Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Advertisements

Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Læseteori på femten minutter
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvad er op og hvad er ned?.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Faglig læsning Dagsorden
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
De sidste undervisningstimer
Tekst: Ludvig Holstein, 1903
Grammatik hvorfor og hvordan?
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
?.
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Engelbert H – og den sidste chance
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hans eller sin?.
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Folkeskolens afgangsprøve
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Uge 7 Unge og seksualitet.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Litteratursiden / anmeldelser / analyser / boglister / temaer / forfattere / klassikere / læseklubber / debat Litteratursiden er bibliotekernes website.
Litteratursiden Litteratursiden er bibliotekernes website om litteratur. Litteratursiden er for dig, der vil inspireres til gode læseoplevelser, blive.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Et mærkeligt skib.
Lyrik Lyrik kan noget som prosa ikke kan. På meget kortere tid, med meget færre ord, kan lyrik sige noget om væsentlige sider ved den menneskelige tilværelse.
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Intro - novelleforløb.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Læsning.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Kortfilm Et overblik.
Dagsorden Hvad har vi arbejdet med?
Brev At skrive et brev.
Analyse af noveller.
Torsdag d. 30/10 Dagsorden: Hvad er billedsprog? Spørgsmål/opsamling på film/resume. Talemåder/vendinger. Søge på nyhedssider – finde overskrifter hvori.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Billedsprog – Fortsættelse…
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Stormen på bastillen.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
Litterær artikel. Genren litterær artikel  Læs om genren her:
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Gud er for dig Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
Den gode tone Lse.
Essay.
Livsuret Minderne smiler her, mens vi synger om det nu, der bli´r,
577_Med en evig kærlighed 1, S1
Den gode tone Lse.
Hvad er en Feltrapportage?
Herre, vi vil stille mindes dine ord, dele dine gaver
Grundbog til DANSK i grundforløbet
Præsentationens transcript:

Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet” Gruppeopgaver Opsamling

Billedsprog Sammenligning: Når realplanet sammenlignes med billedplanet. Typisk ved hjælp af bindeordene som eller ligesom, fx "jeg er frisk som en fisk". Metafor: Man taler om en metafor når billedplan og realplan forbindes uden bindeord. Et ord fra en bestemt sammenhæng bruges i en anden og tilføjer ny betydning: ”Han var iskold foran målet”

Symbol: Når noget kun optræder som realplan i en tekst, så læseren selv må reflektere sig frem til billedplanets dybere betydning. Hvilket begreb minder det om? Fx hjertet som symbol på kærlighed, en due som symbol på fred I Jesper Wung-Sungs noveller?

Gruppeopgave Linje 1-12 Som hvis en stor, sort sky var kommet rullende og havde dækket den ellers helt klare, blå himmel. Og de vidste, at lige meget i hvilken de stak i rend, så ville de blive pjaskvåde. På denne måde så de den komme dem i møde. Læs i grupper de første to sider i novellen ”Hovedet”. Skriv ned hver gang i møder billedsprog. Bestem, hvilken type billedsprog, der er tale om.

Omskriv teksten Skriv den første side om: kun realplanet. Ét ord eller hele sætninger. 2 og 2. Mødes i gruppen efterfølgende. Sammenlign resultater. Nødvendigt at forstå og tolke på sammenligninger/metaforer/symboler Fx: Drengene blev stående som gazeller.

Klassediskussion Hvad bruger man billedsprog til? – Hvad gør det ved teksten? Hvad gør omskrivningen ved teksten og læseoplevelsen? Er det en god idé, at en forfatter som Wung-Sung anvender billedesprog?