Medicin, Århus Universitet - kandidat uddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Advertisements

Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
Diagnostisk Center FORSKNINGSSEMINAR FOR PROFESSORER OG KLINIKLEDELSER 9 Januar 2014 Bernstorff slot Koordinerende professor Peter Garred Centerdirektør.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Eorta Månedsmøde tirsdag d. 27/3.
Prioriteringer & Sjældne diagnoser 11. marts 2007.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Medicinstuderende Hvem er de og hvad kan de bruges til?
FEDME-EPIDEMIEN OG HVORDAN DEN TAKLES I ALMEN PRAKSIS
AULA Tilmelding til kurserne på Kandidatdelen. AULA Tilmelding til selvbetjening på Når eller hvis man allerede er.
9. semester 9. semester studerende med blandede erfaringer 9. semester studerende med blandede erfaringer Ali Ghotbi Ali Ghotbi.
Præsentation af oplæg til hospitalsplan for Region Midtjylland
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Implementering af akutuddannelsen i klinisk praksis
Klinisk Socialmedicin Center for Folkesundhed Ekstern lægekonsulent i Region Midtjylland Kenneth Kibsgård.
Tilrettelæggelse af den akutte behandling
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Organisations- og ledelsesstruktur, DNV-Gødstrup Ekstraordinært, HMU 21. november, 2012.
Velkommen til Hospitalsenheden Vest
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Velkommen Introduktion.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Status for akutuddannelsestiltag til FAM-personale i Region Nordjylland v/ projektleder Dan Fanøe Nilsson, PKA 6. november 2009, Konferencecenteret Koldkærgård,
Hvordan forestiller vi os overskuelige enheder i Masterplanen
Børne-blok/Børnehospital Børneafd Obstetrik/gynækologi? 6.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
”Struktureret klinisk observation”
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Nyt universitetssygehus på vej i Århus
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Udvalg for professionsspor
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Regionshospitalet Randers & Regionshospitalet Grenaa
Fusionsprocessen Neurologi-Fysio- og Ergoterapi 10. juni 2014 JFB.
Status for Skitseprojektet
Om færdigheds- og simulationstræning i urologi
Karrierevejledning på medicinstudiet Berit Bjerre Handberg Sekretariatschef, VUS Anæstesiolog, MPM.
VERSITET RASMUS THØGER CHRISTENSEN INTERNATIONAL STUDENTERSTUDIEVEJLEDER PÅ HEALTH, AU FORSKNING & TALENT AARHUS UNIVERSITET 24. AUGUST 2015 UNI DET INTERNATIONALE.
Ole Mølgaard Overlæge Anæstesiologisk Afdeling Århus Sygehus Kursusleder, akutkurser, Region Midt UDDANNELSE På de nye fælles akutmodtagelse.
Ebba NexøLVS årsmøde 2013 Ebba Nexø LVS-medlem af Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning Professor, Aarhus Universitetshospital Specialeplanen er.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Kenneth Egstrup Formand Kardiologisk Specialeråd Region Syddanmark.
Organisationsændring, lægefagligt bivirkningsnetværk og strategi Afdeling for Forbrugersikkerhed En afdeling i Lægemiddelstyrelsen.
STATUS FOR GENNEMFØRELSESPLAN april Status for gennemførelsesplan Procesplan med ti indsatsområder - 1. halvår Konsolidering af sygehusenheder.
Hvordan forenes sundhedsfagligt arbejde med kvalitetsudvikling? Inspirationen til temaet for Kvalitetsdag 2016 #kvalitetsdag_2016.
Uddannelseansvarlige
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Status på medicinhåndtering Oplæggets omdrejningspunkter
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
MTV af Demens: Organisation
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Fordeling af funktioner blandt de somatiske sygehuse i
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Medicin, Århus Universitet - kandidat uddannelsen Jette kolding kristensen lektor/almen medicin, Institut for Folkesundhed Praktiserende læge ”Lægerne Valdemarsgade”

