Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Lederudvikling.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
En konflikthåndterende kultur
Jeg støtter barnet ved:
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
”Religion er opium til folket”
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Intern kommunikation PR og presse
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Region Midtjyllands tilbud 2013
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Børn og unges sociale liv online
Ledelse og kollega-adfærd
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Den lærende organisation
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Lederen - landsdelsmøde Samfundsbeskrivelse - Ketchersamfund, on-and-offsamfund - Ny kode: alderdom, voksne, unge, børn - Frihedsbegrebets konsekvenser.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Præsentationens transcript:

Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min mere- forståen ham slet ikke.” (Søren Kierkegaard) www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 1

Paradigme Adfærd Resultat www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 2

Det kollektive samfund Forældre Onkler og tanter Bedsteforældre Religion Søskende Naboer Venner Børn Man må ikke krænke sin families ære med individualistiske ønsker og handlinger www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 2

Demokrati – set udefra Demokrati Personlig frihed Troløst samfund Ingen styring Opløste familier Løse normer Internt kaos Selvbestemmelse Kvindemagt Frisind Fri seksualitet www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 4

Demokrati – set indefra Personlig frihed Demokrati Medbestemmelse Ansvarlighed Sammenhold Respekt Udbytte Åbenhed Tolerance Udvikling Tilfredshed Stabilitet www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 5

Kend dit land Hvor er min plads? Demokrati Social Uddannelse Skole Samfund Danskere Ansvar Jul Ægteskab Frihed Kæreste www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 7

Offentlige institutioner Parallelsamfundet Sundhedssystemet Parallelsamfundet Offentlige institutioner Skolee www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31

Rollefordeling 8 Mand Kvinde Statsminister Socialminister Sundheds- minister Udenrigs- minister www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 8

Opvækst og ansvar Individualistisk Kollektivistisk www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 9

Dialog-kultur Åben dialogkultur Lukket dialogkultur Pædagogisk opdragelse Fremmer samtalen Taler om problemer Bedre forståelse for andre Afreagerer Løser problemer via dialog Lukket dialogkultur Hierarkisk opdragelse Minimal debat Taler om ufarlige emner Lidt forståelse for andre Indre spændinger og sladder Løser problemer via trusler/vold www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 11

Trusler kan bruges til at begrænse barnets frihed som fx: ”Hvis du taler med den dreng igen, så får du ikke lov til at gå på den skole mere...”, eller ”Jeg har folk, som holder øje med dig, hvis du gør noget forkert igen...” eller ”Du er ikke mit barn, hvis du opfører dig sådan....” www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 14

Brug din autoritet Hvorfor - konsekvens ”Fordi du på den måde, hverken får mere eller mindre end du er berettiget til...” Hvordan - forklaring ”Du har pligt til at oplyse ændringer, der har betydning for den hjælp du får...” Hvad - konkret ”Du har ret til hjemmehjælp, når du opfylder betingelserne for...” Diffus - hentydning ”Måske du skulle overveje...” www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 12

De uformelle barrierer for medborgerskab Kommunikationen er en af de største barriere Forskellige referencerammer Vi taler forbi hinanden Øger mistilliden til autoriteter og systemet Misforstået hensynsfuldhed kan føre til krævermentalitet Rettigheder og pligter Berøringsangst Ingen politik om tosprogede børn www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 13

Inklusion Forventning om samarbejdet Vær tydelig Hvilke fordele er der (eksempler) Fortæl om konsekvenserne (eksempler) Forhold jer til nuværende og evt. forudsete problemstillinger Have en fælles strategi Følg op www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 14

Forskelle i opvæksten www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 Dansker Fødsel Opvækst Skole Teenager Ingen forskel Små forskelle Store forskelle Markante forskelle Dansker Ingen holdninger, viden eller religion Selvstændighed. "Ingen" kønsroller "Ingen religion" Rationel opdragelse Stor mulighed for støtte fra forældre Tradition for fritidsaktiviteter Accept af kærester Tradition for alkohol og fester Frihed under ansvar Frit valg af ægtefælle Indvandrer Ingen holdninger, viden eller religion Uselvstændighed. Udtalte kønsroller Megen religion Følelsesstyret opdragelse Lille mulighed for hjælp fra forældre Ingen tradition for fritidsaktiviteter Ingen accept af kærester Ingen tradition for alkohol og fester Forældredominans og traditionelle familieroller uden ansvar Tvangsægteskab Konsekvens Ingen konflikter Begrænsede konflikter Hyppige konflikter Konstante konflikter www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 10

Eksklusion / Inklusion Samfund Direkte tale – stil krav – synliggør demokratiet konsekvens – åbenhed – giv ansvisninger Indforstået tale – tage ekstra hensyn berøringsangst – ”støttepædagog” Påklædning – adfærd – kønsroller – religion manglende afkodning af samfundet Indvandrer Tolerance – traditionsjustering - tilnærmelse interesse og accept – tillid - proaktivitet www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 13

www.esmainfo.dk Tlf. 26 71 67 31 15