Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Islands økonomi og den islandske krone - Et tilbageblik og et fremblik
Advertisements

Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Lektion 15 Valuta-kurser, -kriser og -politik
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Lektion 14 Penge, rente og økonomisk aktivitet
Betalingsbalancen Et udtryk for et lands økonomiske transaktioner med udlandet over en given periode Hver transaktion giver anledning til to posteringer,
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Lektion 19: Inflationsteorier
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
IS-kurven- Hældning og beliggenhed
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
De Keltiske løvinder Katrine, Caroline og Cecilie.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Grunde til at jeg elsker dig
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Dansk økonomisk politik under et nyt internationalt regime efter 1973
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
AD-AS – Det mellemlange sigt
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig.
Lektion 16 Valutamarkedet
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 24 DØR konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 0.Evaluering af projektforløbet 1.Økonomiske nyheder. 2.Repetitionsspørgsmål 3.Dagens.
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Samfundsøkonomi-8 Uge 17. Gruppedannelse Grupper Vejledningstidspunkter.
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Præsentationens transcript:

Lektion 23: Kapitel 45-48: Økonomisk politik under faste og flydende kurser Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum Opsummering af hovedpointer Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Næste lektion Afløsningsopgave 3

1. Økonomiske nyheder om faste og flydende kurser Rentespænd for interbankrenten på 2 % ift. euroland pga. valutarisiko (tror man = teori): ”Der er stadig en valutakursrisiko, som åbenbart ikke er helt væk endnu” (økonomiprof.) Ved fastkurssystemer er der altid en valutakursrisiko, som kan variere (hvad får den til at variere?).

1. Økonomiske nyheder 2. Stigende renter pga. BB-forværring: ”renten risikerer at stige meget, hvis udlandet for alvor retter fokus på de relativt lave renter i Danmark” http://borsen.dk/webtv?clipid=4240 * Øget rentespænd på lange renter = risikopræmie ift. valutakursrisiko m.m. * Mindre valutaindtjening => højere kort rente for at tiltrække valuta

1. Økonomiske nyheder 3. Euroens kurs: ”Euroen falder i værdi forud [min fremhævelse] for rentemødet og udsigten til yderligere lempelser i den ledende rente fra Den Europæiske Centralbank” Hvordan forklarer vi det, og hvordan forholder det sig til teorien?

1. Andre økonomiske nyheder 1. Er vi på vej ud af krisen? Fremadrettede forventningstal knap så negative (http://politiken.dk/erhverv/article665033.ece) 2. Endnu en tidl. Overvismand Niels Kærgaard: ’kritiserer…underfinansierede skattelettelser og frigivelsen af SP-opsparingen: ’Ingen ved, hvordan det vil påvirke økonomien, vi burde holde os til kendte instrumenter som for eksempel offentlige anlægsarbejder’’

1. Andre økonomiske nyheder Krisen sender lønkrav ned – udsigt til lokale lønstigninger på 3 %. Fælles tillidsmand: "Forventningerne (!) har ikke været særlig store denne gang” Andre nyheder?

2. Repetition Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Er vækst per kapita et godt mål for velstandsudviklingen? Hvad er sammenhængen mellem vækst og indkomstfordeling? Hvordan kan institutionelle faktorer forklare, at der er høj vækst og nul-vækst lande?

2. Repetition 5. Hvordan påvirker en højere opsparings-rate væksten? Hvorfor betyder en højere opsparing ikke en lavere efterspørgsel og dermed også lavere vækst på det lange sigt? Hvorfor fører en højere produktivitet til en højere vækst? Under hvilke forudsætninger gælder det?

3. Dagens pensum 0. Hvad er BB og BAP og KB og sammenhængen? (p. 288-89, p. 414) BAP = BB + KB: Autonome poster = betalingsbalancen (reelt HandelsBalancen) + kapitalbalancen = den kapitalud/indstrømning, der skal til for at sikre ligevægt Fokuserer på KB (helt kort sigt?) Over BAP-linien = tilførsel af valuta (p.g.a. den højere rente). Og omvendt under.

3. Dagens pensum Hvordan påvirker det pengebasen, at der opstår et overskud på betalingsbalancens løbende poster? Den overskydende valuta omveksles til danske kroner og har derfor i princippet en likviditetspåvirkning (p. 424) Hvorfor har det fænomen ingen økonomisk betydning i en dansk sammenhæng?

3. Dagens pensum 2. Hvad sker der i virkeligheden med indkomst, rente, valutakurs og valutareserve ved en ekspansiv pengepolitik under faste valutakurser og fri kapitalbevægelser? Rente ned => kapitaludstrømning => faldende valutareserve => r op (hvilken rente? Hvorfor r op igen?)

3. Dagens pensum 3. Hvad sker der i virkeligheden med indkomst, rente, valutakurs og valutareserve ved en ekspansiv finanspolitik under faste valutakurser og fri kapitalbevægelser? Stigende indkomst, øget import, mindre valutareserve. Den korte og lange rente upåvirket (hvorfor er renterne upåvirkede?)

