Gunhild Agger Aalborg Universitet Tv-drama og national identitet Folkeuniversitet i Århus d. 29.3.2007
Disposition Fjernsyn og national identitet Nationalt fjernsyns strategier Matador – en klassiker Eventyrhistorisk og biografisk tv-drama Riget – Matador på hovedet Krøniken - opbruddet fra enhedskulturen Ørnen – den internationale nationalitet
Fjernsyn og national identitet 1950-60erne: dannelsesfunktion 1970erne: Opbrud med bl.a. Leif Panduro 1980: ”Et medium, som offentligheden investerer så meget i, skal først og fremmest fortælle noget om, hvordan det er at være dansk i verden i dag” (bjørn Lense-Møller i Levende Billeder april 1980) - identitetssøgende funktion TV som mødested for national identitet og interkulturelle dialoger
Fællesfjernsyn: nyheder og nationale begivenheder Nyhederne kl. 19: 8-900.000 seere i gennemsnit TV-A kl. 21: ca. 700.000 seere i gennemsnit Statsministerens og dronningens nytårstaler: ca. 2 mill. seere Kongehusets begivenheder: do. Sportsbegivenheder: do.
Fællesfjernsyn: tv-drama Generelt: mellem 800.000 og 2,6 mill. søndag aften på DR Ørnen ca.1,3 mill. i gennemsnit Krøniken ca. 2,5 mill. i gennemsnit Forbrydelsen ca. 1,6 mill. i gennemsnit Anna Pihl (TV 2) ca. 1,2 mill. i gennemsnit Forestilinger (1): 835.000
Nationalt fjernsyns strategier Den indforståede strategi: Morten Korch-film Far til fire Den hjemligt-universelle kombinationsstrategi: Gabriel Axel: Babettes gæstebud, Bille August: Pelle Erobreren Matador, Krøniken, Rejseholdet, Nikolaj og Julie, Ørnen Konceptoverførslen Svensson, Svensson / Madsen og Co.
Matador - nationalt 1-24 1978-81 Publikumssucces og anmeldersucces Højeste seertal: 3.6 mill. i 1985 Højeste vurdering: 4,5 på skala fra 1 til 5 Genudsendelser 1984-85, 1989-90, 1997-98, 2006-07 Udgivet på VHS og DVD
Matador - internationalt Eksport til Australien, Canada, Tyskland, Østrig, Spanien, Italien m.fl. Norge: 1987, genudsendt 1999 Sverige: 1988, genudsendt 1990 og 1996
Genkendeligt billede af perioden 1929-47 Mentalitetshistorisk billede af perioden gennem kontrasterende familier og generationer Fortolkning af historien Alvor og humor: historisk realisme og folkekomedie Samklang med yndlingsforestillinger Historisk realisme gennem et humoristisk temperament
Eventyrhistorisk og biografisk tv-drama Gøngehøvdingen 1992 Carit Etlars historiske romaner 1853-55 Bryggeren 1996-97 Guldalderen 1834-87
Matador på hovedet: Riget Genre: Gysersatire Stil: Reportagerealisme Historisk og aktuel spøgelseshistorie Videreførelse af ånden fra Matador: Diagnose af Rigets tilstand
Krøniken Krøniken begynder 1949 Matador slutter 1947 Kontrasterende og parallelle familier Krydsning af arbejds- og familieliv Opstigningstema blandet med køns-, generations- og traditionskonflikter
Krøniken og Matador Nielsen-familien ligner Skjern-familien Kaj Holgers karakter ligner Mads’ Karins karakter ligner Ingeborgs Arbejderfamilierne på Nørrebro ligner Jensen-familien Funktionærfamilien på Bellahøj er ny
Krøniken og opbruddet fra den nationale enhedskultur En vis humor, men behersket Stærke melodramatiske elementer To forskellige perioder Ud fra to forskellige udsigtspunkter: 1970erne og tiden efter 2000 Ulykkelige ægteskaber bliver til skilsmisser Generationsforskelle fører til forskelle i livsstil
Ørnen: fra national identitet til global Globalt nærvær Sted ligegyldigt satellitovervågning mobiltelefon Rodløshed, traumer Hjem = en by på Island
SLUT Hvis I vil vide mere, så se Gunhild Agger: Dansk tv-drama – arvesølv og underholdning, Samfundslitteratur 2005