Richard A. Walker The Geography of Production
Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service (uddannelse, lægehjælp etc.)
Udvikling indenfor produktion • Industrielle lokationer er blevet til “rumlige dimensioner” • Fra samlet produktion til del- produktion (outsourcing, commodity chains) • Globalisering, handelsaftaler • Mobile vs. imobile brancher
Opdeling af arbejdskraft • “Skilled”, “semi- skilled”, unskilled” • Stor udvikling indenfor funktionærer, assistenter mv. (varetager primært services) • Kreativ/ intellektuel (design) arbejdskraft, R&D (ikke længere knyttet til det enkelte firma)
Geografisk beliggenhed • Fra én fast beliggenhed (fabrik, udvikling, HQ) til; • HQ i urban center (NY, Tokyo, Paris) • Produktion (globalt) • R&D (via netværk eller centralt)
Arbejdspladsen • Eget kontor (udvikling, ledelse) • Andres kontorer (servicefag) • Fabrik (produktion) • Mobilt (fly, tog) • Landbrug etc. etc.
Virksomheders kompleksitet • På tværs af landegrænser • På tværs af industrier (commodity chains) • Franchising, regionale forskelle (fast food etc.) • Joint- ventures (2+2=5?)
2+2=5? • Geografic specialisation • Transportmulighed • Adgang til viden (tiltrække viden) • Adgang til markedet • Kommunikation
Globalisering; Øst – vest eller vest- øst? • EU, NAFTA, FTAAP • Multi Fibre Agreement
Industrialisering • Minimere produktionstid- og omkostninger • Konstant udvikling/ tilpasning til eget produkt (“Toyotism”)/ egen region
Fremtidens økonomiske geografi • Økonomisk dynamik, svær at forudsige (Feng- shui økonomi) • Forudsige på baggrund af historie • Investeringer og risici nødvendigt (ex. Thaiwan, Korea, Hong Kong og Singapore)
Spørgsmål • Hvilke fordele og ulemper er der ved FDIs og outsourcing til Asien (for et firma fra vesten)? • Hvorfor opstilles der handelsbarrierer? - Hvilke konsekvenser vil det få for de implicerede lande?