Studiereform på kandidatdelen af medicin studiet i Århus Visionen:   At lette overgangen mellem studie og arbejdsliv ved at sikre en klar progression gennem semestrene, så de studerende i stigende grad selvstændigt løser deres kliniske arbejds- opgaver. At øge uddannelsens fokus på kommunikation, tværgående patientforløb samt det almene sundhedsaspekt ved at opprioritere kommunikationstræning. Opprioritere almen medicin og psykiatri. At skabe større sammenhæng i fagene ved at organisere fagene i længere, meningsfyldte fagmoduler og samle et fags teori og praksis indenfor samme modul. At sikre de studerendes aktive deltagelse i undervisning og klinik ved at sikre at det er gennemskueligt for de studerende, hvilke kompetencer de skal opnå og hvordan de forventes at opnå dem På baggrund af, at der i 2007 kom en ny basisuddannelse for nyuddannede læger og derefter i 2008 en ny kompetencebeskrivelse for KBU læger, blev det på Aarhus Universitet i 2008 besluttet at iværksætte en reform af kandidat uddannelsen på medicinstudiet. Man ønskede et studie der imødekommer sundhedsvæsenets ændrede strukturer, både hvad angår forskydningerne mellem primær og sekundær sektoren og de markante forandringer, der sker internt i sygehusvæsenet.   Det var blandt andet visionen: At lette overgangen mellem studie og arbejdsliv ved at sikre en klar progression gennem semestrene, så de studerende i stigende grad selvstændigt løser deres kliniske arbejds- opgaver. At øge uddannelsens fokus på kommunikation, tværgående patientforløb samt det almene sundhedsaspekt ved at opprioritere kommunikationstræning. Opprioritere almen medicin og psykiatri. At skabe større sammenhæng i fagene ved at organisere fagene i længere, meningsfyldte fagmoduler og samle et fags teori og praksis indenfor samme modul. At sikre de studerendes aktive deltagelse i undervisning og klinik ved at sikre at det er gennemskueligt for de studerende, hvilke kompetencer de skal opnå og hvordan de forventes at opnå dem

Overordnet struktur for kandidatdelen i ny studieordning.   Den forudgående bachelordels seks semestre UGE 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 1. sem INFLAMMATION (rheumatologi, nefrologi, hæmatologi, gastroenterologi, infektionsmedicin, almen medicin) PROF) 2. sem ABDOMEN (abdominalkirirgi, urologi, onkologi, plastikkirurgi, almen medicin) 3. sem HJERTE-LUNGE-KAR (kardiologi,lungemedicin, thoraxkirurgi, anæstesi, karkirurgi, almen medicin) VALGFRI PROF 4. sem HOVED-NEURO (psykiatri, neurologi, neurokirurgi, opfthalmologi, otorhinolarynogologi, hoved-halskirurgi, almen medicin) 5. sem FAMILIE OG SAMFUND (gynækologi, obsterik, pædiatri, socialmedicin, retsmedicin, klinisk genetik, dermatologi, almen medicin) 6. sem AKUT OG KRONISK (endokrinology, ortopædkirurgi, geriatri, akut medicin, almen medicin) KANDIDATSPECIALE Den efterfølgende kliniske basis uddannelses to halvår De forskellig specialer er samlet i grupper med fælles pensumliste bestående af symptomer, tilstande og sygdomme. Der anbefales lærebøger. Der er ikke udprøvning i de enkle specialer, men en fælles MCQ udprøvning efter 1,2,3,5 semester 5 desuden en OSCE. 4 og 6 sememester mundtlig eksamen med udprøvning i de enkle specialer. Fordeling 6 semester: 20% Almen medicin 40% endokrinologi, ortopæd kir + geriatri 40% hæmatologi, rheumatologi, gastroenterologi, infektionsmedicin, kardiologi,lungemedicin,

