AF: SIGURD, LOUISE OG QVIST

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livets Ord November 2008.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Religion og politik i Tyrkiet
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Livets Ord April 2012.
At være magtesløs med den magtesløse
Følelsesmæssige reaktioner efter at have fået en hjertesygdom
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Alveisme Alevi-bektashisme.
Velkommen Teknologi historie – 3. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: At arbejde Begrebsorienteret™ 3. Det er ikke (altid) dig der er.
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Findes det onde? Billederne er taget af Marcel Cohen.
Bjergprædikenen – kongens frihedsbrev til dig

Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
Ungdomsvelsignelse Søndag d. 24. marts Evangeliet i en nøddeskal Joh 3,16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver,
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
En menighed, der søger enhed
Vokse gennem venskab!.
Introduktion til Kongen og hans Rige
skyld og skam hos den ramte familie
Kate-QUIZ-mus.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Ondskab
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Alevisme.
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Oplysningstiden - Det oplyste menneske.
Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik og poetisk realisme
Sammenligningsspejle
Østens religioner og kosmologi – forskelle og ligheder Samsara (Hind. + buddh) Det kosmiske spiralkredsløb 1.
Livets Ord November 2015 ‘At de alle må være ét’ (Joh 17, 21). Kommentar af P. Fabio Ciardi OMI.
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11.. Lukas 11:1-4 Og det skete, da han var et sted og bad, at en af disciplene sagde til ham, da han holdt op med at bede:
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Med Jesus i bønnens skole Lukas 11. Del 2. ”Fader vor” Bønnens struktur -Nærvær -Tilbedelse -Guddommelig retning -Fysiske -Moralske -Åndelige Begynd med.
314 – Gud, dine hænder 1, S1 Gud, dine hænder rører ved mit hjerte dit åndepust er livet i min krop. I græs og blomster mærker jeg dit kærtegn i hyldens.
MU104_Mester og Herre 1, S1 Mester og Herre, Frelser og Gud, lad Dine børn være ét. Bind os nu sammen med fredens bånd. Fyld os med Din kærlighed.
477 – Der går gennem verden en hinkende dans 1, S1 Der går gennem verden en hinkende dans om guldkalvens glitrende flanker, og de, der beruser sig blindt.
‘Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig’ (Matt 25,40). Livets Ord April 2016.
Du blev skabt til lighed med Kristus Det målrettede liv 4. del.
Nadver 1, S1 Indbydelse: Lad os rejse os og modtage indbydelsen til Herrens nadver. Menigheden rejser sig Jesus sagde: ”Jeg er livets brød. Den, der kommer.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Islam Sarah og kristian.
De fem søjler Islam.
Pilgrimsvandring.
Paulus’ Brev til Efeserne Evangeliet om Kristi ubegribelige rigdom
ISLAM Ritualer i Islam.
Se, nu stiger solen af havets skød,
Samspil mellem krop, træning og trivsel
Halleluja dødens magt er brugt 1, S1
001 - O, gid med tusind tungers magt 1, S1
066_Jesus, Frelser og befrier 1, S1
Livets Ord April 2018.
Livets Ord Februar 2018.
Vi vil leve – vi vil elske
Præsentationens transcript:

AF: SIGURD, LOUISE OG QVIST SUFISMEN AF: SIGURD, LOUISE OG QVIST

HISTORIEN Retning inde for islam Sufierne (de som bærer uldkappe) Skyldes en overlevering af en tidligere slavinde , Rabi’ah al- Adawiyah (død 801) fra Basra I Irak Kærlighedens dimension Reaktion på de ortodokse teologer – adskillelse mellem Allah og skabelsen

DET CENTRALE I SUFISMEN Kærligheden til Gud og oplevelsen af Guds kærlighed Eftertragtede mål beruselsen – der findes ikke noget andet end den elskede Målet  udslettelse af ens fysiske jeg (fana) gennem årelang indøvelse af sjælen.

HVAD ER EN SUFI? En muslim, der udøver islamsik mystisk. Sufien praktiserer sin troskab til Gud ved indviduel hengivenhed, askese og særlige ritualer og håber på at opnå en enhed med Gud via sin specielle praksis Vores virkelighed (zahir) er skabt af Allah – derfor ikke en ond verden men bedragerisk I al sin flygtighed. For at udslette jeg’et(fana) er det nødvendigt at benytte forskellige ritualer

DHIKR – SUFISMENS PRAKSIS Dhikr er et ritual for at finde ihukommelse Dhikr udføres for at finde og blive et med gud Dhikr udføres ved at gentage guds navne eller trosbekendelsen imens man bevæger sin krop rytmisk og dermed opnår en trancemæssig tilstand og får en religiøs oplevelse. De tyrkiske sufier har fået tilnavnet de dansende dervisher på grund af den centrale rolle den rituelle dans spiller i deres ihukommelse af Gud. Under dansen drejer de sig dels omkring sig selv dels omkring deres sufimester. http://www.youtube.com/watch?v=7hY9PkZBvOo&feature=play er_embedded

DE TRE VIGTIGE TEMAER 1) Idealet om den uindskrænkede kærlighed til Gud 2) En holdning af foragt for både denne og den kommende verden, der begge forstyrrer og bortleder opmærksomheden fra det centrale, den trancedente (det, som ligger uden for den menneskelige erkendelses grænser) Gud 3) To former for kærlighed – ædruelighed og beruselse

KÆRLIGHEDEN TIL GUD Kærligheden til Gud og oplevelsen af Guds kærlighed  målet er beruselsen Den elskende blindes fuldstændigt af Gud og oplever at der ikke findes andet end den Elskede (Allah). Jeg’et søger I ”det første stadie af kærlighed” nydelse af sin genstand – udviskes Udslettelse af ens fysiske jeg (fana)  ”selvets forsvinden” eller ”at blive ét med Gud” Ædrueligheden  mest fortjenstfulde stadie: det bliver igen muligt at skelne mellem Gud og menneske. Fornuft og selvbeherskelse