- støttet af Egmont Fonden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Børns sociale liv med digitale medier
WHO`s definition af selvmord
UNGES SELVSKADENDE ADFÆRD
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Temadag om undervisningsmiljø
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Torsdag den 2. april, 2009 Jeg har optaget min sidste video Jeg vil ikke vise jer flere.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Oplæg – oktober 2013 V/ Cecilie Fabricius og Allan Skoropa Livslinien
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Center for Selvmordsforskning Travellers I de gymnasiale uddannelser på Fyn (Støttet af Velfærdsministeriet)
Iben Stephensen Børge Jensen Erik Christiansen Lilian Zøllner
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Anonym Digital Rådgivning
Elevernes digitale dannelse
Lone Bojsen og Nicoline Misser UU-Center Sydfyn  Hvad karakteriserer vores unge?  Roller i mentorskabet.
Mental sundhed i skolen
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
”Nå, hvordan gik det så lige i det virtuelle rum i dag
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Hvad er misbrug i praksis?
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Børns omsorgssituation og trivsel
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Center for Selvmordsforskning Travellers i Folkeskolen Sårbare unge med dansk og anden etnisk baggrund (Støttet af Egmont Fonden)
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Disposition Præsentation af emne Mobning
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Unges brug af stoffer i et multi-dimensionelt perspektiv
Hvem, hvad, hvor om mobning
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Spot på æresrelaterede konflikter! Korsør 23. juni 2015
En undersøgelse om Trivsel, rygning, alkohol og stoffer
Børn har ret – ved de det? Hindsgavl, den 21. september 2015.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Ungdomsliv.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Præsentationens transcript:

- støttet af Egmont Fonden UNGES (MIS)TRIVSEL - støttet af Egmont Fonden Lilian Zøllner, Ph.D. og statistiker Børge Jensen Centre for Suicide Research Center for Selvmordsforskning

TAK til Egmont Fonden 129 skoleledere 8502 unge 4019 forældre 305 lærere dataindsamlere alle ansatte ved CFS Lilian Zøllner, Ph.D. og statistiker Børge Jensen Centre for Suicide Research Center for Selvmordsforskning

DATAGRUNDLAG 2002 2007 Elev 5227 (86,7%) 3275 (81,5%) 2002 2007 Elev 5227 (86,7%) 3275 (81,5%) Forældre 4019 (66,7%) Lærere 305 (99,0%) Lilian Zøllner, Ph.D. og statistiker Børge Jensen Centre for Suicide Research Center for Selvmordsforskning

MODEL Belastende forhold Sårbarhed Mestring Tanker om Sociologiske, psykologiske biologiske, kulturelle risikofaktorer Negative hændelser/ problemer Belastende forhold Sårbarhed Mestring Tanker om selvskade Beskyttende forhold Selvskade Lilian Zøllner, Ph.D. og statistiker Børge Jensen Centre for Suicide Research Center for Selvmordsforskning

DE SÅRBARE Center for Selvmordsforskning

DE SÅRBARE Unge, der inden for det sidste års tid har haft alvorlige, personlige, følelsesmæssige eller psykiske problemer, hvor de følte, de havde brug for professionel hjælp Center for Selvmordsforskning

DE SÅRBARE Center for Selvmordsforskning

DE SÅRBARES BOFORHOLD Center for Selvmordsforskning

NOGEN AT TALE MED, NÅR DER VIRKELIG ER BRUG FOR DET HVER FJERDE AF DE SÅRBARE DRENGE HAR IKKE NOGEN AT TALE MED HVER FEMTE AF DE SÅRBARE PIGER HAR IKKE NOGEN AT TALE MED JO ÆLDRE DRENGENE ER, JO STØRRE ER DEN BESKYTTENDE FAKTOR VED AT HAVE NOGEN AT SNAKKE MED Center for Selvmordsforskning

JEG KAN REGNE MED MIN FAMILIE HVIS JEG TRÆNGER TIL HJÆLP NEJ 8 % JO ÆLDRE DRENGENE BLIVER, JO MERE BESKYTTENDE ER DET AT KUNNE REGNE MED FAMILIEN Center for Selvmordsforskning

ALVORLIGE OVERVEJELSER OM SELVSKADE Center for Selvmordsforskning

OVERVEJELSE OM SELVSKADE Center for Selvmordsforskning

- FOR UNGE MED TANKER OM SELVSKADE SUNDHEDSRELATEREDE FORHOLD - FOR UNGE MED TANKER OM SELVSKADE Center for Selvmordsforskning

