Aarhus School of Business
Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder i den nye økonomi Midler: Uddannelse, forskning, innovation Vigtigste aktører til at opfylde strategien -Universiteterne -Forskningsbaseret uddannelse og innovative universiteter -Partnerskaber på tværs af Europa – sammenkoble universiteter, forskere, studerende i nye tværfaglige projekter / communities 2 The Knowledge Triangle ---> Research Innovation Higher education <--- Transforming Europe
Aarhus School of Business Trængsel på gangene i DK universiteter Politisk dagsorden i DK Mål inden % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse 50% af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse Universiteterne skal have verdensklasse : Mindst ét DK universitet i top 10, EUROPA (THE-QS) 2010 optaget på de danske universiteter har været rekord højt ( ansøgte) Alt peger på stort behov for stærke uddannelsesinstitutioner og forskningsbiblioteker med brede servicetilbud til uddannelse og forskning i de kommende år! 3
Aarhus School of Business 4 1.Bølge 2.Bølge 3. Bølge 2007:Horisontale fusioner - Fra 12-8 universiteter + Integration af sektorforsk. - 7 professionshøjskoler er dannet :Vertikale forandringer Fokus på: - Administrative forandringsprocesser - Opgavesplit – central/decentral – backoffice/frontoffice - Organisationstilpasninger og sammenlægninger :Horisontale og vertikale strukturændringer -Faglig udviklingsproces – institutter/centre -Organisering – central/decentral / driftscentre -Tværfaglighed – tværgående centre – virtuelle samarbejder Hvordan bliver forskningsbibliotekerne placeret organisatorisk og opgavemæssigt som konsekvens af den 3. bølge? Identitet, profil og opgaveportefølje skal nytænkes! Fusionsbølgerne raser over landet ….
Aarhus School of Business Transformation fra fortids forskningsbibliotek til… 5
Aarhus School of Business Fra 9 fakulteter 4 (2010/11) Fra 27 biblioteker ? En ny fælles identitet ? En ny fælles opgaveportefølje ? Nye roller ? Behov for nye kompetencer ? og Ny organisering ? Eksempel – Konkrete forskningsbiblioteker under transformation
Aarhus School of Business Mit bud på fremtidig organisering af et moderne forskningsbibliotek / andet bibliotek … 7 ”a library is successful if it serves the needs and priorities af its host institution, whatever these may be…” Kilde:
Aarhus School of Business Forslag til generisk organisationsmodel