- Cyklens teknologiske udvikling -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dorte Færgemann Master i sundhedspædagogik
Advertisements

Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
DJEEO Education DJEEO Education – En undervisningsplatform baseret på fysisk aktivitet, IT og samarbjede, som kan bruges i alle fag.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Torsdag den 2. april, 2009 Jeg har optaget min sidste video Jeg vil ikke vise jer flere.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Ikke-motoriserede transport former
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Diabetes – en sygdom i vækst
Idræt - også for sindslidende
Hvorfor cykling? Livskvalitet og glæde Frisk luft motion og sundhed
Trafikpolitik - Søgårdsskolen
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Argumentationsformer
Bæredygtighed… Og transport.
Transport og transportudfordringer
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
Vores ide er opladning af batteri i sko
ENERGI- OG MILJØCENTRET VI BESØGTE ENERGI- OG MILJØCENTRET ODENSE.
Energi - sko.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Rambla – Verdens længste Scene Hvad er det for et projekt? Hvad sker der nu? Hvad sker der senere? Hvilken rolle kan FOU og foreningerne spille?
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Hvordan integreres diabetes i en national forebyggelsesstrategi? Diabetestinget 8. april 2008 Morten Grønbæk Professor, dr. med. & ph.d. Formand for Motions-
Jørn Iversen, Politiassistent
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
Cykling, motion, miljø og sundhed
Målet med hjerterehabilitering
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
DEN GODE IDE.  ”Der er utallige undersøgelser, der viser at fysisk motion og træning har gunstige virkninger på kroppen: bl.a. mindskes tilbøjeligheden.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Et kredsløb, Et kredsløb, er elektroner, der vandrer fra en minuspol til en pluspol )
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
150m høje Havvindmøller i St. Røttinge, Næstved kommune 1.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Vælg den rigtige velfærdsteknologi -projektet på 4 Mariehjem CareNetmøde Lone Gaedt, fysioterapeut, M.Ed., seniorkonsulent
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Vi cykler stadig til arbejde Kolding Kommune Antal tilmeldte hold:57(61) Antal hold, der har gennemført:53(57)
Hvordan løser vi klimaproblemet
Alternative Energi i alternative samfund
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Besat af sundhed Asta & Nikoline.
Strategisk planlægning:
Baggrund for præsentationen
Center natur, miljø og trafik
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Cykeltræning for nybegyndere i OGF
Præsentationens transcript:

- Cyklens teknologiske udvikling - Sundhed & Motion

Tidslinjen

Fremtidens cykel Vil kun eksistere i de større byer Motordrevet Miljøvenlig – solcelledrævet lygter Fremtidens cykel; Jeg tror at om mange år er cyklen der ikke mere. Transport har ændret sig for meget og man vil derfor ikke have brug for cyklen mere.

Mode Cyklen Cykeltasker Cykeltøj Cykelhjelme

Teknologi Som nævnt tidligere kan en cykel nu spare energi eller strøm op. Miljøvenlig Motordrevet cykler Teknologi; Spare energi og strøm Det er en meget miljøvenlig metode. Den motordrevet cykel hjælper svage/aldre mennesker med at kunne cykle de distancer han/hun skal cykle.

Trafik Nemmere at komme rundt Cykelstiger eller landeveje Regler og love Sikkerhed

Sundhed Sammenhæng mellem fysisk aktivitet og lav dødelighed Forebygger sygdomme Udløser endorfiner Sundhed; Der er en positiv sammenhængen mellem fysisk aktivitet og lavere dødelighed. Vi forebygger sygdomme ved at bruge kroppen i større omfang. Giver et energirus i kroppen, da menneskets hjerne udløser endorfiner – som gør at har en fantastisk følelse ved og efter den fysiske aktivitet. Vores hverdag i dagens Danmark påvirkes helt til mindste detalje. Når vi snakker sundhed og om hvad der endelig er sundt, kommer cyklen ind i billedet. Cyklen er et fantastisk redskab og opfindelse. Vi bruger måske ikke cyklen så meget i hverdagen, men det burde vi. Man kan komme nemmere rundt på cykel end i bil. Vi skal ikke tænke over p-afgift eller p-bøder. Cyklen er ikke kun billigere ved køb og brug. Cyklen giver et god og sundt velhver. Når vi vælger at cykle bruger vi kroppens egen hestekræfter, imens i bilen er det bilens hestekraft. Vi bruger måske ikke cyklen tit – eller huske om vi endelig har brugt den i løbet af en dag. Men det gør vi! Vi ved alle at det er sundere og nemmere at tage cyklen i stedet for bilen. Det giver et energisk rus i hele kroppen når vi ved vi har arbejdet eller opnået noget – selv at cykle op i byen eller hjem fra skole eller arbejdet. Vi forebygger sygdomme ved at bruge kroppen i større omfang.

Hvorfor vælge cyklen? Øger det fysiske aktivitetsniveau Gavner klimaet Øger trafiksikkerheden Billig transportform Hvorfor vælge cyklen?; Øge det fysiske aktivitetsniveau – og dermed sundheden – hvilket vil sænke sundhedsudgifterne generelt og øge velværen hos det enkle individ. Mindre udledning af CO2 – en grøn transportform som gavner klimaet dvs. os alle Færre biler i byerne – øge trafiksikkerheden/den oplevede tryghed – samt forbedre bymiljøet og oplevelsen af at være i en levende by Billig transportform der i mange tilfælde ikke er meget langsommere end andre transportmidler