FAIRSTART. NET/TRAINING, TRANSFAIR OG FAIRSTARTGLOBAL

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Advertisements

TILKNYTNINGSTEORI PÆDAGOGISK PRAKSIS I ARBEJDET MED BØRN
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Elevernes digitale dannelse
Velkommen til GLOBE-programmets introduktionskursus Vi vil bestræbe os på - ikke at stresse ikke at stresse ikke at stresse - men heller ikke at.
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Kultur- og branchestudier
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab

Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Vejlederens kommunikation
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Christian Backer Mogensen, Poul Kjældgaard, Charlotte Jensen and Ming Chen, Akutforskningsenheden, Sygehus Sønderjylland MRSA screening in ED detects a.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Lene Sandholdt & Johan Kulmbach
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Center for Kliniske retningslinjer
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Ved Fællestillidsmand Flemming Andersen og
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

FAIRSTART. NET/TRAINING, TRANSFAIR OG FAIRSTARTGLOBAL FAIRSTART.NET/TRAINING, TRANSFAIR OG FAIRSTARTGLOBAL.COM Erfaringer og refleksioner: FRA FORSKNING TIL LEDELSE OG PROFESSIONSUDVIKLING I OMSORG FOR ANBRAGTE BØRN Workshop: Relationsarbejde i praksis Niels Peter Rygaard npr@attachment.dk . Clinical Psychologist, auth. by DPA, Denmark. ISSPD member

Sig venligst følgende (på skift) til din sidemand/ kvinde! Du skal vide, at selv om: din organisation lige er blevet omstruktureret du ikke er helt sikker på hvad din chef hedder for tiden Og budgettet er blevet beskåret igen Så sætter jeg stor pris på dit engagement i at skabe mening i børns liv! Verden ville være et kedeligt sted, hvis du ikke var til stede på denne vidunderlige formiddag!

FRA EVIDENS TIL PRAKSIS Samspillet mellem de tre grupper – som til dagligt lever i tre kulturer: Omsorgsgivere og deres ledere: Beslutningstagere: Forskere:

UDFORDRINGER i VIDENSOVERFØRSEL Når professionalisering af en kultur sker, opstår der en del udfordringer. F.eks.: - Hvad sker der med en super jysk plejefamilie, der plejer at sige 10 ord om dagen, når de pludselig får at vide, at de skal arbejde systemisk? Eller arbejde ud fra en pædagogisk plan? Hvordan ændrer det fællesskabet? Flytter det autoritet fra indrestyret til ydrestyret? Bliver nærhed en vare? Hvad er “et godt resultat” af en anbringelse? Enhver implementering må hvile på en analyse, forståelse af og respekt for de primære opgaveløsere. Ellers bliver det til utilsigtet kulturimperialisme.

HVAD SKAL OVERFØRES? Et system befinder sig ikke i en historieløs kontekst. Systemisk tænkning er et generelt værktøj til at udvikle sociale systemer, men det skal hvile på en parathed til at lære af de, det anvendes overfor. Læring er en dialog hvor begge parter lærer lige meget, men rummer også en magtdimension, som kan skabe både autoritet og afmagt.

Den systemiske synsvinkel– forskning fra individ til organisation - Det omsorgssvigtede barn: arv, familiebaggrund - Omsorg og nervesystemets udvikling: deprivationsforskning - Relationen mellem barn og omsorgsgiver: tilknytningsteori, barn og behandlers ”interne arbejdsmodel” - Medarbejderens forestillinger om sin rolle i omsorg: ”The organization in the mind” - Medarbejdergruppens dynamik: Hjelholt, Bion, Frankl - Organisationens udvikling: Elliot Jacques m.fl. - Kulturens syn på omsorgssvigtede børn, og dens måde at organisere behandling og omsorg på. “Current problems in diagnostic theory and practice – a systemic approach to cross-scientific terms in the diagnostic Babylon”. Link http://www.clinicalneuropsychiatry.org/pdf/01_rygaard.pdf

Erfaringer i Danmark Tilknytningsforstyrrelse forstået fra forskellige teoretiske perspektiver og afledte metoder

Globalt perspektiv: Romanian German Spanish Italian Portuguese French (& Turkish and Russian, unpublished) WWW.ATTACHMENT-DISORDER.NET

Hvad er forskellen? På god og ringe omsorg? Hvilke forhold bestemmer om en organisation giver god omsorg? Hvilke udfordringer i omsorgsarbejde er globale? Hvilke er lokale? To eksempler: samme normering, samme budget