3. Dagens pensum Hvad er de væsentligste forskelle virkningerne ved en lempelig finans- og pengepolitik med fri kapitalbevæ-gelser ved henh. faste og flydende valutakurser – ifølge Mundell-Flemming (dvs. teorien)? Pengepolitik kun effektiv under flydende valutakurser (p. 424) Finanspolitik kun effektiv under faste kurser (p. 425)

3. Dagens pensum 5. Hvad er Mundell-Flemming modellens forklaring på disse sammenhænge? Ved ekspansiv pengepolitik: Ved flydende valutakurser: lavere rente => øger I og dermed Y kombineret med kapitaludstrømning => deprecieret valuta =>flytter IS-kurven til højre (?) => rente op igen (?) (p. 424) Ved faste valutakurser: lavere rente = > øget kapital udstrømning => støtte opkøb => pengemængde ned (?) => rente op => ingen effekt = impotent (p. 423-24)

3. Dagens pensum Ved ekspansiv finanspolitik: Ved flydende valutakurs: IS til højre => rente op => appreciering (?) => IS til venstre igen (?) = virkningsløs (p. 426) Ved fast valutakurs: IS til højre => rente op => kapitaltilstrømning => øger pengebasen => rente ned igen => øget produktion = virkningsfuld (p. 425)

3. Dagens pensum 6. Hvad er kritikken af Mundell-Flemming ræsonnementerne? Pengemængden ikke konstant Og hvorfor skulle den ekspansive finanspolitik så føre til en rentestigning? Likviditetsvirkningen fra kapitalstrømme uvigtig (se i øvrigt p. 293 og tænk over det)

3. Dagens pensum Den korte rente sættes af Nationalbanken – uafhængigt af pengemængden Uklart hvornår kort/lang rente eller antagelse om perfekt samvariation Y op => Import op – ikke med i modellen

3. Dagens pensum 7. Hvad er der så tilbage? Pengepolitik virker kun under flydende valutakurser (fig. 3, p. 425) Finanspolitik er effektiv både under faste og flydende valutakurser (ny kurve) En fastkurspolitik begrænser finanspolitikken (skal undgå kraftige kapitalbevægelser => problemer med fastkurs)

3. Dagens pensum 8. Hvilke valutapolitiske regimer er der (som I skal kende)? (p. 429) Valutaunion med fælles valuta Fastkurssystem Faste, men justerbare kurser Frit flydende valutakurser

3. Dagens pensum 9. Hvordan kan man løse betalingsbalance-mæssige ubalancer (lav/høj efterspørgsel) inden for ØMU’en (en valutaunion)? Kaldes også OCA-teorien – kan vises v.hj.a. AS/AD-modellen: Mobilitet af arbejdskraft (p. 434) Fuld løn- og prisfleksibilitet (p. 435 – neoklassisk) Finanspolitiske overførsler (p. 435-36) Opsplitning af valutaunionen (p. 436). Bemærk bogen afskriver helt devalueringer (p. 438)

4. Opsummering Valget af valutapolitisk regimer påvirker finans-, penge- og valutapolitik Analyseres med ISLM med en BAP-linie – over linien – kapital(valuta)indstrømning – under – det modsatte Anvendelse af Mundell-Flemming =>

4. Opsummering Flere tvivlsomme konklusioner En central rigtig konklusion, men forkert begrundet: at en fastkurspolitik = den danske politik udelukker en aktiv pengepolitik Inden for en ØMU har man kun finanspolitikken og arbejdsmarkedet til at håndtere ’stød’ fra omverdenen – ingen national pengepolitik eller devaluering

5.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? Sp. mål: 2,3,7,8 og 9 Hvad er det reelt nye ift. tidligere pensum? BAP-kurven OCA-teorien

Næste lektion, d. 24.3., kl. 16.30-18, i fib 15 OBS! DØR’s efterårsrapport, 2008. Kan downloades fra: http://www.dors.dk/sw6188.asp Læs i det mindste: p. 1-9 af resumeet Her sammenfattes p. 27-156 Bemærk og skim: p. 393-413 – kommentarer fra Rådets medlemmer Lidt læsevejledning og om DØR (find teorien!)

6. Næste lektion, 24.3 fra 18.40-? Projektvejledning i fib. 15 – gratis – bestil tid. Jo færre grupper – jo længere tid vil I få (ikke en opfordring  )

7. Afløsningsopgave 3 Selv om I ikke lig S i en åben økonomi, så vil de alligevel samvariere. Endogen betyder bestemt inden for modellen – Y bestemmes endogent – mens det som slet ikke er med i modellen (som X) er exogent. Opsparingskvoten (0,2), som indgår i modellen, er også exogent bestemt.

7. Afløsningsopgave 3 En multiplikator angiver den samlede effekt på indkomsten, som en initial ændring i en efterspørgselskomponent får kumulativt. Når investeringerne falder 5 og Y falder med 8 1/3, så er investeringernes multiplikator 1 2/3.

7. Afløsningsopgave 3 4. Multiplikatoren er mindre med et pengemarked, fordi en del af efterspørgselseffekten fortrænges af en højere rente (øget efterspørgsel giver også øget efterspørgsel efter penge. Hvis pengemængden konstant => højere pris på penge).

7. Afløsningsopgave 3 Modellen er specificeret på en måde, så en øget rente giver en lavere Y. Og eftersom opsparingen er en funktion af Y, så vil en øget rente give en lavere Y, som så giver en lavere S.

7. Afløsningsopgave 3 Pengemarkedet påvirker varemarkedet ved at påvirke investeringerne (en del af varemarkedet). Varemarkedet virker tilbage på pengemarkedet, fordi ændringer i efterspørgslen påvirker efterspørgslen efter penge – ved en given pengemængde Dvs. r ned => I op => Y op => Md op => rente op (ved givet pengeudbud).

7. Afløsningsopgave 3 7. Den transmissionsmekanisme kan svækkes i alle led: Kun signalrenten falder Den korte rente falder, men I reagerer ikke Der er fuld kapacitetsudnyttelse, så I => kun inflation Pengemængden er ikke konstant = ingen rentestigning