How to boost students´ vocabulary via reading
Reading Ladders- Et forløb med turbo-læsning Anskaf gode, niveausvarende (flere niveauer pr. klasse) og gerne illustrerede Readers med lyd I læseperioden skal bøgerne udstilles/opbevares i klassen, så der er let tilgængelighed Der lytte-læses via computer Lav Reading Ladders, hvor eleverne holder styr på deres læsning Anvend logbog
Ordforrådets betydning Leksikalsk kompetence har altafgørende betydning for de sproglige færdigheder Læseforståelse korrelerer med ordforrådsstørrelse og ordforrådsdybde Lytteforståelse korrelerer med ordforrådsstørrelse og ordforrådsdybde Dybdeviden om ord fører til at ordene bliver produktivt tilgængelige i tale og skrift
Det mobile bibliotek
What to do with each book: Read and listen to it twice or more times Read it aloud to yourself or somebody Retell it to a friend , your dog (!) or parents, sisters or brothers Write in your Memory book (diary and new words) Add the title to your ladder Extras: Do some-or all of the tasks (opgaver) in the back of the book
What to do with each book: Read and listen to it twice or more times Read it aloud to yourself or somebody Retell it to a friend , your dog (!) or parents, sisters or brothers Write in your Memory book (diary and new words) Add the title to your ladder Extras: Do some-or all of the tasks (opgaver) in the back of the book
A step up the ladder A student is adding a new title to her reading ladder
Elever tilføjer nye læste bogtitler til deres ”Reading Ladder”
Reading and listening
Gode bøger giver læselyst
Reading is also listening and… …writing in your memory book
Logbook En logbog kan være en rigtig bog, som eleven udfylder med tanker, vurderinger og holdninger til det han/hun læser. Lav evt. en rigtig engelsk bog med billeder, flag etc. Over tid kan man lade eleverne skrive referater, anmeldelser m.m. SKRIV ALTID DATO Husk at give hyppig feed-back til eleven i logbogen (gerne for hver time og gerne med opmuntrende stickers og kommentarer) Hvad har jeg lavet/læst siden sidst? Hvordan går det med at læse? Indfør nye gloser bagerst i hæftet (se næste slide)-øve disse hjemme og med kammerater og bruge dem i sætninger i logbogen Plan for næste time
How good was your book?
Glossary (in the back of the logbook) 1. Skriv ord, du ikke kender her: 2 Oversæt ordet til dansk 3 (fx 1 uge senere) Dæk for spalte 1 og se, om du kan huske ordet på engelsk 4 Dæk for spalte 2 og se om du kan huske ordet på engelsk recognized genkendte
Idéer til afsluttende evaluering Find someone who Læg billeder/tekst fra forskellige bøger i rigtig rækkefølge Story Circle: I en gruppe med 4 elever: Elev 1 begynder at fortælle om bogen, elev 2 fortæller videre, elev 3 overtager osv
Find someone who ... Has become a better reader Has read ’SARIN in the Sulphur Valley ’Has read ‘SARIN and the Star Tower’ Has read ‘SARIN in the Emperor´s City’ Has read ‘John Cook meets a Mearmaid’ Has read ALL the SARIN-books Has read ALL the John Cook books Has become a better reader Has enjoyed writing in his/her MEMORY book Has worked very well in his/her group Loves English Will speak English in his/her summerholiday!!! Has a favourite book
Afslutning: Samarbejde med jævnaldrende elever i andre lande http://www.skoletube.dk/group/5z#insideplayer Eleverne indtaler en bog i grupper a´ 2-3 elever Scan evt. bogen og lav en Photo-Story Upload præsentationerne på SkoleTube Send præsentationen til en niveausvarende klasse i udlandet Find partnerklasse her: http://www.skoleniverden.dk Få feedback fra partnerklasse
Eleverne skriver: Reading is really much easier for me now… These books are really funny ! I love English!
Uddannelseshuset Gurrevej 90 3000 Helsingør 2011 En stor tak til 5. z og deres engelsklærer, Lone Rasmussen Skolen ved Gurrevejen for deltagelse i pilotprojektet Uddannelseshuset Gurrevej 90 3000 Helsingør 2011