Eksempel I: pige, 17 år (from the Bucharest Intervention Study 2006) Organisationen er usynlig i samfundet 5 omsorgsgivere pr. 40 børn – hyppige voksenskift i dagen Børnene ligger i senge - altid Kun opgavefokus, intet relationsfokus i arbejdet Forældreløse børn er “Håbløse tilfælde” i kulturen At være medarbejder er “skod” Ledelsen har økonomi/hygiejne fokus. Ingen uddannelse i omsorg

Long term consequences of low quality care and poor organization of daily child care. (From Rutter’s study of orphans adopted from Romania) How many children adopted before age 2 with a problem still had this problem at age 4: ADHD-like behavior: 92 % ”Institutional Autism” behavior: 91 % Stereotypies (repeats meaningless behavior) 71 % Aggressive behavior 69 % Indiscriminate social contact 67 % Self-mutilating 60 % Extreme withdrawal 50 % Sleeping problems 43 % Eating problems 38 % Apathic behavior 21 % In general: delays in physical growth, lack of brain development, unstable CNS function, impaired sensory and motor development, severe delays in emotional, social and cognitive function. Conclusion: intervention should start before age 3.

EKSEMPEL II: PERU Organisationen er meningsdrevet Børnene er en del af lokalsamfundet 5 omsorgsgivere til 36 piger Børnene deltager i arbejdet og har klare sociale roller De er organiserede i grupper med en voksen hovedansvarlig Arbejdet er relationsorienteret KONKLUSION: BUDGET OG NORMERING ER IKKE ALTAFGØRENDE FOR OMSORGSKVALITET – MEN DET ER KULTURENS SYN PÅ BØRN

INDONESISK BØRNEHJEM: 150 PIGER OG DRENGE, 4 OMSORGSGIVERE, ¼ Singapore dollar pr. barn pr.dag. Dagens indhold: at recitere koranen. 6 instruktører oversætter og designer Fair Start og laver to nye sessioner: fra børnehjem til samfund, og oplysning om sex, prævention og kønssygdomme.

Civilisationens vugge? Athen. I Athen forlades ca. 10 spædbørn om dagen. De bliver lagt i en tremmeseng og vendt hver 3. time. Kommer ikke i plejefamilie, vokser op på institution. Skoene tilhører den græske Fair Start leder, som blev forladt af sin mor i 1945 – eneste minde. Hun er stålsat på at ændre den praksis...

VISIONEN: EN TVÆRKULTUREL UDDANNELSE I OMSORG En fælles uddannelse – organisationsudvikling - faglig identitetsudvikling for omsorgsgivere Som open source på internettet Baseret på mening (dvs: frivillige!) Omsorg baseret på et forskernetværk På så mange sprog som muligt Gøre deltagere til meddesignere af egen lokal praksis og organisationsudvikling

FØRSTE TRIN: EU PROJEKTET WWW.FAIRSTART.NET 2008 - 2010

Fair Start 2008-2010 I samarbejde med medieafdelingen på Social-og-sundhedsskolen Århus ansøgning: European Union Leonardo Division, 200.000 Euro. Mål: At teste uddannelsen i praksis: europæiske børnehjem/ familieplejeorganisationer. Opgave: at foreslå kommissionen fælles standarder for uddannelse i arbejde med anbragte børn 0-3 år.

PROJEKT PARTNERE The Danish project group & EU partners and their orphanage/ foster family leaders from: Romania Turkey Spain Italy Crete Austria (project consulting, Die Berater) Switzerland (project consulting, Seedlearn.org)

RESEARCH SURVEY & NETVÆRK: orphans, treatment, the organization of care and outcomes Dr. René Hoksbergen & Kathinka Rijk from the Netherlands, University of  Utrecht, Faculty of Adoption studies. Charles Zeanah of Tulane University, who conducted the Bucharest Intervention Study (moving children from “Hospital” orphanages to foster care families), C. Hamilton-Giachritsis, Psychology at Birmingham Un.,  Robert McCall & Christine Groark, University of Pittsburgh, Office of Child Development. Mary Dozier, Delaware Un. (foster family attachment studies and training), Annika Melinder, Child Psychology Department, Un. of Oslo. Sheyla Blumen, Psychology Dpt. Of Universidad Pontifica Catolica in Lima, Peru, Jorge Barudy and Maryorie Dantagnan from Spain/ Chile (children exposed to violence), Michael Rutter group, Marinus van Ijzendoorn, Kamikado Kazuhiro Nagano University, Rukhsana Saddul, Pakistan, Marie Gramstrup, Århus, Patricia Crittenden USA, etc.etc.

