at patienten skal have taget væsketal dagligt, vejes dagligt, samt observeres for ødemer (f.eks. hævede ankler) b.Opret et nyt notat om den kommende pleje. c.Tilføj relevante punkter på arbejdslisten

Design af brugerflader3.30 Præsentation Femte kursusgang i dette modul gennemføres, når alle grupper har været i laboratoriet Aftaler om datoer: 16/9 til 26/9 Femte kursusgang kan afholdes som skemalagt (29/9) Præsentation sidste gang Hver gruppe (ca. 5 minutter): ­ Kort beskrive produktet/systemet og afprøvningen ­ Vise uddrag fra afprøvningen (VHS) ­ Vurdere produktets/systemets brugbarhed