- FOR UNGE MED TANKER OM SELVSKADE SKOLERELATEREDE FORHOLD - FOR UNGE MED TANKER OM SELVSKADE Center for Selvmordsforskning

FAGLIGE PROBLEMER SOM BELASTENDE FAKTOR FOR DRENGE SAMME SKOLER [4085 elever] 8. & 9. KL 9. KL. FAGLIGE PROBLEMER SOM BELASTENDE FAKTOR FOR DRENGE FRA 2002 TIL 2007 (2,85 til 3,38) Center for Selvmordsforskning

SELVSKADE Center for Selvmordsforskning

SELVSKADE er en handling uden dødelig udgang, hvor en person med vilje [definition] er en handling uden dødelig udgang, hvor en person med vilje foretog sig én eller flere af følgende ting: tog initiativ til handling (fx snitte sig selv, springe fra højde) med den hensigt at skade sig selv indtog et stof udover den foreskrevne eller generelt anbefalede terapeutiske dosis indtog et afslappende (recreational) eller ulovligt stof (drug) som en handling, som personen anså for at ville være selv-skadende indtog et ikke-indtageligt objekt eller et stof Child and Adolescent Self-harm in Europe Center for Selvmordsforskning

11,7 % har skadet sig selv Center for Selvmordsforskning

EN ENKELT GANG 56, 6% 37,7 % FLERE GANGE 43,4 % 62,3 % DRENGE PIGER Center for Selvmordsforskning

DRENGE PIGER HAR IKKE TALT MED NOGEN FØR SELVSKADEN 56,8% 51,5% 56,8% 51,5% Frygt for afslag Frygt for at blive udleveret og mobbet Der er ingen, som kan hjælpe mig Jeg kan ikke hjælpes, for problemet er mig Center for Selvmordsforskning

METODE Center for Selvmordsforskning

38,5 % havde tænkt på at gøre det mindre end 1 time før handlingen Omstændigheder 80 % var hjemme 38,5 % havde tænkt på at gøre det mindre end 1 time før handlingen 9 % havde tænkt på det mere end en måned 28 % var påvirket af alkohol 10 % var påvirket af narkotika Center for Selvmordsforskning

Ønskede at straffe sig selv Jeg ville dø BEGRUNDELSER Jeg måtte bare væk Ønskede at straffe sig selv Jeg ville dø Center for Selvmordsforskning

FORSØGTE AT FÅ HJÆLP EFTER 22% 35% KONTAKT TIL LÆGE 12% 9% DRENGE PIGER FORSØGTE AT FÅ HJÆLP EFTER 22% 35% KONTAKT TIL LÆGE 12% 9% Center for Selvmordsforskning

FALD I BELASTENDE FAKTORER - at være tvunget til seksuelle aktiviteter SAMME SKOLER [4085 elever] 8. & 9. KL 9. KL. FALD I BELASTENDE FAKTORER - at være tvunget til seksuelle aktiviteter - alvorlige problemer med kæreste - rygning - ingen holder rigtig af mig Center for Selvmordsforskning

MESTRING DRENGE PIGER ALKOHOL *** *** SKYLD *** *** BREVE/DAGBOG *** *** SENDER SMS ** CHATTER * * Center for Selvmordsforskning

LÆRERE OG FORÆLDRE Center for Selvmordsforskning

38,5 % kender til elevernes tanker om at skade sig selv LÆRERES VIDEN 38,5 % kender til elevernes tanker om at skade sig selv 30,0 % er blevet betroet en hensigt 18,5 % har viden om selvskade Center for Selvmordsforskning

FORÆLDRES VIDEN OM DERES EGET BARN 35 % kender til deres eget barns sårbarhed 11 % kender til deres eget barn tanker om selvskade 10 % kender til deres eget barns selvskade Center for Selvmordsforskning

F O R E B Y G G E L S E FORSKNINGSBASERET Center for Selvmordsforskning

SIGNIFIKANTE ANDRE Lærere Pædagoger Familie-medlemmer Psykologer Læger Sundheds-personale Præster Familie-medlemmer Kammerater Læger Psykiatere Forældre Nære Venner Lilian Zøllner, Ph.D. og statistiker Børge Jensen Centre for Suicide Research Center for Selvmordsforskning

LIVSREJSEN KAN VIRKE SKRÆMMENDE FOR BEGYNDERE MEN…………… Center for Selvmordsforskning

DEN ØVEDE SKAL SKABE FODFÆSTET Center for Selvmordsforskning