TYPER AF FORSKNING Tidlig stimulation og hjernens udvikling Relationsadfærd, tiknytning og børns udvikling (Dozier m.fl.) Intervention og uddannelse børnehjem/plejefamilie (McCall) Samarbejds/ Organisationsudviklingsforskning: Leadership Equity – effektivitet er et produkt af relationskvalitet (Klaus Falkenberg) Emergent Organization – organisation opstår som summen af lokale dialoger (Ralph Stacey) The Requisite Organization - de nødvendige niveauer i et hierarki og deres arbejdsdeling (Elliott Jacques) Artikel om projektet: http://www.clinicalneuropsychiatry.org/pdf/02_rygaard.pdf

Hvad siger brugerne: om faglig identitet? It was useful even for us. I know better ways to express myself. I can see how our past experiences have changed the way we perform our professions. Our institution has changed, too. Our task and responsibility increased. We were somewhat like a cleaning staff. Or, It seemed to me like this. But now, I feel like a qualified staff”.

Om samarbejdet: "This session helped a lot to organize the relationships among the caregivers, group leaders, social service and the director. For the first time we listened to their ideas on the training and the staff. For the first time, our director spoke with us face to face and told how satisfied he was. To belong to a place was very nice. A part of this was children."

Om børnenes udvikling "I had a kid. He was always shaking his head and licking his hand’s back. I guessed he had a mental retardation. Because, I had seen such children before. I used more the techniques that I learnt through this session on this kid more often and elaborately. Now, he is sitting and he does not lick his hand and swing all the time”

Om læringsparathed "The changes on my children were noticed mostly by their teachers. The teachers told me that my children were more participatory in the classroom. They were only 4 years old when I applied the techniques in the session but the effect seemed to last longer. One day, their teacher told me that he would think that the children at the institutions would have problems in communicating with others but these students were like the other students that lived with their parents. I was very proud of that and told her that she were right, we were a family."

UDVIKLINGER/ANVENDELSER AF Fair Start 2012-14 EU PROJEKT TRANSFAIR I GANG: ØSTEUROPA OG DANMARK Der udarbejdes to forskellige versioner via input fra tværfaglige fokusgrupper: een for institutioner og een for plejefamilier. Videoklip er velkomne! På grund af efterspørgsel udenfor EU har frivillige forskere og professionelle i 3. verden oversat en række sprog ulønnet: WWW.FAIRSTARTGLOBAL.COM (dansksproget side): Amhari, Arabian, Brazilian Portuguese, Bulgarian, Catalan, Danish, English, French, German, Greek, Hungarian, Indonesian (Bahasa), Italian, Japanese, Latvian, Luo (Uganda), Burmese and Karen (local Burmese dialect), Persian (Farsi), Polish, Romanian, Russian, Simplified Mandarin Chinese, Spanish, Swahili, Thai, Traditional Chinese, Turkish, Urdu, Vietnamese. Det globale projekt er finansieret af private såsom Grundfos, og brugernes frivillige indsats. Bidrag er velkomne.

Instruktøruddannelser, effektstudie, netværket TILSYNSFØRENDE FOR PLEJEFAMILIER I DANMARK, ADOPTION CENTER ÅRHUS, SENIORER UDEN GRÆNSER, UDSENDTE SEMINARIESTUDERENDE, ATHEN, CHILE, INDONESIEN. DELTAGERE I TRANSFAIR INSTRUKTØRUDDANNELSE: POLEN, LETLAND, BULGARIEN, RUMÆNIEN, TYRKIET, (RUSLAND? KINA?). DIALOG MED VIAUNIVERSITY: LAV EN INTERNATIONAL MASTER I PÆDAGOGISK ORGANISATIONSUDVIKLING MED DELTAGERE FRA 3. VERDENS LANDE – DE TÆNKER OVER DET. Robert McCall og Christine Groark Pittsburgh University vil gerne lave effektus. Infant Mental Health Journal temanummer: orphan research, policies & caregiver education.

