SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS SERVICE DESIGN Forskellige typer af services.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
THE PIXIE BOOK VERSION OF MEDIA TECHNOLOGY Carsten Corneliussen, strategix.dk ©
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Brugerdreven innovation hos Coloplast INSIGHT konference 2006
Drivhuseffekten The greenhouse effect Klima og drivhuseffekt
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
MAXIFUELS: Second generation bioethanol technology Birgitte K. Ahring.
Aarhus School of Architecture Denmark Service design Undervisningsforløb, efteråret 2012 Kirsten Bonde Sørensen Designer, MA, Ph.D. Hvad er design? Kirsten.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
1 Skal man forvente loyalitet, hvis det ikke en labrador man sælger til? Søren Vammen, CEO DILF DBTA Konference København 25. Januar 2012.
Astonishing Theremin Grp. 435, Med.Aau.. Agenda Præsentation Produkt Test Konklusion.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
View Procedures Trigger og Function Jesper Tørresø DAB1 E07 1. november 2007.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS ONSDAG D : VISUALISER OG ANALYSER JERES INDHENTEDE DATA.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Enterprise Strategy Program
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Designprocess Linnea Jacobsen 1. semester Uge 37 mandag 9. – søndag 15. september 2013.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
An IP Strategy comprises
Structure and Organization in Interpretation of Literature Essays
The Nested Splat! Series
Præsentationens transcript:

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS SERVICE DESIGN Forskellige typer af services

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS DAGENS PROGRAM: 1. Intro til service design 2. Forskellige typer of services: præsentation – feed back fra studerende 3. Opgaver 4. Opsummering

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS HVAD ER SERVICE DESIGN ?

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS HVAD ER SERVICE DESIGN? ”Service design drejser sig om at forstå, at produkter ikke længere er det væsentlige parameter, men at det handler om et udvidet perspektiv.” (Bechman, 2010, 12). ”Service design helps to innovate (create new) or improve (existing) services to make them more useful, usable, desireable for clients and efficient as well as effective for organisations. It is a new holistic, multi-disciplinary, integrative field.” (Stefan Moritz, 2005 in Stickdorn & Schneider, 2011).

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS HVAD ER SERVICE DESIGN? When you have two coffee shops right next to each other, and each sells the exact same coffee at the exact same price Service design is what makes you walk into one and not the other

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS HVORFOR SERVICE DESIGN ?

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS HVORFOR SERVICE DESIGN? -Produktmarkedet er tilfredsstillet -Sværere at differentiere sig på produkter -Serviceydelser understøtter konkurrencen mellem de fysiske produkter

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 5. HVAD ER SERVICE DESIGN ?, BEGREBER OG EKSEMPLER

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS FORSKELLIGE TYPER AF SERVICES: 1) Service som markedsføring 2) Service som Product Service System (PSS) 3) Service med frontstage & backstage 4) Service i en service virksomhed 5) Service som ressource sharing

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 1. SERVICE SOM MARKETING / SERVICE MARKETING Markedsføringen er indbygget i serviceydelsen og foregår i afviklingen af servicen ”Your service is your marketing” (Live Work) ”Not the best promise, Not the cleverest copy. Not the Big Idea or the biggest budget. The best experience wins” (Bill Hollins)

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 1. SERVICE SOM MARKETING / SERVICE MARKETING Markedsføringen er indbygget i serviceydelsen og foregår i afviklingen af servicen Effektivt service design virker bedre end aggressive salgsstrategier og dyre reklamekampagner Service design skaber værdifulde og positive oplevelser for kunderne, stærke relationer Service design er derfor mere effektivt end traditionel markedsføring Service ydelser = Langvarige relationer med kunderne Rentable virksomheder = stærke relationer til kunder + formår at holde dem stærke = anbefalinger

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 1. SERVICE SOM MARKETING / SERVICE MARKETING Os med TDC har adgang til over 18 millioner Musiknumre -også på mobilen. Er du TDC kunde, kan du fylde hele din mobil med musik Fra tdc.dk/play uden at det koster dig ekstra Mund til mund Marketing, Stærke relationer/community

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS SERVICE SOM MARKETING / SERVICE MARKETING Eksempel: TDC -Individualisering af service, forstå kunderne, behov, krav, forventninger -Involverer kunder i både udviklingen og afviklingen af servicen - TDC Play

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 2. PRODUCT SERVICE SYSTEM (PSS) When a firm offers a mix of both products and services. "a marketable set of products and services capable of jointly fulfilling a user's needs” (van Halen, te Riele, Goedkoop)

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 2. PRODUCT SERVICE SYSTEM (PSS)- ET EKSEMPEL? butikker i 39 lande, åbner 6 nye butikker dagligt!

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS When a firm offers a mix of both products and services.

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS ”Make you own drink” – guide til hvordan man bestiller: dvs. en Starbucks terminologi eks: ”for here, grande, skinny vanilla, extra-hot, latte” = 45 cl espresso med ekstra varm skummetmælk og sukkerfri sirup med vanillasmag, serveret i et keramikkrus beregnet på indtagelse på stedet. Individualisering, men samtidig både en sikring og effektivisering af service.

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 2. PRODUCT SERVICE SYSTEM (PSS)- ANDRE EKSEMPLER? Årstiderne Hjem Is Bogklubber Lauritz.com Diverse abonnementer ???

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 3. SERVICE MED FRONTSTAGE OG BACKSTAGE Et holistisk perspektiv

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS En veldesignet service kan give en bedre brugeroplevelse, men også øget effektivitet, konkurrencefordele og i sidste ende en bedre bundlinje set fra et forretningsmæssigt perspektiv.

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 3. SERVICE MED FRONTSTAGE OG BACKSTAGE - EKSEMPEL

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 3. SERVICE MED FRONTSTAGE OG BACKSTAGE - EKSEMPEL Rejseselskaber Restauranter Barer Supermarkeder Byggemarkeder Busselskaber Biografer etc

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 4. SERVICE I SERVICE VIRKSOMHED En virksomhed kan differentiere sig i serviceoplevelsen

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 4. SERVICE I SERVICE VIRKSOMHED

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 5. SERVICE SOM RESSOURCE SHARING

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 5. SERVICE SOM RESSOURCE SHARING – ET EKSEMPEL

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS GENERELT OM SERVICE DESIGN Service design is not a new specialist design discipline. It is a new multi-disciplinary platform of expertise (Stefan Mortiz)

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 3. OPGAVER / THIS IS SERVICE DESIGN THINKING

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS 5. HVAD ER SERVICE DESIGN ?, BEGREBER OG EKSEMPLER

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS OPGAVE Beskriv en service ved hjælp af nedenstående fem perspektiver: User centred Co-creative Sequencing Evidencing Holistic Hvilket perspektiv giver det mest udfoldede indblik?

SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS OPGAVE Beskriv en serviceoplevelse og anvend de nedenstående fem perspektiver: User centred – put the customer in the centre of the service design process Co-creative – integrating the stakeholders of a service into the process of designing it Sequencing - visualise the service as a stage play or a movie Evidencing – make the intagible tangible (e.g. Like the folded toiletpaper) Holistic – keep the big picture Hvilket perspektiv giver det mest udfoldede indblik?