Overordnet struktur for professionssporet.   Ekspert og sundhedsfremmer Kommunikator, samarbejder og leder Akademiker Professionel 1. semester Inflammation Færdighedstræning ~ 13 t fokus på obj.us. Klinisk farmakologi ~ 16 t fokus på infl. farmaka Anamnese og journal ~ 8 t Basal kommunikation træning i mindre hold ~10 t Samarbejde med sygepl ~ 6 t Studieteknik ~1 t Intro til kl. forskning ~ 6 t Tavshedspligt og samtykke ~ 3 t (+opgave) Menneskesynet i væsenet ~ 3 t (+ gruppeopgave) 2. semester Abdomen Færdighedstræning ~14 t fokus på kirurgi (grise) Klinisk farmakologi ~ 4 t fokus på abd. farmaka Kollegial feedback ~ 14 t (+ opgave) Primær–sekundær sekt ~ 4 t Karrierevejledning ~ 3 t Forskningsformidling ~ 4 t Organdonationsdag ~ 8 t Screening ~ 4 t 3. semester H-L-K Færdighedstræning ~ 10 t fokus på UL Klinisk farmakologi ~ 10 t fokus på HLK farmaka KRAM ~ 4 t Præhospitalet ~ 2 t Kollegial feedback på egen kommunikationsvideo ~ 10 t (+ tentamen) Motivationssamtalen ~ 8 t Kliniske guidelines og evidens ~ 8 t Patientsikkerhed og kvalitetsudvikling ~ 8 t Dilemmaspil og EPJ ~ 8 t 4. semester Hoved-neuro Færdighedstræning ~ 8 t med fokus på neurologisk us Klinisk farmakologi ~ 8 t fokus på neuro + psyk Kommunikation med psykiatriske pt. ~ 6 t Teamsamarbejde og egen rolle heri ~ 6 t Samarbejde mellem afdelingerne ~ 4 t Specialernes Dag ~ 8 t Valg af speciale emne ~ 4 t Journal club ~ 4 t Forskningsetik, patienter i kliniske forsøg og datatilsyn ~ 8 t Psykiatriloven ~ 4 t Pt. der ikke kan tage vare på sig selv ~ 4 t 5. semester Fam-sam Færdighedstræning ~ 6 t fokus på børn og GU fokus på graviditet og børn Kommunikation med etniske og ikke-danske pt. ~ 8 t Den svære samtale med pårørende og pt. ~ 8 t Samarb. i sundhedsv.~ 4 t Litteratursøgning ~ 8 t Abort og prænatal diagnostik ~ 4 t Omsorgssvigt ~ 4 t Døden (inkl dødsattest og ligsyn) ~ 8 t 6. semester Akut-kron Professor klinikker ~ 24 t fokus på udredningsplan Klinisk farmakologi ~ 8 t fokus på endokrin og akut ISBAR ~ 2 t Mikro(team)ledelse ~ 8 t Samarb med bagvagt ~ 4 t Egenomsorg ~ 4 t Den gode Læge ~ 4 t Autorisationsloven ~ 2 t Patientforsikring, klager og utilsigtede hændelser ~ 6 t

Hvor møder den studerende Almen medicin på kandidatdelen? Semester 1.Inflammation Forelæsninger + symposier +caseundervisning 2. Abdomen Symposier + caseundervisning 3. Hjerte-kar-lunger Forelæsninger 4. Hoved – neuro-psykiatri symposier 5. Familie og samfund 6. Akut Kronisk Symposier 3 ugers kursus med 10 dage i almen praksis Undervisningen tager udgangspunkt i den patientcentreret konsultation

3 uger klinisk ophold i almen praksis Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-12 introduktion praksis symposium 12-15 teori supervision Uge 2 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-12 praksis symposium 12-15 Praksis supervision Uge 3 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-12 teori praksis symposium 12-15 supervision evaluering