Relationer ud fra tilknytningsteori Gud giver Adam starthjælp Glasmaleri – gave fra rumænsk børnehjem

WORKSHOP Hvad er “en relation” teoretisk set? Hvad er”relationsarbejde” i praksis? Hvad er relationsarbejde i et tilknytningsteoretisk perspektiv? Eksempler fra træningsprogrammet.

2 x 5 minutter med din sidemand Hvad var din fødselsvægt? Hvem tog sig af dig dine første tre leveår? Hvad er det første tab/ skift/ adskillelse fra en voksen du kan huske? Hvordan reagerede du? Hvad gjorde voksne for at hjælpe dig over det? Hvordan er det blevet medbestemmende for din arbejdsmotivation i dag?

Relationsarbejde: Fra forskning til praksis

www.fairstart.net/training Læg forskning i en gryde og lad det simre ved svag varme, indtil essensen er kogt ind til: En internetuddannelse for personalegrupper. Gratis Indbydende Letfordøjelig Som aktiverer deltagernes egen ressourcer og giver næring til dialogbaseret fagudvikling

Program design – brug af sitet www.fairstart.net/training vælg sprog. “Handbook for leader and instructor” , klik for PDF. Leder og instruktør samarbejder – leder er ansvarlig for uddannelsesrammer - instruktør for sessioners gennemførelse og opfølgning i hverdagen mellem sess. Leder: Secure Base Scorecard to assess staff motivation, relations and attitudes prior to start and after education. Instructor: Secure Base Scorecard to assess daily care practices and routines before and after program. I dialog sætter leder og instruktør 3 mål for udvikling af samarbejde, og tre mål for pædagogiske praksisforbedringer i arbejdet.

INTRO FOR MEDARBEJDERE Leder og instruktør præsenterer samarbejds/pædagogiske mål. Programmet bruges på arbejdspladsen i to-tre timers personalemøder. Hver session demonstrerer først teori og kvalitetspraksis, derpå sættes en ramme for personalets dialog om praksis til næste gang. Mellem sessionerne arbejdes med video. Hele programmet tager 1-2 år Teknisk udstyr: fremviser (TV/projektor med lyd), Et rum til at arbejde i.

Indhold og progression Sessions 1-15 Egen viden om omsorg, tab og tilknytning i interviews. Tilknytningsteori. Tilknytningsbaseret omsorgsadfærd. Forståelse af børns adfærd som reaktioner på tab. Hvordan man kan møde hhv. afvisende, ambivalent og desorganiseret adfærd professionelt.

Indhold og progression Intro til Hospitalsmodellen – erstatte værdier og praksisformer fra denne med egne værdier. Designe stimulation af spæde/småbørn. Skabe familielignende grupper, design for dialog om optimal vagtplan, at hvert barn/ gruppe får hovedansvarlig voksen over lang tid. Udvikling af gruppeidentitet/ relationer mellem børnene.

Indhold og progression Understøtte udvikling af basale funktioner for læring (koncentration, genkendelse, fordybelse,etc.) Plan for nedbrydning af isolation i lokalmiljøet. Evaluering af institutionens udvikling via programmet, fremtidige initiativer.

INFO EU Project site: www.fairstart.net To open training program: www.fairstart.net/training Om projekterne på dansk med: Litteratur, artikler, videoer: www.fairstartglobal.net Global Orphanage – general problems in orphan care: www.globalorphanage.net click “video”, choose language, choose between 4 tutorials. For program use, project description, research and EU recommendation papers please mail: npr@erhvervspsykologerne.dk Video: Rygaard about attachment and orphan care on Youtube: http://www.youtube.com/results?search_query=la+teoria+dell%27attaccamento+rygaard&aq=f eller bare søg på ordene “rygaard attaccamento”

Next step: The Global Project 10 – year project based on voluntary work, aimed at spreading the Fair Start program use globally by training instructors. A second project, Fair Trans, is now running for implementing Fair Start use in Eastern Europe. Third World: Fair Start is now standard education for all staffs in 8000 Indonesian orphanages. A new homepage will appear in 2012-13 for more languages. Fair Start is currently being translated to 16 languages by researchers, professionals and Translators Without Borders: Chinese, Bahasi, Bulgarian Arab, Latvian, French, Russian, Ethiopian, Indonesian, Polish, Brazilian Portuguese, Thai, Burmese and Karen, etc. Various funding, so far 30.000 Euro from Danish Grundfos. www.globalorhanage.net , click “video”, choose your language and watch one of 4 tutorials. For instructors training, please contact npr@attachment.dk