How to boost students´ vocabulary via reading

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
At bruge disse to ord rigtigt
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Læsning i danskfaget i Island
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Flickr.com – online billeddeling
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Bevidst undervisning i billeder
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Trin 1: Find kvitteringer
Taskbaseret sprogundervisning
”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Spejderidéen Spejderloven
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Hvordan tilegner eleverne sig nye ord?
Dansk 1. klasse.
Engelbert H – og den sidste chance
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Præsentation af materialer fra English Center
Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
- 3 books. Suzanne Marie Collins -Born in USA in 1962 August 10 -Her career began in She rode The hunger games in She has a husband and two.
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
SPRINT 1 EVALUERING. DAGENS PLAN 12:30 lokale – Info (nu) Henrik fortæller om SVN 13:30 gruppe rum - Individuel Evaluering Review Retrospect 14:00.
læse- skrivevanskeligheder
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Animals of the world IT-project in 4th and 5th class In Høje Kolstrup & Højmarkskolen Dec 2007.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE MENTORING JOURNEY.
Introduction to synopsis writing
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
READ – sammen om læsning
Skole / School School is fun.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Billedbøger i begynder-undervisningen i engelsk
Kommunikationsbøger i Phrase-it
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

How to boost students´ vocabulary via reading

Reading Ladders- Et forløb med turbo-læsning Anskaf gode, niveausvarende (flere niveauer pr. klasse) og gerne illustrerede Readers med lyd I læseperioden skal bøgerne udstilles/opbevares i klassen, så der er let tilgængelighed Der lytte-læses via computer Lav Reading Ladders, hvor eleverne holder styr på deres læsning Anvend logbog

Ordforrådets betydning Leksikalsk kompetence har altafgørende betydning for de sproglige færdigheder Læseforståelse korrelerer med ordforrådsstørrelse og ordforrådsdybde Lytteforståelse korrelerer med ordforrådsstørrelse og ordforrådsdybde Dybdeviden om ord fører til at ordene bliver produktivt tilgængelige i tale og skrift

Det mobile bibliotek

What to do with each book: Read and listen to it twice or more times Read it aloud to yourself or somebody Retell it to a friend , your dog (!) or parents, sisters or brothers Write in your Memory book (diary and new words) Add the title to your ladder Extras: Do some-or all of the tasks (opgaver) in the back of the book

What to do with each book: Read and listen to it twice or more times Read it aloud to yourself or somebody Retell it to a friend , your dog (!) or parents, sisters or brothers Write in your Memory book (diary and new words) Add the title to your ladder Extras: Do some-or all of the tasks (opgaver) in the back of the book

A step up the ladder A student is adding a new title to her reading ladder

Elever tilføjer nye læste bogtitler til deres ”Reading Ladder”

Reading and listening

Gode bøger giver læselyst

Reading is also listening and… …writing in your memory book

Logbook En logbog kan være en rigtig bog, som eleven udfylder med tanker, vurderinger og holdninger til det han/hun læser. Lav evt. en rigtig engelsk bog med billeder, flag etc. Over tid kan man lade eleverne skrive referater, anmeldelser m.m. SKRIV ALTID DATO Husk at give hyppig feed-back til eleven i logbogen (gerne for hver time og gerne med opmuntrende stickers og kommentarer) Hvad har jeg lavet/læst siden sidst? Hvordan går det med at læse? Indfør nye gloser bagerst i hæftet (se næste slide)-øve disse hjemme og med kammerater og bruge dem i sætninger i logbogen Plan for næste time

How good was your book?

Glossary (in the back of the logbook) 1. Skriv ord, du ikke kender her: 2 Oversæt ordet til dansk 3 (fx 1 uge senere) Dæk for spalte 1 og se, om du kan huske ordet på engelsk 4 Dæk for spalte 2 og se om du kan huske ordet på engelsk recognized genkendte

Idéer til afsluttende evaluering Find someone who Læg billeder/tekst fra forskellige bøger i rigtig rækkefølge Story Circle: I en gruppe med 4 elever: Elev 1 begynder at fortælle om bogen, elev 2 fortæller videre, elev 3 overtager osv

Find someone who ... Has become a better reader Has read ’SARIN in the Sulphur Valley ’Has read ‘SARIN and the Star Tower’ Has read ‘SARIN in the Emperor´s City’ Has read ‘John Cook meets a Mearmaid’ Has read ALL the SARIN-books Has read ALL the John Cook books Has become a better reader Has enjoyed writing in his/her MEMORY book Has worked very well in his/her group Loves English Will speak English in his/her summerholiday!!! Has a favourite book

Afslutning: Samarbejde med jævnaldrende elever i andre lande http://www.skoletube.dk/group/5z#insideplayer Eleverne indtaler en bog i grupper a´ 2-3 elever Scan evt. bogen og lav en Photo-Story Upload præsentationerne på SkoleTube Send præsentationen til en niveausvarende klasse i udlandet Find partnerklasse her: http://www.skoleniverden.dk Få feedback fra partnerklasse

Eleverne skriver: Reading is really much easier for me now… These books are really funny ! I love English!

Uddannelseshuset Gurrevej 90 3000 Helsingør 2011 En stor tak til 5. z og deres engelsklærer, Lone Rasmussen Skolen ved Gurrevejen for deltagelse i pilotprojektet Uddannelseshuset Gurrevej 90 3000 Helsingør 2011